En un festival que ha experimentat un creixement tan important com el de Sitges, es fa realment difícil poder accedir als visionats dels títols en les catorze seccions que ofereixen premis. No obstant això, aquest any, com succeeix amb la loteria hi ha estrenes que aviat s’intueixen guanyadors i uns altres que es fan esperar. Just en la primera jornada arribava al festival la controvertida pel·lícula Climax, de Gaspar Noé, a la qual se li suposaven virtuts, encara que no tantes a priori com per alçar-se amb el premi a la millor pel·lícula.
El mateix va succeir, portats per la presència del seu protagonista Nicolas Cage, amb Mandy, una psicotrópica producció de terror realitzada al més pur estil vintage, però més voluntariosa que meritòria per portar-se algun premi, encara que ha aconseguit el de millor director per Panos Cosmatos.
Una altra cosa va succeir amb Lazzaro Felice, la producció italiana d’Alice Rohrwacher que arrenca com una història de camperols, però que aviat apunta maneres en endinsar-se en el terreny fantàstic.
Andrea Riseborough ha estat premiada a Sitges a l’apartat de millor actriu pel seu treball en Nancy.
Malgrat no ser un star per a la majoria, l’hem pogut veure en títols com tan recents com La muerte de Stalin, La batalla de los sexos, Guardián y verdugo, Birdman, Oblivion o Cruzando el límite, entre altres. L’actor que millor ha desenvolupat el seu paper, segons el jurat del festival ha estat Hasan Dt.’jun per Pig. I per citar algun dels premis tècnics, el de millor fotografia l’hi ha portat la pel·lícula índia Tumbbad, una història fantàstica sobre l’avarícia i la mitologia.
En qualsevol cas, la present edició ha estat marcada, com d’altra banda és previsible pels packs: pel·lícula + director + actors. Presentar en un festival qualsevol títol acompanyat del seu equip, sigui en capítols de competició o no, és un èxit gairebé segur. Nicolas Cage i Panos Cosmatos ho han fet amb Mandy, Ron Perlman amb Asher, John Carpenter amb Halloween 2018 i un llarg etcètera que han aconseguit amb la seva presència en el festival, fer més propera la distància entre la indústria i l’espectador, i donar-li de pas un toc de glamur que mai ve malament. Amb tot, l’edició d’aquest any, sigui per la collita, els convidats o totes les seccions en el seu conjunt, ha superat en públic i en reconeixement a la del passat 2017 i això, ja és un mèrit.
PALMARÈS
Secció Oficial Fantàstic Sitges 51
Millor pel·lícula: CLIMAX, de Gaspar Noé
Premi especial del jurat: LAZZARO FELICE, d’Alice Rohrwacher
Menció especial del jurat: L’HEURE DE LA SORTIE, de Sébastien Marnier
Millor direcció: Panos Cosmatos, per MANDY
Millor interpretació femenina (patrocinat per Mistinguett): Andrea Riseborough, per NANCY
Millor interpretació masculina: Hasan Ma’jun, per PIG
Millor guió (patrocinat per CaixaBank / Obra Social ‘la Caixa’): Quentin Dupieux, per AU POSTE!
Millors efectes especials (patrocinat per Slate): Atsushi Doi, per INUYASHIKI
Millor fotografía / Mejor fotografía / Best cinematography: Panjar Kumar, per TUMBBAD
Millor música / Mejor música / Best original music: Chu Ishikawa, per KILLING
Gran premi del públic (patrocinat per La Vanguardia): UPGRADE (ILIMITADO)
Premi del Públic Panorama Fantàstic: MONSTRUM
Premi del Públic Sitges Documenta:GOODBYE RINGO
Millor curtmetratge (patrocinado por Fotogramas): POST MORTEM MARY, de Joshua Long
Noves Visions
Millor pel·lícula Noves Visions: DESENTERRANDO SAD HILL, de Guillermo de Oliveira
Millor director Philip Groning, per MY BROTHER’S NAME IS ROBERT AND HE IS AND IDIOT
Millor curtmetratge Noves Visions Petit Format: DEER BOY, de Katarzyna Gondek
Menció especial : DOMESTIK, d’Adam Sedlák
Menció especial a la millor actriu: Jessie Buckley, per BEAST
Menció especial: CHERNOBYL, 1986, de Toni Comas
Blood Window
Millor pel·lícula: MUERE, MONSTRUO, MUERE, d’Alejandro Fadel
Méliès
Méliès d’Argent millor pel·lícula: FUGUE, d’Agnieszka Smoczynska
Méliès d’Argent al millor curtmetratege: THE DEATH OF DON QUIXOTE, de Miguel Faus
Focus Àsia
TUMBBAD, de Rahi Anil Barve, Anand Gandhi Lee An-kyu
Menció especial: MAY THE DEVIL TAKE YOU, de Timo Tjahjanto
Anima’t
Millor pel·lícula: MIRAI, de Mamoru Hosoda
Menció especial llarg animació: TITO E OS PÁSSAROS, de Gustavo Steimberg, Gabriel Bitar, André Catoto
Millor curtmetratge: THE WHEEL TURNS, de Sang Joon Kim
Menció especial curt d’animació: UNTRAVEL, d’Ana Nedljkovi, Nikola Majdak Jr.
Órbita
Millor pel·lícula: AMERICAN ANIMALS, de Bart Layton
Menció especial: FLEUVE NOIR, d’Erick Zonca
Fantàstic Discovery
Millor pel·lícula: MAQUIA: WHEN THE PROMISED FLOWER BLOOMS, de Mari Okada
Midnight X-Treme
Millor pel·lícula: MAY THE DEVIL TAKE YOU, de Timo Tjahjanto
Premi Brigadoon Paul Naschy
BAGHEAD, d’Alberto Corredor
Jurat de la crítica
Premi de la crítica Josep Lluis Guarner: LAZZARO FELICE, d’Alice Rohrwacher
Premi Citizen Kane a la millor dirección novel: DOMESTIK, d’Adam Sedlák
Menció especial Premi de la crítica Josep Lluis Guarner: UNDER THE SILVER LAKE, de David Robert Mitchel
Slatix Sitges Cocoon
Millor pel·lícula en realitat virtual: DEERBROOK, de Grayson Moore, Aidan Shipley, John Riera, Connor Illsley
Premis SGAE Nova Autoria
Millor direcció: JAURÍA, de Gemma Blasco
Millor guió: Aleix Abulí, per CIUTAT I SELVA
Millor música original: Natasha Arizu, per DOT
Jurat Carnet Jove
Millor pel·lícula: LAZZARO FELICE, d’Alice Rohrwacher
Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.