Animac
Imatge del director i cofundador de l'estudi d’animació stop motion britànic Aardman Animations, Peter Lord recollint el premi Honorífic d’Animac 2019 (DdelVal)
La 23a edició d’Animac, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, que organitza l’Ajuntament de Lleida, s’ha inaugurat avui dijous, 21 de febrer, amb un homenatge als grans de l’animació stop motion internacional i un tastet del millor que es podrà veure durant els quatre dies de la mostra.

El director i cofundador de l’emblemàtic estudi d’animació stop motion britànic Aardman AnimationsPeter Lord ha recollit el premi Honorífic d’Animac 2019, per la brillant trajectòria de la seva productora, que amb 10 nominacions als premis Oscar, n’ha recollit 4 estatuetes.

Aardman Animations va ser fundat l’any 1972 per Peter Lord i David Sproxton i és mundialment conegut per personatges com Wallace i Gromit o El Xai Shaun i per llargmetratges familiars de culte com Chicken Run (2000) o Pirates! (2012), tots dos dirigits per Lord. Uns anys abans d’aquest boom internacional, Peter Lord va alçar-se com un dels autors de curtmetratges stop motion més innovadors dels 80 i els 90 i avui és un dels grans referents mundials de l’animació.

La directora, productora i guionista especialitzada en animació stop motion finlandesa Katariina Lillqvist ha rebut el premi Animation Master d’Animac 2019 per ser una de les animadores independents europees més destacades.

En les seves pel·lícules i projectes, Lillqvist sovint estudia la mentalitat europea a través de traumes, temps de guerra i qüestions minoritàries. Ha estat retratant els destins dels fills de Sarajevo, la posició de les comunitats gitanes a l’Europa canviant, la desaparició de les cultures tradicionals de les petites tribus del nord i la vida quotidiana de la gent comuna a la seva ciutat natal de Tampere durant la Guerra Civil finlandesa i els foscos anys trenta.

Pel compromís de Lillqvist amb la cultura romaní europea, la inauguració d’Animac ha comptat amb l’actuació del grup musical de garrotín La Violeta, una mostra del folklore lleidatà, precursor de la rumba catalana.

En la benvinguda al festival, l’alcalde de Lleida, Félix Larrosa, ha destacat que Animac “és un dels referents internacionals de prestigi de la capacitat cultural i creativa de Lleida en un gènere, el de l’animació, que aplega talent, constant innovació i art”

El Paer en cap ha recordat que Animac constitueix una peça essencial de l’engranatge cultural de la nostra ciutat, “que vol ser bressol d’indústria cultural i amb aquest objectiu estem posant els mitjans perquè les empreses d’aquest sector puguin arrelar aquí i exportar el seu treball arreu”En aquest sentit, l’alcalde Larrosa ha recordat la recent creació del Consell Municipal de Cultura i els ajuts per a les empreses culturals que se sotmetran demà a votació al ple de l’Ajuntament de Lleida, “que contribuiran a potenciar les petites i mitjanes empreses culturals de Lleida i a enfortir la nostra capitalitat en l’àmbit de la cultura”.

La tinent d’alcalde i regidora de les Polítiques a favor de la Creativitat, la Cultura, l’Educació i els Esports, Montse Parra, també ha participat en la inauguració i ha explicat que “l’Ajuntament de Lleida està orgullós de l’evolució que ha viscut Animac en els darrers anys, les propostes que oferim a la ciutat són novedoses i tremendament interessants”. Parra ha agraït als convidats que aquest any ens acompanyen per la confiança que ens fan i ha destacat també el vessant educatiu d’Animac que apropa el cinema d’Animació als escolars de Lleida ciutat i província.

Per la seva part, la directora d’Animac, Carolina López, ha destacat que “la cultura ens ajuda a entendre el nostre món, per poder avançar, i ha de servir per unir sota un mateix paraigües les diferents sensibilitats, idearis i creences”. En la seva intervenció, López ha volgut agrair molt especialment els convidats de prestigi internacional que han vingut a compartir aquests quatre dies d’animació a Lleida i ha afegit que “esperem que Animac sigui un granet més de sorra per a l’apreciació de l’art de l’animació”.

A més dels guardonats, a la inauguració han assistit els creadors nacionals i internacionals que enguany participen a Animac: Mark Osborne (director d’El Petit Príncep i Kung Fu Panda), Vernon Chatman (creador i codirector de la sèrie americana The Shivering Truth que s’estrena a Espanya durant Animac, va ser productor de South Park, codirector de la sèrie de culte Wonder Showzen), Chris Lavis i Maciek Szczerbowski (fundadors de la productora canadenca Clyde Henry Productions, creadors de Madame Tutli-Putli), Mark CaballeroSeamus Walsh i Chris Finnegan (creadors de la productora independent nordamericana Screen Novelties), Marek Beneš (director de la sèrie txeca Pat i Mat. I ja està!), Anna Solanas i Marc Riba (fundadors de l’estudi barceloní I+G Stop Motion), César Díaz MeléndezSergio LaraCristina Acuña i Sonia Iglesias (talent espanyol que va treballar Isla de Perros, la darrera pel·lícula de Wes Anderson), i Vicente Mallols i Paloma Mora (director i productora de la sèrie valenciana El Diario de Bita i Cora).

Una altra de les figures internacionals que ha estat present en la inauguració d’Animac és Béatrice Martin-Starewitch, néta i conservadora del llegat del pioner i referent absolut de l’animació stop motion de tots els temps, Ladislas Starewitch (1882 – 1965), a qui Animac dedicarà una retrospectiva. Han elogiat a Starewitch directors com Nick Park, John Lasseter, Tim Burton i Wes Anderson. Per a Jan Švankmajer és «el Méliès de l’animació», i per als germans Quay, un mestre.

Un cop entregats els premis d’honor d’aquesta edició d’Animac, els assistents a la inauguració han gaudit del document visual Comment naît et s’anime une ciné-marionnette (1932), dirigit per Ladislas Starewitch, el mestre i pioner de l’stop motion, on es veu al seu creador acompanyat de la seva filla Irène, treballant en l’estudi familiar. A més, s’ha projectat una selecció de curtmetratges, entre els quals hi havia: Adam (dir. Peter Lord, premi Honorífic d’Animac 2019), Enough (dir. Anna Mantzaris), El pou (dir. Anna Solanas i Marc Riba), More (dir. Mark Osborne, nominat a Millor Curt d’Animació als Premis Oscar el 1998) i Madame Tutli-Putli (dir. Chris Lavis i Maciek Szczerbowski).

A més, s’ha fet la première mundial a Animac del curt Muedra, del director César Díaz Meléndez, rodat en stop motion en un preciós paratge natural. Amb 25 anys d’experiència com a animador especialitzat en stop motion, Díaz Meléndez ha treballat amb directors de la talla de Tim Burton, Wes Anderson, Charlie Kaufman o Claude Barras, entre altres.

I per completar la nit, s’ha projectat el llargmetratge stop motion xilè La casa lobo, dels directors Cristóbal León i Joaquín Cociña, menció especial del jurat al Festival d’Annecy 2018, ambientat en la Colonia Dignidad, un assentament utilitzat com a centre de tortura durant la dictadura de Pinochet.

EN MARXA EL NETWORKING AND PITCH, LES CONFERÈNCIES I LES PROJECCIONS

La 23a edició d’Animac, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, ha començat aquest matí amb l’espai Networking and Pitch, l’aparador d’Animac dedicat al sector professional de l’animació. Un any més, l’espai Networking and Pitch continua sent un referent per als professionals emergents gràcies a les activitats programades que estableixen ponts entre el talent jove i els professionals establerts. També durant el matí ha tingut lloc la primera sessió d’Animac Incubator i Vermut Networking.

L’espai Animacrea, el cor d’Animac i d’accés gratuït, s’ha obert, avui, dijous, al públic, de 17.00 a 20.00 h, on els visitants han pogut realitzar tallers amb les millors escoles d’animació i participar en l’espai Kids o contemplar les projeccions de l’Open Screen.

I a les 17.30 hores, a la Sala 1, han arrencat les projeccions amb la secció Futur Talent 1, amb una selecció de curtmetratges d’escoles d’animació d’arreu, seguit de la secció Curts 1, on es troba una selecció internacional de curts recents. I a les 19.30 hores, la Sala 2 ha acollit Animac Cartoon. Noves sèries, amb l’estrena de sèries internacionals de TV.

Les conferències també s’han iniciat avui de la mà del director Vicente Mallols, i la productora Paloma Mora. Amb el títol El Diari de Bita i Cora. Produir una sèrie en stop motion, Mallols i Mora han presentat el procés de treball de la nova sèrie infantil que emet la televisió valenciana À punt.

AVANÇAMENT DE LA PROGRAMACIÓ DEL SEGON DIA D’ANIMAC

De bon matí, a les 10.00 hores, a la cafeteria Davall de La Llotja tindrà lloc la Trobada stop motion, on els convidats especials d’Animac d’enguany, tots ells de prestigi internacional, conversaran amb el públic sobre els seus treballs en animació stop motion.

A partir de les 11.00 hores, l’animació omplirà l’espai Animacrea, el cor d’Animac i d’accés gratuït, on els visitants podran realitzar tallers amb les millors escoles d’animació i participar en l’Espai Kids o contemplar les projeccions de l’Open Screen.

L’espai Networking and Pitch seguirà acollint l’activitat professional d’Animac, amb el Market Pitch, on es fan micropresentacions d’activitats i serveis del sector de l’animació; la primera sessió de Portfolio, vis-a-vis entre professionals i talent emergent, i la segona sessió d’Incubator amb presentacions de projectes emergents a professionals i artistes.

A les 16.00 hores, la Sala 1 acollirà l’homenatge al pioner i referent absolut de l’animació stop motion de tots els temps, Ladislas Starewitch (1882 – 1965), amb la presència de Béatrice Martin-Starewitch, néta i conservadora del llegat del gran creador, que presentarà la retrospectiva amb els títols: La revanche du ciné-opérateur (1912), Comment naît et s’anime une ciné-marionnette (1932), Fétiche Mascotte / Fétiche 33-12 (1934) i Fleur de Fougère (1949), totes elles realitzades per Starewitch.

L’animació stop motion espanyola també tindrà un paper essencial en la programació d’aquesta 23a edició d’Animac. Demà, divendres, impartiran una conferència, a les 16.30 hores, els animadors César Díaz i Sergio Lara, la directora d’art i creadora de decorats Cristina Acuña i la creadora de titelles Sonia Iglesias, tots ells representants del talent espanyol que va treballar a Isla de Perros, el darrer llargmetratge d’animació dirigit per Wes Anderson.

El talent català de l’estudi barceloní I+G Stop Motion, els realitzadors Anna Solanas i Marc Riba, realitzaran demà, a les 18.00 hores, una conferència en què exposaran els seus 16 anys d’experiència en el món dels ninots animats, en què han dirigit 12 curtmetratges que han participat en més de 1.200 festivals dels cinc continents. A Animac es projectaran dos dels seus curtmetratges: El pou i El cocodril no em fa por.

A les 19.30 hores, s’estrenarà a Espanya la sèrie americana The Shivering Truth amb la presència del seu creador i codirector Vernon Chatman (codirector de la sèrie de culte Wonder Showzen, productor de South Park, entre altres). The Shivering Truth forma part d’Adult Swim, l’apartat més adult de Cartoon Network.

La sala 1 de la Llotja mostrarà a les 20.30 hores, un altre dels llargmetratges en stop motion que es podran veure a Animac, Hoffmaniada, dirigit per Stanislav Sokolov (Rússia, 2018, secció oficial de llargmetratges fora de concurs al Festival d’Annecy). Un excel·lent exemple de cinema fantàstic basat en la vida de l’escriptor E.T.A Hoffmann, on les seves vivències es barregen amb el seu delirant univers creatiu.

A les 22.00 hores en l’apartat Spooky Night, es projectaran els curtmetratges més foscos i esgarrifosos en stop motion. En destaca Cerulia, de la mexicana Sofía Carrillo, apadrinada per Guillermo del Toro en el seu següent treball d’animació.

Per la seva part, el CaixaForum acollirà, a les 16.00 hores, una selecció de 8 curts d’Animació Pro Social, animació combativa, amb reflexió i denúncia sobre temes socials en el punt de mira. També es podran veure una selecció de curts a les 17.30 hores, les 19.30 hores i les 22.00 hores. Mentre la retrospectiva de Katariina Lillqvistpremi Animation Master d’Animac 2019 per ser una de les animadores independents europees més destacades, es podrà veure a les 19.00 hores.

Ja a la nit, a les 23.00 hores, al Cafè del Teatre es programa la secció Curts Bandarres, amb una selecció de 20 curts sense censura, el més freak i políticament incorrecte.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.