Durant el nazisme, una de les rutes d’evasió més transitades per persones de confessió jueva fou la que comunica el departament francès d’Arieja amb la Val d’Aran a través del pòrt de Gireta (2.593 m). El trajecte partia de les proximitats de Saint-Girons (Arieja) i, un cop travessat el pòrt de Gireta, es descendia fins a Montgarri. Posteriorment, continuaven en direcció al Pallars Sobirà, seguint el camí paral•lel al riu Noguera Pallaresa, i arribaven a les bordes de Perosa i després a Alòs d’Isil.
Set dècades després aquests 23 quilòmetres formen part del projecte de recuperació història ‘Perseguits i salvats’, promogut per la Diputació de Lleida, i que abraça cinc comarques: Val d’Aran i l’Alta Ribagorça, el Pallars Sobirà, l’Alt Urgell i la Cerdanya. La connexió entre la Val d’Aran i el Pallars Sobirà n’és el darrer i cinquè itinerari senyalitzat per ara i aquest dimarts l’ha visitat un testimoni d’excepció: Françoise Bielinsky, veneçolana de 78 anys, més coneguda com a Paquita Sitzer; o el que és el mateix: la nena que amb cinc anys, i després de creuar el Pirineu amb la seva família, va escapar de l’Holocaust gràcies a la complicitat desinteressada de gent anònima de la Val d’ Aran.
Acompanyada per la seva família, del president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, i de la vicepresidenta de l’IEI, Rosa Pujol, Paquita ha visitat alguns dels punts de la nova ruta que té 4 punts claus: el Refugi del Fornet, Alòs d’Isil, el Pont de Perosa i el Santuari de Montgarri.
Sitzer ha felicitat la Diputació de Lleida per la senyalètica de ‘Perseguits i Salvats’ en diferents llengües, sobretot pel fet que és en l’hebreu ‘perquè els israelians que passin per aquí vegin la Història dels seus correligionaris que no vam tenir la sort de viure a Israel, sinó que van haver de ser jueus errants’.
El president de la Diputació de Lleida li ha agraït l’atenció dedicada i la remembrança d’uns tristos episodis perquè amb el seu testimoniatge ‘posa nom i veu’ als milers de persones que van creuar el Pirineu fugint de la barbàrie.
Reñé ha garantit el futur de ‘Perseguits i Salvats’ perquè és un projecte sustentat en valors universals i per tant ‘és i serà sempre viu’. Paquita Sitzer ha recuperat records vitals gràcies a les investigacions de l’historiador, Josep Calvet.
Filla d’un matrimoni d’origen polonès afincat a Alemanya, els Bielinsky emigren a França l’any 1933, en veient l’amenaça que suposava per a la comunitat jueva l’avenç del nacionalsocialisme. A partir de 1940, quan l’exèrcit nazi entra a París, Abraham Bielinsky, que no tenia la nacionalitat francesa, és empresonat en un camp d’internament. Després de diverses vicissituds, escapa i arriba a la ciutat occitana de Pau on consolidarà l’agrupament familiar. L’estiu de 1942, fugint del govern col·laboracionista de Vichy, la família Bielinsky emprèn la fugida cap al Pirineu en direcció a la Vall d’Aran i arriba a Les l’octubre de 1942. Com va passar amb d’altres refugiats policia espanyola els voldrà deportar a França, però la pressió veïnal evita que es materialitzi aquest retorn. També eviten l’internament al camp de concentració de Miranda de Ebro. Arriben a Barcelona i d’allí partiran cap a Veneçuela on iniciaran una nova vida. Actualment, Paquita Sitzer viu a Caracas i col•labora activament amb el Comitè Veneçolà de Yad Vashem i dedica la seva vida a divulgar el seu testimoni com a supervivent de l’Holocaust.
Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.