pac
La Paeria ciutat neta
Globallleida-Àrea d'emprenedoria i empresa-
Ha començat la campanya per presentar les sol·licituds d’ajudes directes a la Política Agrícola Comú (PAC) 2018. Segons informa el Ministeri d’Agricultura, prop de 745.000 productors les podran demanar per un import total de 4.940 milions d’euros. El termini per fer-ho finalitza el 30 d’abril i els ajuts s’abonaran a partir del 16 d’octubre. En el mateix termini també es podran presentar les sol·licituds de pagament de les mesures de desenvolupament rural incloses en l’àmbit del sistema integrat de gestió i control i la sol·licitud d’accés a la Reserva Nacional del Règim de Pagament Bàsic. Mitjançant una sol·licitud única, el productor pot demanar totes les ajudes de cop, dirigint-se a l’autoritat competent a cada comunitat autònoma. Des del Ministeri es recorda la importància de complimentar correctament la sol·licitud i presentar-la a temps per evitar possibles penalitzacions o fins i tot la denegació de l’ajuda per una mala declaració o presentació fora de termini.
Els principals canvis en la normativa recauen en la incorporació a l’ordenament jurídic estatal de la nova reglamentació de la Unió Europea corresponent a la revisió intermitja dels actes de la base de la PAC per al període 2014-2020, coneguts com a Reglament Òmnibus. Així mateix, s’introdueixen diversos ajustaments tècnics que milloren l’aplicació i l’eficàcia en la gestió dels pagaments directes d’acord amb l’experiència obtinguda a nivell estatal i europeu.Tot plegat fa referència a mesures per incentivar la participació dels joves agricultors, ja que es dobla el valor de l’ajuda complementària fins al 50% (fins ara era del 25%) del valor dels drets de pagament bàsic. També es flexibilitzen els criteris per determinar una superfície com a pastura, ampliant el ventall de les pastures elegibles a totes aquelles on hi hagi arbres i arbustos que realment facin aquesta funció de servir com a pastura, tot i que el farratge de caràcter herbaci no sigui majoritari en aquestes superfícies.

Pel que fa a les pràctiques agrícoles beneficioses amb el clima i el medi ambient, s’incorpora la prohibició de l’ús de productes fitosanitaris a les superfícies d’interès ecològic (SIE) quan computen com a tal, d’acord amb el que estableix la nova normativa europea. Les parcel·les declarades sota aquesta catalogació hauran d’indicar-se de manera específica a la sol·licitud única.

També es reforça el control de l’activitat agrària que s’ha de fer anualment a totes les parcel·les de l’explotació per les quals es demana ajuda i es manté invariable la figura de l’agricultor actiu, malgrat que el Reglament Òmnibus permetia la seva flexibilització, amb la finalitat de mantenir l’orientació de les ajudes cap als agricultors i ramaders amb una activitat agrícola real. A partir del 2018 és obligatori la presentació d’una declaració gràfica de les superfícies per a totes les explotacions. Excepcionalment hi ha les superfícies d’ús comú com les pastures comunals.

Així mateix s’amplien les cessions de drets de pagament bàsic sense terra extintes de peatge, als casos en que aquest estigui implicat per un jove agricultor. També es flexibilitzen les condicions que es requereixen en els canvis de titularitat de les explotacions ramaderes, quan el nou titular sigui un jove agricultor, per poder percebre les ajudes associades als grangers, amb coherència amb l’estratègia general de la PAC per cercar el relleu generacional al camp.

Finalment, s’estableixen exigències mínimes en l’aplicació de fems i purins per reforçar el compromís de l’agricultura i la ramaderia amb el medi ambient.

Més de 50.000 titulars d’explotacions agràries catalanes poden fer la Declaració Única

El conjunt dels ajuts directes, així com els ajuts del Programa de Desenvolupament Rural (PDR) gestionats en la DUN representen una aportació de més de 365 milions d’euros anuals per al sector agroalimentari i forestal català, entre els fons propis i els procedents de la Unió Europea. Enguany, segons informa el Departament d’Agricultura, la DUN incorpora la sol·licitud de l’ajut lligat al pla de reestructuració i reconversió de la vinya (2019-2023) i la sol·licitud de modificació del lliurament de collita de vinya per tal de simplificar administrativament la seva gestió.

Per facilitar l’elaboració i la tramitació de la DUN, el Departament ha establert convenis de col·laboració amb 78 entitats col·laboradores repartides arreu de totes les comarques catalanes. Aquestes entitats, conjuntament amb els grups de suport DUN del DARP, realitzen la formació i l’atenció als declarants per aconseguir la millor qualitat de les declaracions. (acn)

ilerdent

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.