L’Animac, la Mostra de Cinema d’Animació de Catalunya, tancarà aquest diumenge al vespre la seva 22a edició amb prop de 30.000 visitants, un 10% més que l’any passat, entre assistents a les projeccions, tallers i masterclass.

A més dels visitants, també augmenten els espectadors en 800 i arriben fins als gairebé 13.000. Aquesta última jornada ha acollit a la Llotja de Lleida més tallers per als més petits, com ara el ‘Menjamitjons’ i una masterclass de Normand Roger, músic de referència en animació i creador de 200 bandes sonores. L’Animac es converteix any rere any en una cita ineludible per als amants de l’animació.

Un dels exemples és que tot i no ser un festival competitiu, hi ha creadors que escullen l’Animac per presentar els seus projectes, com ‘The Breadwinner’, una premiere espanyola.

La directora de la Mostra, Carolina López, ha explicat que els creadors d’aquesta pel·lícula es van posar en contacte amb l’Animac perquè volien estrenar-la a Lleida, la qual cosa demostra que cada vegada més “l’Animac és una referència a Catalunya i al món”.

El compositor Zacarías M. de la Riva, creador de la música de l’aclamada i premiada Tadeo Jones, impartirà aquesta tarda una masterclass i al vespre, durant la cloenda, se li lliurarà el Premi Trajectòria d’Animac 2018.

Lleida ha estat del 22 al 25 de febrer la capital de l’animació amb Animac 2018, que enguany ha celebrat la seva 22a edició. A més de les projeccions, més de 5.000 persones han visitat Animacrea, on s’han compaginat els estands professionals amb l’activitat més lúdica i experimental per a les famílies i visitants.

L’espai ha comptat amb més d’una vintena d’estands, entre escoles i entitats o empreses de Lleida, de tota Catalunya i, a més, enguany per primera vegada s’han comptat amb la participació d’una escola del sud de França. La pantalla oberta Open Screen, l’Espai Kids dedicat als menuts de la casa, i l’activitat de realitat virtual, han estat el punt neuràlgic de l’Animacrea.

En la roda de premsa de balanç, la tinent d’alcalde Montse Parra, ha destacat que no només les xifres són importants, “les sensacions que anem rebent són molt positives”. “La mostra es va consolidant per fer un salt important perquè la indústria, els inversors, vinguin per quedar-se, per afavorir els projectes que es presenten a Animac”, ha afegit Parra.

La directora d’Animac, Carolina López, ha mostrat la seva satisfacció “per la valoració molt positiva que estan fent els creadors que han participat a la mostra, pel programa, la resposta del públic, la qualitat de les pel·lícules i la diversitat de les propostes”.

“Enguany estem en un punt d’inflexió, ja que s’està consolidant la connexió d’Animac amb el sector professional i el repte és potenciar-ho“, ha afegit López.

López ha destacat que hi ha creadors que volen estrenar els seus projectes a Lleida, tot i no ser un festival competitiu, i que l’Animac ha ajudat a tirar endavant algunes creacions. “Per nosaltres és una satisfacció que projectes com Contact, un curt amb una gran trajectòria internacional, s’hagi pogut realitzar gràcies a que es va presentar a l’Incubator d’Animac i aquí va aconseguir que el produïssin”, ha conclòs.

Aquesta edició, a més ha estat de rècord en la presentació de pel·lícules a la convocatòria oberta, amb un total de 747 films inscrits, entre els quals es van seleccionar 312 treballs, que finalment s’han projectat: 8 llargmetratges, 209 curtmetratges, 14 peces de TV, 31 videoclips i 50 peces a l’Open Screen.

animac
Un jove creant a l’Animacrea, a Animac
Els dies de més afluència de públic han estat la inauguració, la conferència de Fermín Muguruza i l’estrena a Espanya de The Breadwinner, nominada als Oscars i als Globus d’Or com a millor llargmetratge d’animació, la selecció de Curts 4.

Un dels protagonistes de la jornada de cloenda del festival és Zacarías M. de la Riva, que rep el premi a la Trajectòria per la seva curta però molt productiva carrera, on destaquen entre altres films animats Copito i El Cid La Leyenda, i també films d’imatge real com ara Nieve Negra. M. de la Riva és compositor de les bandes sonores de l’exitosa pel·lícula d’animació espanyola Tadeo Jones, amb una fructífera producció de BSO per a cinema, i en especial per a animació, tot i la seva joventut.

A part de recollir el premi, imparteix una masterclass per explicar en primera persona el seu procés creatiu a la recentment guardonada amb el Goya a millor llargmetratge animat Tadeo Jones 2 i la resta de la saga. M. de la Riva ha reconegut que el reconeixement de la seva amb Tadeo Jones, li ha obert les portes a nous projectes. “M’han trucat per diverses feines a sudamèric”, i una d’elles es projecta precisament a l’Animac d’enguany. Es tracta del llargmetratge Pequeños Héroes, on també ha posat la música.

La 22a edició ha rebut convidats d’excepció com el compositor Normand Roger (convidat especial) creador de les bandes sonores de pel·lícules com ara ‘The Man Who Planted Trees’ i ‘Father and Daughter’; Ben Locket, compositor de la banda sonora de la recentment guardonada amb un Annie Award i nominada als Oscars, Revolting Rhymes; Tal Gadon, l’animador i responsable de l’animació a l’acadèmia d’arts més antiga d’aquest país, la Bezalel Academy of Arts and Design; el músic txec Floex, artífex de les bandes sonores de videojocs creats a l’estudi Amanita Design de Praga; Milen Alempijevic, director del festival serbi Animanima i gran especialista en música jazz i animació; la il·lustradora i realitzadora txeca Galina Miklínová que ha presentat el llargmetratge Els menjamitjons; el barceloní Juanjo Sáez, conegut pels seus còmics, il·lustracions i la sèrie de televisió Arròs covat que va obtenir un premi Ondas l’any 2010 i la recent estrenada Heavies Tendres; Fermín Muguruza, que ha presentat a Animac un avançament de la seva opera prima animada Black is Beltza, en procés de construcció, i el realitzador Salvador Simó i el dissenyador de so Juan Ferro que han presentat també la seva obra en construcció Buñuel en el laberinto de las tortugas.

S’ha consolidat un any més Networking & Pitch, amb la presència d’uns 350 professionals acreditats. L’espai dedicat al sector professional ha servit com a punt de trobada de la indústria emergent i els grans professionals. Animac ha notat en aquest camp un alt nivell de participació amb 22 projectes Incubators (11 seleccionats) i 20 Porfolios. Un fet que el ratifica com a referent pels professionals i pel sector freelance. També ha acollit 13 empreses i escoles que participen en el Market Pitch d’Animac per oferir i mostrar els seus serveis.

Animac projecta també 209 curtmetratges

De la selecció de curtmetratges d’aquesta edició d’Animac, ha destacat Negative Space, codirigit per Max Porter i Ru Kuwahata, nominat recentment als Oscars en la categoria de millor curtmetratge d’animació, i l’estrena el primer curt professional de la directora valenciana Rocío Álvarez, Simbiosis carnal, una poètica història sobre la sexualitat, les frustracions i els plaers històrics, amb un interès especial per l’ocultació de l’òrgan femení, però també una història d’evolució: éssers que es barregen i es transformen, obtenint consciència i perdent-la, trobaran l’èxtasi.

Animac ha seguit amb el seu compromís amb l’animació més arriscada i ha apostat per peces d’autor amb estrenes com ara Goose in High Heels del creador de Agallas el Perro Cobarde, el nord-americà John R. Dilworth, i Radio Dolores, una història de la Guerra Civil Espanyola de la finlandesa Katariina Lillqvist, que comparteixen pantalla amb films multipremiats com ara la comèdia musical Min Börda, de la directora sueca Niki Lindroth Von Bahr, i Manivald, de l’autora indie de moda, l’estònia Chintis Lundgren, i joies a descobrir com (Fool Time) Job, del francès Gilles Cuvelieri Twin Islands, de l’escola Supinfocom.

També ha comptat amb participació catalana amb el curtmetratge Cucarachas (Paneroles), dirigit per la parella catalana més internacional, la formada per Anna Solanas i Marc Riba, creadors d’El Nen i l’Eriçó, el curtmetratge guanyador del premi Petit Animac 2017.

Els animadors lleidatans també han estat presents en aquesta edició d’Animac, amb la projecció a la cloenda del curtmetratge Morning Cowboy, dirigit pels germans Fernando i Elena Pomares.

Seleccionat a la Berlinale, Morning Cowboy explica la història d’un home corrent que un matí qualsevol es vesteix de cowboy per anar a l’oficina. Tots dos han recordat que fa vint anys assistien com a públic, quan eren nens, a l’Animac i s’han mostrat molt feliços d’assistir de nou, però ara presentant el seu primer projecte conjunt, i més per posar el punt i final a la mostra d’animació, a la ciutat que els ha vist créixer. (acn)

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció[email protected] així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.