L’Animac ha arrencat aquest dijous a la nit al Teatre de La Llotja de Lleida amb una selecció de curtmetratges que aborden des de diverses perspectives el tema de la memòria, protagonista de la 24a edició.
La inauguració d’Animac ha comptat amb una intervenció artística sobre el llargmetratge ‘Josep’, en què l’actor Sergi López, veu protagonista de la pel·lícula, n’ha improvisat un fragment.
Durant la inauguració també s’ha lliurat el premi Animation Master d’Animac 2020 a la francesa Florence Miailhe, per la seva “fructífera” trajectòria com a realitzadora de curtmetratges i el premi Honorífic a William Kentridge, per ser un cineasta original i compromès amb uns dibuixos animats que viatgen des de la sala de cinema fins als millors museus del món.
La directora de l’Animac, Carolina López, ha destacat que els dos grans noms d’enguany són precisament Florence Miailhe i William Kentridge, dos autors que fan servir una tècnica directa sota càmera a base de pintar i esborrar, on està implícita la memòria, el record i el rastre que en deixa.
Sergi López ha reconegut que posar la veu a una pel·lícula d’animació és complicat i estrany perquè ell està acostumat al teatre i el cinema, on el cos i la veu van junts. Posar només la veu és un treball molt “específic”, ha dit, i més perquè primer van gravar les veus sense personatges, només imaginant-los, i després amb les veus van dibuixar el personatge.
Després, s’han projectat a Animac dos curtmetratges d’animació nominats en la passada edició dels Oscars: ‘Dcera (Daughter)’ dirigit per Daria Kashcheeva, és un dels curts d’estudiants més punyents i premiats de la temporada; un drama expressionista de titelles on la càmera ho captura tot amb moviments nerviosos i vius. ‘Mémorable’, dirigit per Bruno Collet, es una exploració en stop motion de la demència, guanyador de més de trenta premis arreu del món.
També s’han pogut veure els dos darrers treballs del búlgar Theodore Ushev, ‘Barcelona de Foc’ i ‘The Physics of Sorrow’.
Ushev ha explicat que el van convidar al CCCB a finals d’octubre i en arribar es va trobar que “molts carrers estaven bloquejats i tot cremava”. “Em vaig inspirar”, ha dit, perquè “no sabia què estava passant”. Alguns amics, ha relatat, li van explicar que la gent jove estaven insatisfets amb els polítics i que volien expressar-se i ho va voler plasmar en una pel·lícula.
En aquest curtmetratge, el director torna a utilitzar la tècnica mil·lenària de la pintura encàustica emprada primer cop a ‘The Physics of Sorrow’, considerada la gran obra de maduresa del creador búlgar. La pel·lícula narra d’una manera poc convencional la història del seu país entrellaçada amb els records personals de l’autor.
Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.