Alberto Puivecino
Alberto Puivecino. Secretari de Sostenibilitat, Medi Ambient i Mobilitat  de CCOO de Lleida

ilerdent

Avui, 8 de febrer del 2024, és un dia important per a la mobilitat a les terres de Lleida, ja que des d’aquest dijous s’ha posat en funcionament la nova línia de Rodalies RL3 entre Lleida i Cervera amb 10 trens per sentit, i seria important valorar la feina constant del sindicat durant 6 anys perquè ara sigui una realitat.

Fins ara, l’oferta de serveis de rodalies, operada per Renfe a l’àrea d’influència de Lleida, era paupèrrima. Únicament 22 trens dels aproximadament 1.000 que circulaven diàriament a Rodalies de Catalunya prestaven servei a la província de Lleida. A diferència de la resta de capitals de Catalunya, Lleida era l’única que no disposava de nucli de rodalies.

Aquesta situació és la que va dur l’equip de treball del sector ferroviari de CCOO que comptava amb els coneixements tècnics a totes les àrees d’actuació (infraestructures, circulació, estacions, trens…) a elaborar, el 2017, l’estudi complet per a la creació de les Rodalies de Lleida. Estudi que tenia en compte tots els aspectes necessaris per a la seva implantació, així com diverses propostes d’horaris concrets, coordinats entre si i amb els trens d’alta velocitat, per a cadascuna de les 4 línies de rodalies proposades per a Lleida.

Aquest estudi de CCOO es va convertir en el projecte de referència de totes les institucions i entitats del territori, es va aprovar per unanimitat al 2018 i al 2019 tant a l’Ajuntament de Lleida com a la Diputació de Lleida, i comptava amb el suport de tots els ajuntaments del territori implicats. Al 2018 el sindicat va presentar l’estudi al Parlament de Catalunya, on es van aprovar sengles mocions que instaven el Govern de la Generalitat a la implantació completa de l’estudi amb les 4 línies proposades.

El 2020 el Govern de la Generalitat va presentar el Pla de Rodalies de Lleida. En aquest pla es complimentava tot el que li havíem sol·licitat per a la línia Lleida – Balaguer – la Pobla operada per FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya). I per a la línia Lleida-Cervera-Manresa preveia el que reflecteix l’estudi de CCOO, i n’establia com a operador FGC quan disposés del personal i dels trens. Aquest pla només fixava l’increment d’un sol tren a la línia Lleida-Montblanc, quan a l’estudi s’establien que fossin almenys 8 per sentit, i no preveia cap increment de servei a la línia Lleida-Montsó, cosa que resultava incomprensible tenint en compte els vincles socioeconòmics que hi ha. a l’estudi es planificaven almenys 7 trens per sentit, a més, en l’actualitat, a Almacelles i Raimat no hi té parada cap tren.

Tampoc s’entenia que la posada en servei prevista per la línia Lleida-Cervera no es realitzés immediatament, operada per Renfe de manera transitòria fins que FGC pogués fer-se’n càrrec. Si la posada en marxa es dilatava en el temps es condemnava novament el territori a no disposar d’uns serveis ferroviaris que hauria d’haver tingut des de feia molt de temps.

Tot això el sindicat ho va transmetre immediatament al Departament de Territori i a la Comissió de Seguiment del Pla de Rodalies de Lleida, i va obtenir tot el suport de la comissió.

El Departament de Territori va assolir totes les propostes del sindicat per a la Línia Lleida-Cervera-Manresa i, finalment, al desembre del 2023, la consellera de Territori va aconseguir acordar amb el Ministeri de Transport la implantació dels nous trens.

El fet de disposar ara de 10 trens per sentit, que s’incrementaran en 2 més a mitjans d’aquest any, juntament amb els serveis de bus i ExpresCat que ja hi ha, conformarà una oferta de 22 freqüències per sentit en transport públic, que sí que suposen una alternativa real a la utilització del vehicle privat, tant en serveis com en preu, ja que actualment amb el bo recurrent resulten totalment gratuïts els desplaçaments amb tren a rodalies i molt econòmics amb la utilització de les targetes ATM de l’àrea de Lleida.

Aquest és el model que volem per a la resta de línies proposades a l’estudi de CCOO, perquè ni podem ni hem de deixar cap territori enrere, i per això hem de continuar treballant per aconseguir la mateixa implantació a les línies Lleida-Montblanc i Lleida-Montsó previstes a l’estudi del sindicat.

Només així tindrem un tren digne al territori, i per això volem agrair a totes les institucions del territori, a les persones usuàries, a la Federació d’Associacions de Veïns, i a la resta de membres que conformem el Fòrum Secore tot el suport i la col·laboració que hem rebut en aquest projecte de CCOO perquè comenci a ser una realitat.

Alberto Puivecino
Secretari de Sostenibilitat, Medi Ambient i Mobilitat  de CCOO de Lleida

Globallleida-Àrea d'emprenedoria i empresa-

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquesta web t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Teleponent com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Teleponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Webempresa. (https://www.webempresa.com/aviso-legal.html). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.