nado

El Síndic de Greuges ha constatat falta de coordinació entre els serveis intervinents en el cas del nadó mort a Artesa de Segre (Noguera) i també falta de suport social a la mare. Per això, ha demanat a la DGAIA que lideri una revisió de les actuacions en aquest cas.

Segons el Síndic, els professionals de la salut, de l’àmbit social, i de l’àmbit de protecció a la infància haurien d’haver emprès mesures proactives, d’acord amb el Protocol marc d’actuacions contra el maltractament infantil. Els fets van passar el 28 de febrer i el jutge d’instrucció 1 de Balaguer va ordenar el 4 de març presó provisional comunicada i sense fiança tant per a la mare del nen, una noia de 19 anys, com per al pare, de 32 anys, ambdós de nacionalitat brasilera.

A principis de març el Síndic va tenir coneixement pels mitjans de comunicació de la mort d’un nadó de tres mesos, fill de la parella resident a Artesa de Segre, i va obrir una actuació d’ofici per estudiar l’actuació de les diverses administracions en compliment dels protocols contra el maltractament infantil.

A partir de les informacions rebudes de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA) i del Consell Comarcal de la Noguera, el Síndic conclou que hi ha hagut una manca de coordinació entre els serveis implicats i una manca de suport social a la mare del nadó davant les dificultats que presentava.

A partir de l’estudi del cas, el Síndic ha constatat que la mare es trobava en una situació d’alta vulnerabilitat, ja que era una jove extutelada i amb discapacitat.

En aquest context, el Síndic creu que hi ha hagut una manca de coordinació entre l’EAIA referent de la mare quan residia a l’àrea metropolitana de Barcelona i l’EAIA del territori on vivia actualment, a Artesa de Segre, i també entre els Serveis Centrals de la DGAIA i els Serveis d’Atenció a la Infància de Lleida (SAIA) arran del desinternament, l’embaràs i la condició de discapacitat de la noia.

Paral·lelament, el Síndic ha sabut que a mitjans d’octubre de 2021 la mare va acudir als serveis socials per demanar un ajut per aliments i va ser redirigida a la Creu Roja perquè no disposava de documentació. Per això, ha volgut alertar de la gravetat de la manca de suport rebut.

En el mateix sentit, el Síndic també denuncia que la informació social rebuda no fa cap referència a la necessitat d’investigar les condicions de l’habitatge i de vida del nadó.

I és que, des d’una vessant preventiva, la situació familiar hagués requerit un seguiment proper per acompanyar la parella en la criança i observar si els recursos personals i les capacitats parentals que desenvolupaven els progenitors els permetien afrontar amb prou autonomia la tasca de criança del nadó. En aquest context, el Síndic recorda la importància de l’exercici de la funció de prevenció dels serveis socials de possibles maltractaments cap als infants.

De la documentació rebuda, se’n desprèn la dificultat de fer un seguiment de la situació de la mare i del nadó.

Per tant, a criteri del Síndic, davant la manca d’informació i les dificultats de fer un seguiment, caldria haver emprès mesures proactives i de coordinació entre els professionals de la salut i de l’àmbit social, tal com s’estableix en el Protocol marc d’actuacions contra el maltractament infantil. Davant d’aquest fet, el Síndic s’ha vist obligat a insistir que encara cal seguir reforçant el coneixement d’aquest instrument.

Finalment, el Síndic denuncia que en aquest cas també han fallat les alertes des de l’atenció primària, des dels serveis socials i des de l’EAIA, davant les dificultats de fer el seguiment de la situació. El Síndic recorda que l’abordatge del maltractament infantil s’ha de fer sempre des d’una actuació multidisciplinar, i que cal actuar de manera àgil.

Reclamacions

Per tot plegat, demana al Departament de Drets Socials, que l’informi sobre les actuacions d’acompanyaments dutes a terme per la transició a la vida adulta de la mare, com a jove extutelada de la DGAIA.

Al Consell Comarcal de la Noguera, que l’informi sobre l’aplicació del Protocol d’atenció i l’adolescència al territori per a la prevenció, detecció i abordatge del maltractament infantil, i les mesures previstes per adoptar-lo o actualitzar-lo.

Al Departament de Salut, que l’informi sobre les actuacions dutes a terme amb el nadó en centres hospitalaris, centres d’atenció primària o altres. I a la DGAIA, que lideri la revisió conjunta i transversal d’aquest cas amb els diferents serveis intervinents, a fi d’introduir millores en el circuit que permetin augmentar en un futur les coordinacions i el treball en xarxa en una fase més primerenca, en benefici dels infants, especialment nadons, davant de qualsevol senyal de sospita o en cas de dificultat de fer un seguiment familiar. ACN

ilerdent

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.