ilerdent

Dolors Ortiz té 50 anys té un bon maldecap amb la companyia elèctrica Endesa. Està divorciada i fa anys que no troba feina. Pateix artrosis degenerativa, desgast de peus, urticària crònica i ansietat, que atribueix sobretot als “nervis” de la situació que porta vivint els darrers anys. Resideix en un pis al barri de la Bordeta de Lleida amb la seva filla de 20 anys que pateix trastorns alimentaris i de personalitat, però fins fa dos anys també tenia al seu càrrec l’altre fill que té. Actualment, percep un ajut social de 430 euros mensuals. El banc es va quedar amb el seu pis després d’una execució hipotecària però s’hi va poder quedar després d’acordar un lloguer social, pel qual paga 108 euros al mes.

Les dificultats econòmiques també van provocar que comencés a no poder pagar les factures dels subministraments des del 2015, moment en el qual es va adreçar als Serveis Socials i va obtenir l’informe de risc d’exclusió residencial, establert a la Llei 24/2015, i evitar així el tall. No obstant, des de llavors ha acumulat un deute amb Endesa que supera els 5.800 euros, el qual, assegura, no pot assumir i en demana la condonació.

Des de fa temps, Dolors Ortiz ha rebut cartes i correus electrònics per part d’Endesa recordant-li el deute pendent. Però la setmana passada, va rebre un comunicat on se li notifica que Endesa ha interposat una demanda de judici monitori contra ella per reclamar-li aquest deute que acumula amb la companyia per l’impagament de les factures de la llum.

En aquesta ocasió, Endesa ha optat per un judici monitori, un procediment més ràpid i que en alguns casos no permet la sol·licitud d’un advocat d’ofici i l’assistència jurídica gratuïta. En el cas d’Ortiz, en tractar-se d’una reclamació de més de 2.000 euros, sí que necessita la intervenció d’advocat i procurador i ara es troba a l’espera de resposta de la seva sol·licitud d’advocat d’ofici. Un cop li sigui adjudicat, tindrà vint dies per oposar-se a la demanda.

M’empara la llei i tinc informe de vulnerabilitat de cada any però la companyia no ha complert i m’ha portat a judici“, lamenta aquesta veïna de Lleida, que agraeix el suport que està rebent. “Tiraré endavant, lluitaré i acataré el que diguin però Endesa ha de complir la Llei 24/2015“, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica, sosté Ortiz.

L’APE considera que pot tractar-se “d’una nova estratègia de pressió” per part de la companyia

Des de l’Aliança contra la Pobresa Energètica han mostrat la seva “preocupació” pel fet que Endesa hagi començat a portar a judici a famílies en situació de vulnerabilitat “malgrat ser coneixedors de la seva condició” per tal de reclamar-los el seu deute acumulat. La portaveu de l’APE, Maria Campuzano, adverteix que el d’aquesta veïna de Lleida pot no ser un cas aïllat sinó “una nova estratègia per part de la multinacional”.

Campuzano considera ho “especialment greu” tenint en compte que actualment s’estan produint les negociacions entre l’empresa i la Generalitat “per posar fi a aquest deute i deslliurar moltes famílies de l’angoixa que els genera tenir factures impagades”. En aquest sentit, l’APE no descarta que es tracti “d’una tàctica de pressió més de cara a l’Administració per aconseguir els seus objectius”.

Des de l’Aliança contra la Pobresa Energètica adverteixen que el cas de Dolors Ortiz “pot marcar un abans i un després en les pràctiques abusives d’Endesa envers les famílies vulnerables”. “És intolerable fer passar a aquestes famílies per un procediment judicial quan l’empresa coneix perfectament la seva situació econòmica i el que suposa per a elles haver d’anar a judici”, lamenta Campuzano.

Segons l’APE, “Endesa demostra el seu nul compromís en la lluita contra la pobresa energètica i busca portar al límit les famílies que la pateixen per tal d’augmentar els seus descomunals beneficis econòmics a costa de la salut i l’estabilitat de les pròpies famílies”. Des de l’Aliança contra la Pobresa Energètica ja han ofert el seu assessorament i suport a Ortiz i asseguren que seguiran amatents el seu cas i es posen a disposició d’altres famílies que puguin trobar-se en la mateixa situació o davant altres “amenaces” per part de companyies subministradores.

Endesa emplaça el Govern a signar un conveni per evitar que el deute “segueixi recaient sobre les persones”

Des d’Endesa lamenten la situació en què es troba Dolors Ortiz i assenyalen que aquesta “reflecteix una problemàtica real i preocupant” perquè “el deute segueix recaient sobre les persones si no es troba una ràpida solució”. La companyia insisteix en la necessitat d’establir un conveni “que garanteixi la concessió d’ajuts o descomptes que permetin evitar aquestes situacions d’endeutament, tal com estableix la llei catalana”.

Endesa remarca que “no té cap voluntat d’interrompre el subministrament a clients en situació de vulnerabilitat” i assegura que no ho ha fet en els darrers quatre anys. La companyia expressa la seva voluntat de signar aquest conveni per tal que la Llei 24/2015 es pugui aplicar a les persones en situació de vulnerabilitat.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.