ilerdent

Fugint del banc o negre, els presidents de les entitats del comerç de Lleida van posar ahir sobre la taula tota la gamma de grisos que embolcalla la digitalització, accelerada a marxes forçades per la pandèmia. Ho van fer en la primera jornada del cicle ‘Del Baratillo al 2.0’, organitzat per LA MAÑANA amb la col·laboració de la Fundació “la Caixa”.

En aquest primer acte, moderat per l’exdirector de LA MAÑANA i del Diari de Tarragona, Josep Ramon Correal, hi van participar Maria Rosa Eritja, presidenta de la Fecom; Manel Llaràs, president de Pimec-Comerç; Llorenç González, president de l’Associació de Comerciants de l’Eix i Josep Bellera, president de l’Associació de Comerciants de la Zona Alta. Els quatre van reconèixer les dificultats que comporta emprendre la digitalització d’un comerç, sobretot pels recursos i el personal que es necessita, però van defensar que és el camí que haurà de seguir el sector per adaptar-se a la societat.

Encarnant el punt més distant amb la digitalització, Maria Rosa Eritja va assegurar que “Internet no és la salvació de les botigues, no és la solució”. “Si tens una botiga física i ho passes malament, Internet no és la solució”, va reblar. A més, Eritja va exposar que el 73% de les compres es fan per Internet i el 15,2% de les entregues s’han de fer diferents vegades. Unes dades que, segons Eritja, evidencia que el 8,2% dels productes que es compren per Internet suposen un retorn i “que a la ciutat tenim un trànsit de Co2 superior que si es comprés al comerç de la ciutat”. Per la seva banda, Manel Llaràs va admetre que el comerç “s’ha d’anar adaptant” i va matisar que cal diferenciar entre la venda online i tot el procés de digitalització d’una botiga, en tant que la venda online acaba sent el darrer pas. Llaràs va recordar que a la demarcació de Lleida hi ha uns 5.800 establiments comercials amb una superfície de venda de 632.000 metres quadrats, fet que evidencia el pes important que encara té el comerç físic. No obstant això, va reconèixer que amb la pandèmia el percentatge de comerços que han optat per començar a digitalitzar-se ha augmentat.

Si es parla de comerç de Lleida, la imatge més visualitzada és l’Eix Comercial i la Zona Alta. Les mateixes zones que durant els mesos més forts de pandèmia van oferir unes imatges insòlites de tancament absolut. En aquest sentit, el president de l’Associació de Comerciants de l’Eix, Llorenç González, va exposar que amb la pandèmia molts establiments s’han adonat de la necessitat de digitalitzar-se i va defensar que cal “ser a les xarxes perquè si no hi ets, no existeixes”. Al mateix temps, González va concretar que el 80% dels comerços de l’Eix, que són els que estan associats, ja tenen pàgina web.

Per la seva banda, el president de l’Associació de Comerciants de la Zona Alta, Josep Bellera, va exposar que un 60% dels associats tenen pàgina web i un 90% són presents a les xarxes. Bellera va admetre que “no es ven per Internet” perquè obrir una botiga online comporta “obrir una altra empresa” i això requereix personal i recursos. D’altra banda, va explicar que des de l’Associació s’ha engegat el projecte del MarketPlace, al qual ja hi són un 40% dels associats, per ajudar a impulsar el canvi.

Assumides les dificultats que comporta la digitalització, els ponents també van posar de manifest la importància que juguen les associacions de comerciants. Manel Llaràs va destacar que “el comerç que ha estat sol, que no està sota el paraigües d’una associació o d’una patronal, haurà viscut amb més cruesa aquesta situació”. En aquest sentit, va lamentar que el nivell d’associacionisme “és molt baix” a Lleida, però no en altres municipis com Balaguer o Mollerussa.

González i Bellera també van defensar el paper de les associacions. El president de l’Associació de l’Eix va reconèixer que “és difícil” que els comerciants s’associïn perquè demanen rebre algun benefici a canvi. Per contra, Bellera va remarcar que el que s’ha de fer és “entendre-ho com una inversió” perquè “si nosaltres no funcionem, ells tampoc”. Sigui com sigui, mentre la societat camina amb la tecnologia de la mà, els comerços hauran de seguir perfilant com s’adapten a les noves situacions.

Sergi Loughney destaca les “complicitats” entre sectors

El director de Relacions Institucionals de la Fundació “la Caixa”, Sergi Loughney, va destacar que actes com el d’ahir demostren la “força del CaixaForum com a centre vital pel sector social, cultural i econòmic de la ciutat” i va lloar el fòrum de LA MAÑANA i la Fundació “la Caixa” perquè permeten “generar complicitats entre els diversos sectors lleidatans, des de l’econòmic i social passant pel de la universitat”.

En aquest sentit, va dir que després de la pandèmia hi ha una paraula molt important: “esperança” i va afegir que només amb “més activitat econòmica la gent sortirà de l’exclusió social”.

Loughney també va tenir un record per l’exdirector de LA MAÑANA, Ramon Pedrós, un “amic i company” durant la seva etapa a la Generalitat.

Globallleida-Àrea d'emprenedoria i empresa-

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquesta web t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Teleponent com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Teleponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Webempresa. (https://www.webempresa.com/aviso-legal.html). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.