consum
Alguns dels productes retirats del mercat per l'Agència Catalana de Consum durant el 2017
L’Agència Catalana del Consum (ACC) va atendre durant el 2017 a les comarques lleidatanes un total de 4.336 consultes i 1.206 reclamacions, cosa que suposa un descens del 8,72% i del 18,46%, respectivament, en relació amb el 2016, segons la Memòria d’Actuacions 2016 de l’Agència Catalana del Consum a la demarcació presentada aquest dimarts.

Els serveis de telecomunicacions i Internet van tornar a encapçalar les reclamacions ateses per l’ACC a Lleida, un 32% del total, seguides per les relacionades amb serveis d’electricitat, aigua i gas (23,1%). En aquest sentit, cal destacar que 658 casos es van resoldre per la via de la mediació i 175 per l’arbitratge, xifres que representen un decrement del 35,30% i un increment del 65,09%, respectivament, respecte a l’any anterior. D’altra banda, durant el 2017 l’ACC va resoldre a la demarcació un total d’11 expedients amb sanció, que van sumar un import total de 34.400 euros.

Consum va rebre durant el 2017 a Lleida 4.336 consultes, 8,72% menys que al 2016, i un total de 1.206 reclamacions (-18,46%). Les telecomunicacions i Internet (32%) van continuar sent el sector amb més reclamacions a la demarcació, seguit dels serveis d’electricitat, gas i aigua (23,1%), altres serveis generals de consum (15,8%) i de béns de consum/productes (15,3%).

En el mateix període a Catalunya també es van registrar menys reclamacions, en concret un 11,14%. Per Ribera, “és positiu que baixi la xifra de reclamacions rebudes perquè l’objectiu és que la gent no hagi de reclamar”.

La directora de l’Agència Catalana del Consum, Montserrat Ribera, ha destacat que “s’estan fent bé les coses”, després de donar a conèixer que l’ACC va resoldre l’any passat a la demarcació 658 reclamacions per la via de la mediació i 175 per l’arbitratge.

Les telecomunicacions i Internet van ser el sector amb més casos resolts per acord de mediació, amb un 36,8% del total, seguits pels serveis de subministraments bàsics -aigua, electricitat, gas- (31%); altres serveis generals de consum (9,9%); els béns generals de consum/productes (7,8%); els serveis de transport (7,3%); els serveis financers (6,7%); i els restaurants i allotjaments turístics (0,6%).

Dels 175 laudes arbitrals resolts, també van ser les telecomunicacions i Internet els sectors que van registrar el major nombre de laudes (78,86%), seguit dels serveis d’electricitat, gas i agua (13,14%) i altres serveis generals de consum (5,71%).

El nombre d’establiments adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) va situar-se el 2017 a Lleida en els 837, un 17,39% més respecte a l’any anterior, fet que també es va incidir en l’increment dels laudes emesos l’any passat.

Companyies amb més reclamacions

Endesa va tornar a encapçalar les empreses amb més reclamacions, seguida de Telefónica, Orange Espagne, Gas Natural i Vodafone. Tot i que aquestes són les empreses amb més reclamacions, la majoria les solucionen per la via de la mediació o l’arbitratge, segons ha remarcat Ribera.

Creix el número de denúncies

L’any passat l’Agència Catalana del Consum va rebre a Lleida 155 denúncies, un 4,73% més que el 2016. Del total de denúncies, el 30,2% feia referència a serveis d’electricitat, gas i aigua; seguit d’altres serveis generals de consum (16,4%); dels serveis de telecomunicacions i Internet (13,8%); restauració i allotjaments (13,8%); serveis de transport (9,5%), i serveis financers (4,3%).

11 expedients resolts amb sanció amb un import de 34.400 euros

Durant 2017, les actuacions inspecció i control de mercat de l’ACC a la demarcació de Lleida van derivar en 11 expedients resolts amb sanció. L’import total de les multes va ser de 34.400 euros. Les infraccions que van motivar majors quanties en multes van ser les clàusules i pràctiques abusives (46,89%); la negativa o resistència a subministrar dades (32,20%), i les pràctiques comercials deslleials (12,59%).

564 inspeccions dutes a terme a Lleida

Pel que fa a l’actuació inspectora a la demarcació de Lleida, l’ACC va realitzar l’any passat 564 actuacions. D’aquestes, el 37% va estar motivada per la recerca de productes insegurs, el 28% per una campanya; el 15% per una denúncia; el 8% per una alerta; el 7% per iniciativa pròpia i el 5% per una comunicació.

Més de 2.900 productes alertats i 19.699 articles retirats del mercat

L’any passat es van registrar 2.912 productes alertats en el conjunt de Catalunya, un 1,32% més que el 2016. Per tipologia de productes, el 27,83% de les alertes van ser per joguines, seguit per vehicles i motocicletes (19,48%); material elèctric i lluminàries (16,5%); roba i calçat (10,74%), i d’altres (7,16%).

Així mateix, l’Agència Catalana del Consum va retirar 19.699 articles del mercat l’any 2017, la majoria material elèctric i lluminàries, joguines i electrodomèstics. (acn)

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.