tren eva
Imatge del nou tren d'alta velocitat i baix cost EVA

La Comissió d’Ordenació del Territori del Consell de Cambres de Catalunya reclama que el futur servei ferroviari d’alta velocitat a baix cost EVA, que Renfe preveu posar en marxa el 2019, també efectiu parades a Lleida i Girona, a més de les ja previstes al Prat de Llobregat i a Camp de Tarragona. Des de les cambres de comerç veuen amb bons ulls la liberalització del transport ferroviari de passatgers que hauria d’entrar en vigor el 2020, de la mateixa manera que ja s’ha fet amb el de mercaderies, ja que “possibilitarà que d’empreses privades puguin entrar al sector” i potenciar-ne la competitivitat. Així mateix, han tornat ha reclamar l’agilització del corredor ferroviari mediterrani, especialment entre Barcelona i València, però també des de Perpinyà fins al Port de Marsella. D’altra banda, des de la Cambra de Comerç de Lleida han criticat la darrera proposta plantejada per Foment per reformar l’N-230 a l’Aran amb una variant que evitaria el pas per Vielha. Segons Joan Simó, “obligaria el transport a donar molta més volta” per accedir a França i, a més, l’aqüeducte previst “faria malbé el paisatge“.

Les cambres de comerç defensen la necessitat que el nou servei d’alta velocitat a baix cost EVA també pari a Lleida i Girona, on de moment no està previst que ho faci, a diferència del Prat de Llobregat i Camp de Tarragona on sí s’aturaran els trens. Així ho han demanat en el marc de la reunió de la Comissió d’Ordenació del Territori del Consell de Cambres de Catalunya, celebrada aquest divendres a Lleida. Els presidents de les cambres de Lleida i Girona, Joan Simó i Domènec Espadalé, respectivament, consideren que aquest nou servei ferroviari beneficiaria econòmicament ambdues demarcacions, de la mateixa manera que ha passat des de l’arribada de l’alta velocitat al territori. “No cal que parin tots els trens EVA però al menys entre un 50 o 60% dels que passin per Lleida“, ha demanat Simó.

En el cas de la capital del Segrià, on la Paeria ja ha traslladat aquesta reivindicació al govern de l’Estat, Foment ja ha dit que ho estudiarà en funció dels resultats de l’experiència pilot que Renfe durà a terme el primer trimestre de 2019 en la línia Madrid-Barcelona.

D’altra banda, les cambres de comerç veuen amb bons ulls la liberalització del transport ferroviari de passatgers, que s’hauria d’aprovar a l’Estat durant aquest any perquè pugui ser efectiu el 2020 tal com reclama la Unió Europea. Segons Espadalé, “permetrà que empreses privades puguin accedir a aquest servei”, de la mateixa manera que ja succeeix amb les mercaderies.

Corredor Mediterrani

Durant la reunió a Lleida, les cambres catalanes han tornat a exigir l’agilitació del corredor ferroviari mediterrani, especialment en aquells trams pendents entre Barcelona i València. Així mateix, també han reclamat la connexió amb el Port de Marsella per tal d’afavorir les exportacions catalanes. En aquest sentit, les cambres catalanes han expressat el seu suport als empresaris de la Catalunya del Nord en la reivindicació del tram entre Perpinyà i Montpeller, que l’administració francesa no preveu que pugui ser una realitat com a molt aviat abans de deu anys.

Pel que fa a la liberalització del sector del transport per carretera, les cambres adverteixen que obre la porta a l’aparició de noves empreses ja que “fins ara un transportista havia de comptar amb tres vehicles per constituir-ne una i ara només amb un ja ho podrà fer”. Espadalé ha recordat que “Espanya ja és el país d’Europa on hi ha més empreses de transport i on són més petites“, fet que provoca que “a l’hora de competir hi hagi una desigualtat” amb altres països “que s’ha de solucionar”. Tot i això, des de la cambres catalanes valoren positivament que el govern de l’Estat hagi accedit a exigir als transportistes “mesures de formació i de qualificació molt més exigents”, cosa que permetrà “dignificar el sector”, segons el president de la Cambra de Comerç de Girona i president de la Comissió d’Ordenació del Territori del Consell de Cambres de Catalunya.

Variant de Vielha

Des de la Cambra de Comerç de Lleida han criticat la darrera proposta de Foment per reformar l’N-230 a l’Aran, que preveu una variant que evitaria el pas dels vehicles per Vielha, desviant-los cap a la C-28. Joan Simó considera que el nou traçat “obligaria el transport a donar molta més volta” per accedir a França i, a més, l’aqüeducte que planteja el nou projecte “faria malbé el paisatge”. Altrament, des de les cambres han tornat a reclamar el desdoblament de l’N-240 entre Lleida i Tarragona. (acn)

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.