La boira persistent d’aquest hivern a la plana de Lleida, on no es va veure el sol durant més d’un mes, ha fet créixer un 20% el turisme vinculat a aquest fenomen meteorològic, segons els empresaris del Pla d’Urgell que ofereixen aquest tipus d’oferta. Des de fa uns dies el temps a la comarca torna a ser assolellat però això no ha deslluït la celebració de la tercera Marxa de la Boira, que ha comptat amb la xifra rècord de 700 participants. Precisament la iniciativa té per objectiu posar en relleu el potencial turístic d’aquest territori i de la boira com a element característic de la zona. La marxa ha sortit del pavelló firal de Mollerussa amb dos circuits circulars de 10 i 22 quilòmetres i amb avituallament de productes de proximitat. Els recorreguts han passat per la zona del Canal d’Urgell i el Salt del Duran, als termes municipals de Golmés i Vilanova de Bellpuig. La plana de Lleida ha viscut el desembre amb més boira dels darrers 75 anys, amb 26 dies on el gris ha estat el protagonista. Aquest mes de gener no ha fet net fins el dia 10. No hi havia hagut tants dies de boira seguits a Lleida des de l’any 1943.
La Marxa de la Boira és una iniciativa impulsada pel Club de la Boira i Marxa.cat amb la col·laboració dels ajuntaments de Mollerussa, Vilanova de Bellpuig i la Diputació de Lleida i pretén fomentar aquest fenomen meteorològic típic de les terres de Ponent com un element característic del paisatge i un atractiu per a la gent de fora.
La persistència de la boira ha estat la millor aliada per aquells que venen el fenomen com un reclam turístic diferent. Aquest hivern se n’ha parlat molt i això s’ha notat a les reserves a la casa rural de Vila-sana que promociona ‘La boira turística de Ponent’ i l’empresa Boira Bike que ofereix rutes per la zona, segons ha explicat una de les responsables del Club de la Boira, Irene Barón. A més, la Marxa de la Boira ha generat més interès que mai. Les inscripcions es van tancar fa una setmana amb 700 participants i cent més van quedar en llista d’espera. La majoria són de les comarques de Lleida però hi ha hagut un increment d’inscripcions de veïns de Barcelona i la seva àrea metropolitana i també de Tarragona i la Franja. Pels promotors de la iniciativa, l’èxit de participació és evident i la marxa ha anat prenent cada any una dimensió més gran. La primera edició va comptar amb 200 persones i la segona amb 400.
“Que haguem tingut la boira durant 30 dies ens ha beneficiat molt perquè se n’ha parlat molt als mitjans de comunicació i tothom l’ha tingut present“, explica Barón. Això sí, un factor important és que la boira “és imprevisible”. “Si cada any fos com aquest i ho sabéssim podríem muntar més coses, però no se sap mai”, puntualitza. En tot cas, el que volen des del Club de la Boira és que sigui una excusa per conèixer aquest territori, tant amb boira com sense. Roger Tutusaus, de Boira Bike, ha reiterat que “aquest any hi ha hagut més interès” i ho ha atribuït al fet que des del Club de la Boira van poder donar la volta a “l’onada negativa d’opinions” que es va generar durant les primeres setmanes i que s’acabessin destacant aspectes positius del fenomen.
Aquest any el músic i productor de Mollerussa Marc Marzenit ha exercit de padrí i ha estat l’encarregat de donar el tret de sortida a les nou del matí al pavelló firal. També s’ha organitzat una ballada de sardanes coincidint amb el fet que el 2016 Mollerussa va ser Capital de la Sardana de Catalunya. A l’arribada a destí, s’ha preparat una gran degustació de cassola de tros d’hivern o vegetariana.
Una altra de les novetats és un col·loqui amb el títol ‘Amor i odi a la boira‘, amb la participació del fotògraf Llorenç Melgosa, l’antropòloga Patrícia Rocha, l’escriptor Rafel Molina, el meteoròleg Roger Solé i la historiadora Maria Garganté.
Aquest any la Marxa de la Boira també destina un euro de cada inscripció a una ajuda solidària, en concret per l’Escola Siloé de Mollerussa, un centre públic d’Educació Especial que atén alumnes amb discapacitat intel·lectual, per a que aquests nens puguin gaudir d’activitats a l’aire lliure, pedagògiques i amb animals. Paral·lelament també es repeteix el concurs fotogràfic d’Instagram, amb els premis de col·laboradors com l’Escola de Vol la Serra de Mollerussa i l’Hotel Jardí.
Aquesta web t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Teleponent com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Teleponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Webempresa. (https://www.webempresa.com/aviso-legal.html). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.