El dispositiu d’atenció hivernal d’urgència atendrà a partir d’aquest divendres les persones sense llar a l’Equipament d’Emergències Climàtiques que està acabant d’adequar la Paeria a l’antiga escola Cervantes.
L’objectiu és prevenir les conseqüències que el fred pugui tenir en les persones que es troben en situació de sensellarisme i acompanyar-les, a través de l’equip d’inclusió de la Paeria, amb plans de treball socioeducatius que permetin millorar la seva situació. Segons el govern municipal, s’ofereix aquest servei en aquest edifici del Centre Històric durant l’hivern “de manera transitòria”.
Fins ara, aquest dispositiu s’instal·lava al Pavelló 3 de Fira de Lleida per la qual cosa s’ajusta per donar cabuda a 70 persones.
Els treballs s’han centrat en la tercera planta i, a continuació es condicionarà la segona. La protecció d’incendis de l’edifici, l’accessibilitat i les mesures de seguretat han estat les prioritats, segons la Paeria de Lleida. L’edifici disposarà de dormitoris compartits i altres serveis, com espai de consigna, menjador/saleta i espais per a professionals tècnics. L’accés es farà pel carrer de la Companyia, situat al nivell superior.
El canvi d’ubicació possibilitarà la separació de sexes i per franges d’edat, a més que permetrà habilitar espais relacionals. La distribució afavoreix, segons l’ajuntament, una major privadesa i una millora en l’atenció i el tracte personal.
El tinent d’alcalde i regidor d’Acció i Innovació Social, Carlos Enjuanes, ha explicat que per tenir el dispositiu a punt, fa setmanes que es mantenen reunions periòdiques amb membres de l’àrea d’Inclusió, de la Guàrdia Urbana, de Protecció Civil i de Sant Joan de Déu, que és l’entitat adjudicatària del contracte. Aquestes reunions es continuaran fent setmanalment, per analitzar l’evolució del dispositiu.
Dispositiu obert fins al 31 de març
El dispositiu comença aquest divendres i es preveu que estigui operatiu fins al 31 de març. Amb capacitat de pernoctació per a 70 persones, tindrà l’horari d’obertura de les sis de la tarda a les nou del matí de l’endemà. S’ofereix pernoctació, àpats d’esmorzar i sopar, dutxes i consigna. A més, es fa atenció socioeducativa al carrer, amb educadors que fan seguiment i intervenció amb aquestes persones i hi ha un PSI social per al tractament de persones amb trastorn mental sever que pernocten al carrer.
La Regidoria d’Acció i Innovació Social prepara aquest dispositiu amb tres objectius principals: prevenir les conseqüències que el fred pugui tenir en persones sense llar, oferir els recursos necessaris per a cada situació de necessitat que es plantegi a conseqüència del fred, de manera que aquesta població no pateixi les seves conseqüències i rebi l’atenció adient, i generar mecanismes d’adhesió a plans de treball socioeducatius que permetin la sortida de la situació de sensellarisme.
Situacions 1 i 2 del dispositiu
La situació 1 s’activa quan la previsió meteorològica preveu temperatures nocturnes inferiors als 2 graus. en aquest moment, a l’allotjament s’acullen persones que dormen al carrer per prevenir els riscos i els efectes adversos que pot tenir la baixa temperatura.
Els cossos de seguretat i l’equip d’educadors de carrer fan recerca activa de persones que dormen al carrer i les informen de la possibilitat d’allotjar-se a l’equipament en qüestió. Si és necessari, les acompanyen i si no hi volen anar s’ha de respectar la seva decisió i s’ofereixen mantes o sacs de dormir.
La situació 2, independentment de la temperatura, durant els mesos de fred, les persones sense sostre poden accedir a l’allotjament hivernal, prèvia valoració social amb els professionals que valoren cada cas i pacten amb l’usuari les condicions de l’estada.
Funcionament i recursos humans
En tots els casos es fan entrevistes personals. La valoració social atén uns criteris que tenen a veure amb la situació econòmica, de vulnerabilitat, el temps que la persona porta a la ciutat, entre d’altres. L’Ajuntament de Lleida es responsabilitza de la direcció, la coordinació, l’organització i el funcionament del dispositiu.
Aquest tipus de dispositiu hivernal es va aplicar per primer cop a la ciutat de Lleida l’hivern de 1990 -1991 per atendre persones sense sostre.







Aquesta web t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Teleponent com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Teleponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Webempresa. (https://www.webempresa.com/aviso-legal.html). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.