Troballes
Una dona mira una jaqueta a la botiga de roba de segona mà de Troballes del carrer del Bisbe de Lleida

Càritas Lleida obrirà en les pròximes setmanes una nova botiga al barri de Pardinyes de Lleida, que serà la sisena del projecte Troballes comptant les quatre que ja hi ha a la capital del Segrià i la d’Alcarràs. També vol augmentar en els pròxims anys el nombre de contenidors de recollida de roba de segona mà dels 140 que té actualment en l’àmbit del Bisbat de Lleida fins als 200. Són actuacions que s’emmarquen en l’objectiu de l’entitat de doblar les tones de roba que es recullen actualment “de manera que es puguin crear més llocs de treball per a persones en risc d’exclusió social i alhora contribuir a resoldre un problema mediambiental”, com han destacat els responsables de la Fundació Jaume Rubió i Rubió (encarregada del programa d’ocupació de Càritas) durant la presentació de la memòria del 2016. En concret, l’any passat es van recollir unes 550 tones, xifra que equival a 1,85 quilos de roba per habitant i any. Càritas Lleida vol almenys multiplicar per dos aquesta xifra tenint en compte que en zones rurals com la de Lleida cada habitant llança 9 quilos de roba a l’any, segons dades de l’Agència de Residus de Catalunya. A més, l’entitat s’integra a una nova fundació d’àmbit estatal, ‘Re-‘, que crearà una marca única als establiments de venda.

La fundació ‘Re-‘ la integren 25 Càritas de tot l’estat que tenen projectes d’inserció laboral relacionats amb el tèxtil. El director de Càritas Lleida i president de la Fundació Jaume Rubió i Rubió, Ramon Baró, ha explicat que a través d’aquesta fundació les diferents entitats col·laboraran per generar “economia d’escala” i “poder crear més llocs de treball amb els mateixos recursos. Per exemple, podran sumar més quilos de roba per donar-los sortida a través de processos industrials a l’engròs. Baró ha remarcat que actualment la roba usada que es destina al reciclatge no arriba al 10%, quan en la resta de residus el percentatge ratlla el 40%, per tant, “tenim molt camí per recórrer”. En aquest sentit, ha fet una crida perquè tothom sigui conscient dels beneficis que suposa donar un segon ús a la roba. A més, ha puntualitzat que -en el marc de la nova fundació- els llocs de treball es crearan a cada territori en funció dels quilos de roba que reculli cada soci, per tant, és fonamental fer créixer les xifres.

La nova botiga de Pardinyes ja lluirà la nova marca comercial ‘Re-‘, que anirà substituint progressivament la de Troballes (que es mantindrà com a nom de l’empresa d’inserció). Paral·lelament, la inauguració d’aquest nou establiment coincidirà amb un replantejament d’una de les botigues actuals, la situada a l’avinguda Doctor Flèming, que passarà a especialitzar-se en la venda de productes nous de Comerç Just (cosmètics, aliments, roba i artesania). La promoció de l’economia social vinculada al Comerç Just també és un dels objectius de Càritas Lleida.

Segons Ramón Baró, un altre dels vessants que es vol potenciar és el de la formació a través d’una xarxa amb altres entitats d’acció social. De moment des de Càritas ja s’han començat a fer cursos tant per a persones que necessiten una formació prelaboral molt bàsica -com l’alfabetització- com altres de més específics per a professions i llocs de treball concrets.

El projecte d’ocupació de Troballes dona feina a unes 45 persones, entre els llocs d’inserció, el personal fix de producció i els tècnics. Concretament el programa Troballes Llar va generar l’any passat 16 contractes per a persones en risc d’exclusió social. La meitat van acabar el seu itinerari d’inserció però només una va aconseguir trobar feina. En aquest sentit, el gerent de Troballes, Josep Fernández, ha admès que “el treball d’empoderament d’aquestes persones s’ha fet bé però és evident que hi ha dificultats perquè acabin treballant al mercat ordinari, aquí tots tenim un repte”. A banda de les persones contractades, Troballes compta amb 120 voluntaris.

Una dada positiva del 2016 és que es va batre el rècord de venda de peces de roba en botigues. El valor de la roba venuda era de poc més de 380.000 euros, un 12,6% més que l’any anterior. També va créixer un 6% la roba recollida: 555.573 quilos enfront dels 524.112 del 2015. Pel que fa a la procedència, el gran gruix va arribar a través dels contenidors (405.804) i la resta sobretot a través de les mateixos botigues (57.779) i de la recollida a domicilis particulars (28.407).

Tasca social

A banda de la roba de segona mà que es ven a les botigues socials obertes al públic, Càritas també en proporciona gratuïtament a famílies derivades pels serveis socials. El 2016 es van donar 9.808 peces a 971 famílies, unes 300 famílies menys que al 2015. El valor de la roba es calcula en més de 38.000 euros.

Pel que fa al programa d’acollida laboral que proporciona informació i orientació, al 2016 va tenir 448 usuaris, dels quals el 61% eren dones i el 65% persones d’origen estranger. El 2016 també es van fer 7 contractacions per a feines no productives a través del programa Empremtes, que es va portar a terme de forma puntual l’any passat. Els contractats van fer feines com ara de mediadors amb els temporers, d’acompanyament a gent gran o de suport a les botigues.

Situació econòmica de la Fundació Jaume Rubió i Rubió

D’altra banda, el programa d’ocupació de Càritas Lleida ha tancat el 2016 amb un dèficit de 31.967 euros (4.657 sense amortitzacions), que s’atribueix sobretot a la davallada d’ingressos de la venda de roba a l’engròs i a la caiguda de les subvencions. En tot cas, els seus responsables confien que sigui l’últim any de números vermells ja que aquest primer trimestre del 2017 els ingressos s’han incrementat un 25%. Baró ha remarcat que l’entitat ha aconseguit continuar i ampliar l’activitat tot i el dèficit dels darrers anys gràcies als romanents dels superàvits que la Fundació havia acumulat anteriorment.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.