eix
Imatge de l'eix comercial de Lleida al carrer Major
Lleida supera amb nota la satisfacció dels consumidors segons es desprèn de les dades de gestió dels Serveis de Consum de l’Ajuntament de Lleida, que ahir va presentar el tinent d’alcalde i regidor de Promoció de la Ciutat, Rafael Peris, coincidint amb el Dia Mundial dels Drets del Consumidor que se celebra cada any el 15 de març.

Aquesta radiografia urbana posa de manifest els avenços en matèria de consum i constata la bona salut del comerç local de Lleida, ja que només 85 establiments van rebre 105 reclamacions de consumidors en tot el 2017. Únicament sis establiments de la ciutat tenen més d’una queixa. Així, disminueixen un 15% les reclamacions globals i la Junta Arbitral de Consum de Lleida resol amb èxit el 45% dels expedients per mediació.

El regidor ha destacat que “es tracta de xifres molt baixes si tenim en compte el nombre d’establiments comercials de la ciutat”. Peris ha remarcat que aquestes dades positives són resultat de la implantació de bones pràctiques i de l’hàbit de consum i de compliment de normatives per part dels comerços de Lleida. Alhora, ha valorat positivament els esforços que fan els petits comerços per oferir una qualitat en el servei i una satisfacció al client.

Durant el 2017 hi va haver 1.130 consultes a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Lleida (OMIC), el que representa una disminució del 55% respecte del 2016. Amb nivells de consum similars als de 2016, la davallada en les consultes respon, principalment, a factors formatius dels drets i deures en matèria de consum com l’ accessibilitat a la informació (internet, xarxes socials, campanyes formatives…).

En aquest àmbit, les tecnologies de la informació i la comunicació, els serveis bancaris i els subministraments energètics continuen ocupant les primeres posicions de les consultes i reclamacions interposades davant dels serveis municipals.

La Junta Arbitral de Consum de Lleida (JAC) esdevé una eina molt eficient en la mediació i agilitació de les reclamacions. L’any 2017, la JAC ha tancat 517 expedients dels quals 258 es van presentar aquell any i els 259 restants corresponen a anys anteriors. En el 45% dels expedients, s’arriba a acords per mediació.

Només 15 expedients, és a dir, el 5’8%, han estat derivats a altres administracions, bàsicament a l’Agència Catalana de Consum, per la impossibilitat que té l’ajuntament per actuar directament en les reclamacions fetes a determinades activitats o sectors.

Les dades presentades posen de relleu que el comerç electrònic, la compra de productes o serveis en línia han transformat el mercat. Ara els consumidors amb un dispositiu connectat i un mètode de pagament poden comprar qualsevol cosa, des de música, llibres, viatges o comprar entrades per a esdeveniments, per posar alguns exemples. En aquest sentit, es constata aquesta maduresa del consumidor, ja que ha utilitzat menys els serveis de l’OMIC i progressen cap a la maduresa en matèria de consum.

Per últim, de les dades de gestió del 2017 també es desprèn que l’actuació de l’Ajuntament de Lleida desenvolupada en els darrers anys comença a donar fruits i, aquest 2017, s’ha reduït la intervenció municipal per a la solució de conflictes entre les empreses subministradores i els ciutadans i ciutadanes que no disposen de recursos per fer front al pagament dels serveis energètics ja contractats o, simplement, accedir a l’esmentat servei.

En aquest sentit, resulta altament valuosa la gestió dels tècnics de les àrees bàsiques dels Serveis Socials de la Paeria, per a la detecció precoç de les necessitats de les persones en situació de vulnerabilitat.

El 2017 hi va haver una desena d’interpel·lacions davant les principals companyies i les emergents locals en defensa de la població vulnerable, un descens considerable si tenim en compte els 165 casos de famílies ateses al 2016.

El representant de FACUA, Máximo Blanco, ha ressaltat la importància que un dia a l’any es faci palesa l’existència d’associacions de consumidors i ha agraït a la Paeria la facilitació d’un local on poder atendre als usuaris que es sentin maltractats per les empreses.

El Dia Mundial dels Drets del Consumidor se celebra cada any el 15 de març. Es tracta d’una jornada en què es posen de manifest tots aquells drets que tenen els ciutadans com a consumidors a l’hora de comprar i de triar els productes desitjats.

L’Organització de les Nacions Unides (ONU) va declarar el Dia Mundial dels Drets dels Consumidors l’any 1983, la celebració commemora el discurs donat pel president John F. Keneddy el 15 de març de any 1962 per reconèixer al consumidor com un element fonamental dins el procés productiu.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.