abalos
Imatge del ministre de Foment, José Luís Ábalos
ilerdent

El ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, ha explicat aquest dimarts que la possibilitat d’imposar un pagament “simbòlic” en les autovies ara gratuïtes és una qüestió a debatre i sobre la qual reflexionar, encara que el procés ni tan sols s’ha iniciat. “És una qüestió de debat que no està ni tan sols iniciat”, ha apuntat Ábalos en una entrevista a Telecinco.

El titular de Foment ha recordat que en la passada legislatura es va plantejar la creació d’una subcomissió d’estudi sobre el finançament de la xarxa viària d’alta capacitat. Segons Ábalos, aquesta subcomissió, que no va arribar a constituir-se, pretenia abordar “des d’un punt de vista seriós i rigorós” com finançar la xarxa d’alta capacitat, que té un cost de 1.100 milions d’euros per a l’erari públic per les seves necessitats de conservació.

Aquest sistema consistiria en una taxa a pagar per circular per les autovies i aconseguir així els diners necessaris per a mantenir les carreteres. L’haurien de pagar tant vehicles lleugers com pesats i s’instauraria per igual en tota la xarxa d’alta capacitat (és a dir, en autopistes i autovies) per a evitar un traspàs d’usuaris.

D’aquesta manera, la partida dels Pressupostos Generals de l’Estat es destinaria a la construcció i la recaptació dels peatges es podria utilitzar per al manteniment de les carreteres.

El ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, ja havia parlat fa uns mesos d’aplicar aquest nou model de finançament. Segons va explicar, els beneficis que poguessin proporcionar aquests peatges es destinarien a altres partides com a pensions, sanitat o educació.

Per part seva, el president de la patronal de grans constructores i concessionàries, Seopan, Julián Núñez, ha qualificat aquesta eventual mesura de “beneficiosa” tant per a l’economia espanyola com per al conjunt de la societat.

En declaracions a la ‘Cadena Ser’, Núñez ha assenyalat que, en la seva opinió, aquesta mesura havia d’haver-se implementat a Espanya molt abans, ja que pràcticament en tota Europa es paga per l’ús de les vies d’alta capacitat.

Facua critica que si tots els conductors han de pagar la mateixa quantitat per a transitar per una carretera, la mesura acabarà perjudicant als tenen menys poder adquisitiu.

L’associació es mostra contrària al cobrament de peatges en autovies gratuïtes que ha plantejat el Ministeri de Foment, la suposada fi del qual seria costejar el manteniment de les infraestructures i l’impacte mediambiental.

L’associació considera que el manteniment de les carreteres estatals ha de finançar-se a través dels Pressupostos Generals de l’Estat, de manera que els diners necessaris perquè les vies estiguin en bon estat surti dels impostos directes dels ciutadans.

Així, FACUA critica que aquesta mesura, en plantejar que tots els conductors hagin de pagar la mateixa quantitat per a transitar per una carretera, finalment acabarà afectant més els usuaris que tenen menys poder adquisitiu, que patiran un perjudici major per a poder fer ús de vies que són de titularitat pública.

L’associació també adverteix que aquesta classe de peatges incentivaria la utilització de carreteres nacionals, on la sinistralitat és més alta i que, en molts casos, no estan mantingudes correctament per l’Estat. D’aquesta forma, existirien dos tipus de conductors: un amb un nivell adquisitiu més alt, que podria transitar per les autovies, i un altre que, a causa de no poder fer front al pagament, s’enfrontaria a carreteres amb un major risc d’accident i en pitjors condicions.

D’igual forma, aquesta mesura suposaria un clar perjudici per a aquells usuaris que no viuen en grans nuclis urbans, que han d’usar aquestes vies de forma habitual per als seus desplaçaments a centres de treball, col·legis, hospitals, etc. A més, l’associació també critica que aquesta solució plantejada per Foment consistiria en un autèntic “copagament” o “repagament”, en obligar els usuaris a finançar unes infraestucturas que ja van pagar a través dels impostos.

Finalment, FACUA insta al Govern a, si un dels motius d’aquest peatge és costejar l’impacte mediambiental, incentivar l’adquisició de vehicles menys contaminants, a més d’investigar i garantir l’eficàcia d’aquests vehicles per a evitar nous casos com el frau d’emissions de Volkswagen, i garantir un transport públic amb infraestructures suficients i a un preu assequible.

Segons ha informat el diari El País, el Ministeri que dirigeix José Luis Ábalos ha plantejat aquesta solució com a forma de costejar el manteniment de les infraestructures i l’impacte mediambiental, així com per a reduir el peatge de les autopistes que encara estan mans privades. Foment ha assegurat que es tractaria d’un pagament “simbòlic”, deu vegades inferior al que ara tenen les autopistes de pagament.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.