BBVA, Endesa, Ryanair i Vodafone són les quatre nominades en la desena edició dels premis a la Pitjor Empresa de l’Any, que FACUA-Consumidors en Acció ve organitzant des de 2010.
Els consumidors podran votar a la seva favorita en la web FACUA.org/peorempresa a partir d’aquest divendres 15 de març, en el qual es commemora el Dia Mundial dels Drets dels Consumidors. La setmana passada, FACUA va donar a conèixer els nominats en una altra de les categories d’aquests premis: El Pitjor (i més masclista) Anunci de 2018.
Es tracta d’un esdeveniment que FACUA llança cada any per a censurar els greus abusos que es produeixen en el mercat i promoure pràctiques més responsables en les relacions entre les empreses, els usuaris i les organitzacions que representen els seus interessos.
Per què estan nominades?
En aquesta ocasió, les nominades són les empreses que en l’últim any han estat objecte de major nombre de reclamacions dels consumidors en FACUA en quatre sectors clau: banca, telecomunicacions, aerolínies i energia.
La negativa a retornar la totalitat dels diners defraudats amb la clàusula sol més els seus interessos va continuar sent el principal motiu de les denúncies contra BBVA, seguit de la reclamació de les despeses de la formalització de les hipoteques i el cobrament de comissions abusives.
En el cas de Vodafone, les causes de les reclamacions van ser especialment l’incompliment d’ofertes amb les quals capta els usuaris mitjançant trucades telefòniques. També va haver-hi nombrosos casos de cobraments de serveis no sol·licitats. També la negativa a tramitar sol·licituds de baixa per a continuar enviant factures; o el cobrament de mensualitats completes sense respectar les dates de cancel·lacions dels contractes.
Amb Endesa, els usuaris van denunciar l’aplicació de multes per acusacions falses d’haver manipulat les seves instal·lacions. També altes fraudulentes en tarifes ofertes amb el reclam que reduirien el rebut quan en realitat l’encareixen. A més, errors en la facturació i cobraments basats reiteradament en estimacions i no en lectures reals dels comptadors.
Quant a Ryanair, l’empresa es va desentendre de les reclamacions dels usuaris afectats per grans retards i cancel·lacions com els derivats de les vagues en la companyia durant 2018. La legislació obliga a abonar compensacions econòmiques de 250 i 600 euros. També les despeses que hagin d’assumir els passatgers en hotels, transport i allotjament durant l’espera fins a ser reubicats en altres vols.
Així mateix, la companyia va instaurar una nova tarifa per l’equipatge de mà malgrat que la Llei de Navegació Aèria estableix que és un dret establert en l’import del bitllet.
Movistar acumula cinc premis, Bankia dos, Endesa i Gilead un
L’any passat el premi va recaure en Endesa. L’anterior, en Movistar, que també va guanyar en la primera, segona i tercera i setena edició. La premiada com La Pitjor Empresa de 2014 va ser Gilead, el laboratori del fàrmac contra l’hepatitis C Sovaldi. En la quarta i cinquena edició el premi va ser per a Bankia.
Aquesta és la quarta edició dels premis en la qual estan nominats Endesa i Ryanair. Per a BBVA és el tercer. Per a Vodafone és la setena vegada, ja que va estar nominada en les cinc primeres edicions i també en la de l’any passat.
Els nominats en les convocatòries anteriors van ser:
La Pitjor Empresa de 2017: Endesa (guanyadora), BBVA, Vodafone i Volkswagen.
La Pitjor Empresa de 2016: Movistar (guanyadora), BBVA, El Corte Inglés i Volkswagen.
La Pitjor Empresa de 2015: Movistar (guanyadora), Santander, Twitter i Volkswagen.
La Pitjor Empresa de 2014: Gilead(guanyadora), Bankia, Orange, Divatto i Repsol.
La Pitjor Empresa de 2013: Bankia (guanyadora), Endesa, Iberdrola, Movistar i Vodafone.
La Pitjor Empresa de 2012: Bankia (guanyadora), Endesa, Iberdrola, Movistar i Vodafone.
La Pitjor Empresa de 2011: Movistar (guanyadora), Bankia, CAM, Vodafone i Ryanair.
La Pitjor Empresa de 2010: Movistar (guanyadora), Vodafone, Bankinter, PowerBalanç i Ryanair.
La Pitjor Empresa de 2009: Movistar (guanyadora), Air Comet, Orange, Ryanair i Vodafone.
Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.