aeroport
Diversos passatgers britànics en el moment de passar el control de seguretat per embarcar a l'aeroport de Lleida-Alguaire
ilerdent

Consumidors en Acció recorda a tots els passatgers que hagin patit la pèrdua, retard en el lliurament o trencament de l’equipatge en un vol d’avió tenen dret a indemnitzacions de fins a 1.353 euros, depenent del trajecte.

Així, després de la reclamació de FACUA Castella i Lleó, Ibèria ha abonat 1.336 euros a un usuari al qual li va extraviar una maleta en un vol entre Tenerife i Madrid. A la seva arribada a la capital madrilenya, Mario R.V. va comprovar que li faltava part del seu equipatge, per la qual cosa va anar a l’oficina d’Ibèria en l’aeroport per a presentar una reclamació.

L’associació aconsella que, en el mateix moment en què recullin l’equipatge facturat, els usuaris comprovin que es troba en perfecte estat i sense danys. De no ser així, el més convenient és dirigir-se immediatament als mostradors de l’aerolínia amb la qual es va contractar el viatge -o l’empresa de handling si la primera no té oficines en l’aeroport- i demanar l’anomenat Part d’Irregularitat d’Equipatge (PIR, per les seves sigles en anglès). Aquest document recull per escrit que existeix una incidència. En cas que l’equipatge no aparegués, també s’ha d’emplenar aquest informe.

El PIR és de gran importància, ja que moltes companyies aèries no atenen reclamacions sobre l’equipatge si els usuaris no el presenten. Per tant, no s’ha d’abandonar l’aeroport sense una còpia d’aquest.

Mario, per tant, va emplenar i va lliurar dit PIR a Ibèria i, a més, li va facilitar una relació dels objectes que anaven dins de la maleta extraviada i les factures corresponents.

No obstant això, passats més de dos mesos des que va emplenar el PIR, Ibèria encara no havia donat resposta a la reclamació de Mario, i la maleta seguia sense aparèixer. L’usuari va decidir llavors acudir a FACUA Castella i Lleó perquè reclamés a l’aerolínia en el seu nom.

L’equip jurídic de l’associació va sol·licitar a Ibèria que indemnitzés a Mario per la pèrdua de la maleta, ja que havia passat un temps superior al que estableix la legislació en el retard en el lliurament.

Vols nacionals

La normativa aplicable per a reclamar les incidències relacionades amb l’equipatge quan es tracta de vols nacionals és la Llei de Navegació Aèria, que estableix en l’article 98 que “el transportista respondrà únicament de la pèrdua, sostracció o deterioració de l’equipatge que se li hagi lliurat perquè en sigueu custodis”.

Aquesta llei també fixa la indemnització màxima que pot percebre un usuari per algunes de les circumstàncies anteriors. Segons el seu article 118, les compensacions per pèrdua o avaria (danys) són de fins a 500 Drets Especials de Gir (DEG) -una unitat definida pel Fons Monetari Internacional l’equivalència del qual fluctua i actualment se situa en 1,23 euros-. En el cas de retard en el lliurament, es podrà indemnitzar “fins al límit d’una quantitat equivalent al preu del transport”.

Les reclamacions davant la companyia aèria per retard o avaria, segons l’article 124 de la Llei de Navegació Aèria, hauran de formalitzar-se per escrit “dins dels deu dies següents al del lliurament, o a la data en què s’havia de lliurar”.

A més, l’article 100 estableix que “el rebut de l’equipatge sense protesta del bitllet implica la renúncia a tota reclamació”, per la qual cosa FACUA aconsella no abandonar mai l’aeroport sense el PIR, que seria la prova d’aquesta protesta.

Finalment, després de l’actuació de FACUA Castella i Lleó, l’aerolínia va comunicar que “Ibèria ha procedit a la indemnització per valor de 1.336,05 euros, que rebrà en un termini aproximat de 14 a 21 dies”. Mario ja ha rebut els diners.

Conveni de Mont-real

En el cas dels vols internacionals, la normativa aplicable sol ser l’anomenat Conveni de Mont-real, un text signat per la gran majoria dels Estats i la mateixa Unió Europea com a organisme internacional que regula les compensacions màximes per incidències amb l’equipatge en els trajectes entre països signants, o en aquells amb destinació i origen en el mateix país però que han fet escala en un altre diferent al primer, independentment de si han subscrit o no el conveni.

Aquest acord estableix un límit superior d’indemnització de 1.131 DEG en el cas de danys, pèrdua o retard en el lliurament de l’equipatge. El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), a més, va interpretar que també es poden reclamar danys morals per incompliment del contracte de transport degut a les circumstàncies anteriors. Aquesta última indemnització també ha d’estar dins del límit total de 1.131 DEG. Com a excepció, si l’usuari va realitzar una Declaració Especial de Valor de Lliurament de l’equipatge, podria compensar-se fins a amb el valor de l’import declarat.

Com a termini, el Conveni de Mont-real estableix que, en el cas d’avaries, ha de fer-se la reclamació immediatament després i fins a set dies com a màxim, mentre que en retards recull un temps màxim de 21 dies des del moment del lliurament. A partir dels 21 dies de retard, o des que l’aerolínia així ho comuniqui, es considerarà que el que existeix és una pèrdua de l’equipatge.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.