Dues persones per nivell. Un número desconegut de nivells. I una plataforma amb menjar per a tots ells. Sota aquesta premissa tan inquietant es va presentar aquest dimarts a Sitges el thriller El hoyo, el debut en el llargmetratge de Galder Gaztelu-Urrutia, una de les grans sorpreses de producció espanyola de l’any i una de les cinc òperes primes presentades en secció oficial a competició a Sitges 2019.
Gaztelu-Urrutia fa una escabrosa i contundent crítica social apostant per una ciència-ficció cerebral, distòpica però gràfica i violenta que ja va seduir a festivals com Toronto o Fantastic Fest i que, a partir d’avui, passarà a la història per ser la primera producció basco-catalana que guanya el premi a millor pel·lícula a Sitges.
La tornada als boscos de les Ardenes, on va filmar Calvaire i Alleluia, li han suposat molt bones notícies per al realitzador belga ben conegut a Sitges, Fabrice Du Welz. Amb la suggeridora Adoration, on relata una odissea juvenil de llibertat, amor i bogeria, en què les emocions són tan pures que fan mal, Du Weiz s’endú el reconeixement del Premi especial del Jurat i el Mèliés d’Argent a la millor pel·lícula.
Kleber Mendonça Filho & Juliano Dornelles, responsables de Bacurau, la guanyadora del Premi del jurat al passat Festival de Cannes, també se’n van de Sitges amb el reconeixement del jurat oficial a la millor direcció i un Premi de la crítica amb aquesta distòpia profundament irònica, brutal i crítica amb els temps que corren, que ha omplert l’Auditori del Meliá en les seves dues projeccions.
Netflix en primera línia
Malgrat que l’edició de 2019 no passarà a la història del festival com una de les més destacades pel que fa a les pel·lícules presentades, si comença a ser significatiu el pes de les plataformes televisives en els festivals.
A Canes ja es va obrir el meló de la polèmica sobre la presència d’aquests nous mitjans en els festivals, centrats en les produccions estrenades als cinemes. Lluny queda en el temps la pugna entre Filmax i Lauren Films per aportar un nombre més gran de produccions al festival.
Ara, les grans distribuïdores han adoptat un paper gairebé testimonial, donant pas a produccions independents, de petites distribuïdores o al cine experimental. De fet en l’edició d’aquest any, la pel·lícules d’apertura i una de les destacades en la jornada de cloenda han format part del catàleg de Netflix. Recordem que En la hierba alta, de Vincenzo Natali, inspirada en una obra de Stephen King va ser l’encarregada d’obrir la present edició, i que El camino, la pel·lícula que vol tancar el cercle de la sèrie Breaking bad, donant per fet que tothom l’ha vist, també es va exhibir en la darrera jornada del festival.
Pel que fa a El camino no es tracta d’una història independent, sinó del que podria ser un episodi més per aclarir aspectes que quedaven en l’aire al final de la darrera temporada i que, malgrat mantenir l’estructura de la sèrie original, no aporta res a la programació del festival a no ser que sigui la presència a Sitges del seu protagonista.
PALMARÈS SITGES 52
Secció Oficial Fantàstic a competició
Millor pel·lícula / Mejor película / Best Feature Length Film
El hoyo, de Galder Gaztelu-Urrutia
Millor direcció / Mejor dirección / Best Direction
Kleber Mendonça Filho & Juliano Dornelles (Bacurau)
Millor interpretació masculina / Mejor interpretación masculina / Best Actor
Miles Robbins (Daniel Isn’t Real)
Millor interpretació femenina / Mejor interpretación femenina / Best Actress
Imogen Poots (Vivarium)
Millor guió / Mejor guion / Best Screenplay
Mirrah Foulkes (Judy & Punch))
Millors efectes especials / Mejores efectos especiales / Best Special Effects
Iñaki Madariaga (El hoyo)
Millor fotografia / Mejor fotografía / Best Photography
Manu Dacosse (Adoration)
Millor música / Mejor música / Best Music
Dan Levy (J’ai perdu mon corps)
Premi especial del jurat / Premio especial del jurado / Special Jury Prize
Adoration, de Fabrice du Welz
Gran Premi del públic a la millor pel·lícula / Gran Premio del público a la mejor película / Audience Award Best Motion Picture
El hoyo, de Galder Gaztelu-Urrutia
Millor curtmetratge de gènere fantàstic / Mejor cortometraje de género Fantástico / Best Fantastic Genre Short Film
Polter, de Álvaro Vicario
Menció als nens d’Adoration / Mención a los niños de Adoration / Mention to the kids of Adoration
Thomas Gioria & Fantine Harduin
Menció a la pel·lícula Achoura / Mención a la película Achoura / Mention to the Film Achoura
Achoura, de Talal Selhami
Noves Visions
Millor pel·lícula / Mejor película / Best Feature Film
Dogs Don’t Wear Pants, de J-P Valkeapäa
Millor direcció / Mejor dirección / Best Direction
Mattie Do (The Long Walk)
Millor curt Noves Visions Petit Format / Mejor corto Noves Visions Petit Format / Best Noves Visions Petit Format Short
Lucienne mange une auto, de Geordy Couturiau
Noves Visions Menció 1
Nina Wu, de Midi Z
Noves Visions Menció 2
Jesus Shows You the Way to the Highway, de Miguel Llansó
Noves Visions Menció 3
Hail Satan?, de Penny Lane
Panorama Fantàstic
Premi del públic a la millor pel·lícula / Premio del público a la mejor película / Audience Award Best Motion Picture
Extra Ordinary, de Aike Ahern y Enda Loughman
Midnight X-treme
Premi del públic a la millor pel·lícula / Premio del público a la mejor película / Audience Award Best Motion Picture
The Devil Fish, de David Chuang
Focus Àsia
Premi del públic a la millor pel·lícula / Premio del público a la mejor película / Audience Award Best Motion Picture
The Gangster, the Cop, the Devil, de Lee Won-Tae
Sitges Documenta
Premi del públic a la millor pel·lícula / Premio del público a la mejor película / Audience Award Best Motion Picture
La venganza de Jairo, de Simón Hernández
Méliès Awards
Méliès d’Argent a la millor pel·lícula / Méliès d’Argent a la mejor película / Méliès
d’Argent to a Feature Film
Adoration, de Fabrice du Welz
Méliès d’Argent al millor curt / Méliès d’Argent al mejor corto / Méliès d’Argent to a Short Film
Children of Satan, de Thea Hvistendahl
Blood Window
Premi Blood Window / Premio Blood Window / Blood Window Best Film
Breve historia del planeta verde, de Santiago Loza
Òrbita
Millor pel·lícula Òrbita / Mejor película Òrbita / Best Òrbita Film
Huachicolero, de Edgar Nito
Jurat de la crítica
Premi de la crítica José Luis Guarner / Premio de la Crítica José Luis Guarner / José Luis Guarner Critic’s Award
Bacurau, de Kleber Mendonça Filho & Juliano Dornelles
Premi Citizen Kane al director revelació / Premio Citizen Kane al director revelación / Citizen Kane Award for Best New Director
Galder Gaztelu-Urrutia (El hoyo)
Carnet JOVE
Premi Jurat Carnet Jove al millor llargmetratge de gènere fantàstic / Premio Jurado Carnet Jove al mejor largometraje de género fantástico / Carnet Jove Award for Best Fantasy Genre Feature Film Bacurau, de Kleber Mendonça Filho & Juliano Dornelles
Premi al millor llargmetratge d’animació / Premio al mejor largometraje de animación / Award for Best Animated Feature Film
Ride Your Wave, de Masaaki Yuasa
Premi al millor curtmetratge d’animació / Premio al mejor cortometraje de animación / Award for Best Animated Short Film
The Lonely Orbit, de Frederic Siegel & Benjamin Morard
Brigadoon
Premi Brigadoon Paul Naschy / Premio Brigadoon Paul Naschy / Paul Naschy Brigadoon Award
Marc Martínez Jordán (Tu último día en la Tierra)
Sitges Cocoon
Premi a la millor pel·lícula Sitges Cocoon / Premio a la mejor película Sitges Cocoon / Best Sitges Cocoon Film
Gloomy Eyes, de Jorge Tereso & Fernando Maldonado
SGAE Nova Autoria
Millor direcció / Mejor dirección / Best Direction
Pau Bösch & Berta Galvany (La mugre. UPF)
Millor direcció / Mejor dirección / Best Direction
Marina Espinach (Cuando acabe el verano. Bande à Part)
Millor música / Mejor música / Best Music
Juan Luis Pérez (Gusanos de seda. ESCAC)
Millor guió / Mejor guion / Best Screenplay
Agustín Elizalde & Carlos Villafaina Gusanos de seda. ESCAC)
Millor guió / Mejor guion / Best Screenplay
Marina Espinach (Cuando acabe el verano. Bande à Part)
Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.