museu obres Tribunal
Imatge del camió descarregant una de les 42 obres d'art de la Franja del Museu de Lleida que ha arribat al Museu de Barbastre-Montsó
La Paeria ciutat neta
Globallleida-Àrea d'emprenedoria i empresa-

Una vintena de directors de la xarxa de museus de Catalunya (XMAC) han donat suport públic al Museu de Lleida i han reclamat esgotar “totes les instàncies judicials” per redreçar una sentència que “posa en perill” la tasca de salvaguarda històrica dels museus i l’estabilitat de les obres de les col·leccions.

Els responsables dels equipaments fan una crida a modificar la Llei d’enjudiciament civil que permet entregues provisionals de béns i obres “sense distingir la seva naturalesa patrimonial”.

Només així, asseguren, s’evitaria el lliurament de fons sense una sentència ferma. En un comunicat, constaten que la col·lecció “centenària” s’ha construït pacíficament i que “no pot ser desmantellada i estar sotmesa als avatars de la confrontació política i jurídica”.

En un comunicat, han reiterat que la col·lecció del Museu de Lleida és fruit “d’una història comuna” unes “relacions culturals” entre parròquies que fins fa ben poc conformaven el Bisbat de Lleida i amb una “herència cultural i un flux de relacions que continuen perfectament vigents a dia d’avui”.

Alhora, es refermen en el principi de “permanència i integritat de les col·leccions” i consideren que “no existeix cap raonament museològic que justifiqui el desmembrament d’una part de la col·lecció” del Museu de Lleida. “Una col·lecció formada fa més de 125 anys que perseguia per una banda salvar un patrimoni en desús i en perill de destrucció, i per l’altra evitar la venda de tot aquest patrimoni a mans privades, sovint foranes”, especifiquen.

En aquest sentit, adverteixen que la sentència pot assentar un “greu precedent” que repercutiria en la unitat i permanència de les col·leccions museístiques “originades lícitament” d’un bon nombre de museus, tant eclesiàstics com els dependents d’administracions públiques.

Entre els signants hi ha Ferran Barenblit, director del Museu d’Art Contemporani de Barcelona; Eduard Bech Vila, director del Museu de l’Empordà; Carme Clusellas Pagès, directora del Museu d’Art de Girona; Marc Ferran Sans, director del Museu de Reus; Carles Freixes Codina, director del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona; Josep Miquel Garcia, director de la Fundació Apel·les Fenosa; Pere Izquierdo Tugas, director-gerent del Consorci del Patrimoni de Sitges; Anna Maluquer Ferrer, directora de la Fundació Palau de Caldes d’Estrac; Montse Mallol Soler, directora dels Museus d’Olot; Manel Margalef Arce, director del Museu d’Art Modern de Tarragona; Jesús Navarro Guitart, director del Museu d’Art Jaume Morera de Lleida; Jordi Paris Fortuny, director del Museu de Valls; Neus Peregrina Pedrola, cap de programes del Museu Frederic Marès; Josep Maria Riba Farrés, director del Museu Episcopal de Vic; Txema Romero Martínez, director del Museu d’Art de Cerdanyola; Mireia Rosich Salvó, directora de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú; Pepe Serra Villalba, director del Museu Nacional d’Art de Catalunya; Pilar Vélez Vicente, directora del Museu del Disseny de Barcelona; Pepa Ventura Altayó, directora del Museu Municipal Joan Abelló de Mollet del Vallès; i Francesc Vilà Noguera, director del Museu de Manresa.

ilerdent

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.