En un festival que ha experimentat un creixement tan important com el de Sitges, es fa realment difícil poder accedir als visionats dels títols en les catorze seccions que ofereixen premis. No obstant això, aquest any, com succeeix amb la loteria hi ha estrenes que aviat s’intueixen guanyadors i uns altres que es fan esperar. Just en la primera jornada arribava al festival la controvertida pel·lícula Climax, de Gaspar Noé, a la qual se li suposaven virtuts, encara que no tantes a priori com per alçar-se amb el premi a la millor pel·lícula.

El mateix va succeir, portats per la presència del seu protagonista Nicolas Cage, amb Mandy, una psicotrópica producció de terror realitzada al més pur estil vintage, però més voluntariosa que meritòria per portar-se algun premi, encara que ha aconseguit el de millor director per Panos Cosmatos.

Una altra cosa va succeir amb Lazzaro Felice, la producció italiana d’Alice Rohrwacher que arrenca com una història de camperols, però que aviat apunta maneres en endinsar-se en el terreny fantàstic.

Andrea Riseborough ha estat premiada a Sitges a l’apartat de millor actriu pel seu treball en Nancy.

Malgrat no ser un star per a la majoria, l’hem pogut veure en títols com tan recents com La muerte de Stalin, La batalla de los sexos, Guardián y verdugo, Birdman, Oblivion o Cruzando el límite, entre altres. L’actor que millor ha desenvolupat el seu paper, segons el jurat del festival ha estat Hasan Dt.’jun per Pig. I per citar algun dels premis tècnics, el de millor fotografia l’hi ha portat la pel·lícula índia Tumbbad, una història fantàstica sobre l’avarícia i la mitologia.

En qualsevol cas, la present edició ha estat marcada, com d’altra banda és previsible pels packs: pel·lícula + director + actors. Presentar en un festival qualsevol títol acompanyat del seu equip, sigui en capítols de competició o no, és un èxit gairebé segur. Nicolas Cage i Panos Cosmatos ho han fet amb Mandy, Ron Perlman amb Asher, John Carpenter amb Halloween 2018 i un llarg etcètera que han aconseguit amb la seva presència en el festival, fer més propera la distància entre la indústria i l’espectador, i donar-li de pas un toc de glamur que mai ve malament. Amb tot, l’edició d’aquest any, sigui per la collita, els convidats o totes les seccions en el seu conjunt, ha superat en públic i en reconeixement a la del passat 2017 i això, ja és un mèrit.

PALMARÈS

Secció Oficial Fantàstic Sitges 51

Millor pel·lícula: CLIMAX, de Gaspar Noé

Premi especial del jurat: LAZZARO FELICE, d’Alice Rohrwacher

Menció especial del jurat: L’HEURE DE LA SORTIE, de Sébastien Marnier

Millor direcció: Panos Cosmatos, per MANDY

Millor interpretació femenina (patrocinat per Mistinguett): Andrea Riseborough, per NANCY

Millor interpretació masculina: Hasan Ma’jun, per PIG

Millor guió (patrocinat per CaixaBank / Obra Social ‘la Caixa’): Quentin Dupieux, per AU POSTE!

Millors efectes especials (patrocinat per Slate): Atsushi Doi, per INUYASHIKI

Millor fotografía / Mejor fotografía / Best cinematography: Panjar Kumar, per TUMBBAD

Millor música / Mejor música / Best original music: Chu Ishikawa, per KILLING

Gran premi del públic (patrocinat per La Vanguardia): UPGRADE (ILIMITADO)

Premi del Públic Panorama Fantàstic: MONSTRUM

Premi del Públic Sitges Documenta:GOODBYE RINGO

Millor curtmetratge (patrocinado por Fotogramas): POST MORTEM MARY, de Joshua Long

Noves Visions

Millor pel·lícula Noves Visions: DESENTERRANDO SAD HILL, de Guillermo de Oliveira

Millor director Philip Groning, per  MY BROTHER’S NAME IS ROBERT AND HE IS AND IDIOT

Millor curtmetratge Noves Visions Petit Format: DEER BOY, de Katarzyna Gondek

Menció especial : DOMESTIK, d’Adam Sedlák

Menció especial a la millor actriu: Jessie Buckley, per BEAST

Menció especial: CHERNOBYL, 1986, de Toni Comas

Blood Window

Millor pel·lícula: MUERE, MONSTRUO, MUERE, d’Alejandro Fadel

Méliès

Méliès d’Argent millor pel·lícula: FUGUE, d’Agnieszka Smoczynska

Méliès d’Argent al millor curtmetratege: THE DEATH OF DON QUIXOTE, de Miguel Faus

Focus Àsia

TUMBBAD, de Rahi Anil Barve, Anand Gandhi Lee An-kyu

Menció especial: MAY THE DEVIL TAKE YOU, de Timo Tjahjanto

Anima’t

Millor pel·lícula: MIRAI, de Mamoru Hosoda

Menció especial llarg animació: TITO E OS PÁSSAROS, de Gustavo Steimberg, Gabriel Bitar, André Catoto

Millor curtmetratge: THE WHEEL TURNS, de Sang Joon Kim

Menció especial curt d’animació: UNTRAVEL, d’Ana Nedljkovi, Nikola Majdak Jr.

Órbita

Millor pel·lícula: AMERICAN ANIMALS, de Bart Layton

Menció especial: FLEUVE NOIR, d’Erick Zonca

Fantàstic Discovery

Millor pel·lícula: MAQUIA: WHEN THE PROMISED FLOWER BLOOMS, de Mari Okada

Midnight X-Treme

Millor pel·lícula: MAY THE DEVIL TAKE YOU, de Timo Tjahjanto

Premi Brigadoon Paul Naschy

BAGHEAD, d’Alberto Corredor

Jurat de la crítica

Premi de la crítica Josep Lluis Guarner: LAZZARO FELICE, d’Alice Rohrwacher

Premi Citizen Kane a la millor dirección novel: DOMESTIK, d’Adam Sedlák

Menció especial Premi de la crítica Josep Lluis Guarner: UNDER THE SILVER LAKE, de David Robert Mitchel

Slatix Sitges Cocoon

Millor pel·lícula en realitat virtual: DEERBROOK, de Grayson Moore, Aidan Shipley, John Riera, Connor Illsley

Premis SGAE Nova Autoria

Millor direcció: JAURÍA, de Gemma Blasco

Millor guió: Aleix Abulí, per CIUTAT I SELVA

Millor música original: Natasha Arizu, per DOT

Jurat Carnet Jove

Millor pel·lícula: LAZZARO FELICE, d’Alice Rohrwacher

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.