Maristes Montserrat
Imatge de la taula rodona celebrada a les instal·lacions del col·legi Maristes Montserrat de Lleida

El divendres 31 de gener i el dissabte 1 de febrer el Col·legi Maristes Montserrat i les seves Obres Socials han presentat les VII Jornades Pedagògiques.

En aquesta edició el lema era “Pensament crític. Per què?”. Ja són set les edicions convocades des del col·legi Maristes Montserrat amb l’objectiu d’enriquir la pedagogia de les comarques de Ponent.

Vacuna't
Estiu en Viu
Printlleida

Les jornades dels Maristes les va encetar el mestre Carles Capdevila i set anys després és una altra periodista, la Laia Servera, la protagonista d’ampliar el bagatge del públic, format per pares, mares, mestres i també alguns infants assidus espectadors del programa que presenta.

Divendres la periodista i presentadora del programa Info K, Laia Servera, va convida a posar-ho en dubte tot, per començar de zero. No donar res per suposat i alliberar-nos de les etiquetes és una bona manera de créixer.

Va explicar que l’origen del programa Info K era garantir el dret a la informació dels infants i, sobretot, el dret a participar de la informació. A les xarxes els vídeos infantils normalment posen el centre a les “gràcies” dels nens i nenes. L’Info K, en canvi, dóna paraula per explicar l’entorn i la realitat del que viuen.

Segons la periodista l’educació i la comunicació reforcen l’esperit crític però hem d’escoltar més als nens i nenes. També proposava de mostrar la riquesa de la diversitat, per mostrar que tot és qüestionable. Les escoles, com l’InfoK cada vespre, són espais per facilitar el pensament crític d’infants i de famílies.

El dissabte la jornada va començar amb una taula rodona moderada per Iolanda Mateu (Coordinadora Pedagògica del Col·legi Maristes Montserrat) amb els tertulians Jordi Cano (professor de secundaria i de la UdL), Fran Rojas (Educador Social) , Ramon Molins (Actor i director teatral) i Antonia Guillamet (Mestra).

El debat va generar un seguit de qüestions sobre per què és necessari el pensament crític i els ponents van compartir que el bon pensament genera creativitat, canvi social, empoderament social, necessitat de diàleg i transformació social en positiu, també per evitar injustícies com els casos d’exclusió social que es viuen dia a día. No es pot ser neutre, el pensament crític implica perdre la por a parlar de tot, sortir de la zona de confort i actuar.

Al torn de propostes Ramon Molins va plantejar que el teatre era una bona eina per desenvolupar l’educació emocional i que aquesta disciplina artística oferia moltes possibilitats de formació a les escoles que podrien aprofitar més. Per altra banda Fran Rojas va parlar de la importància formativa de la competència comunicativa entre els joves, especialment a l’hora de socialitzar-se.

Antònia Guillamet va reivindicar el programa educatiu de Filosofía 3/18 en el qual es proposa fer formació filosófica amb alumnes d’infantil i primària i al qual estan adherides moltes escoles de ponent. Finalment en Jordi Cano va exposar sobre la importància de saber destriar la veritat en un món digital amb moltíssima informació a l’abast i proposava anar més enllà en la competència digital i crítica dels nostres joves.

La part final de la jornada celebrada als Maristes es va dedicar a desenvolupar cinc tallers. Sònia Notàrio (Educadora de l’Associació Antisida) va facilitar recursos a les famílies i docents per poder parlar de temes tabús (sexualitat, mort,…) amb els joves.

En Ramon Molins (Director teatral) va realitzar un taller sobre els beneficis educatius i emocionals de l’expressió dramàtica. Per altra banda Anna Clotet va dinamitzar un debat sobre el repte del pensament crític entre els joves en l’àmbit d’educació no formal.

En Jordi Cano va exposar com els alumnes de secundària poden aprendre més i millor dels seus entorns virtuals. I finalment l’Antònia Guillament amb companyes del Grup ICE de Filosofia van presentar recursos per fer filosofia a les aules amb alumnes d’infantil i primària.

Les VII Jornades del col·legi Maristes Montserrat van generar un debat necessari sobre la competència del pensament crític i com aquest és necessari en tota societat que vulgui millorar i transformar-se amb sentit. Assumint que la formació del sentit crític no és una funció única de l’escola sinó que tots els agents socials hi estan ben implicats.

ilerdent

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.