902
Les qüestionades línies 902

FACUA-Consumidors en Acció ha denunciat a onze bancs per remetre als usuaris a telèfons 901 i 902 d’alt cost per tramitar o gestionar determinades incidències. Les entitats financeres denunciades per utilitzar aquest tipus de numeracions són Caixabank, Bankia, Banc Popular, Banc Sabadell, Unicaja, Abanca, Bankinter, Deutsche Bank, Liberbank, BBVA i Ibercaja.

FACUA ha remès les seves denúncies a les autoritats de consum de les comunitats on els bancs tenen els seus respectius domicilis socials: Agència Catalala del Consum, Kontsumobide (País Basc), Institut Galego de Consum i les direccions generals de Consum d’Aragó, Madrid, Comunitat Valenciana i Andalusia.

Vuit dels bancs operen els seus serveis d’atenció a l’usuari oferint númeraciones fixes amb prefixos geogràfics (Caixabank, Bankia, Unicaja, Ibercaja, Abanca, Bankinter, Deutsche Bank i BBVA), però no pot recórrer-se a ells per a la totalitat de les gestions o es presenten com a alternativa als 901 i 902 sense aclarir que aquestes línies són molt més cares, alguna cosa que desconeixen nombrosos usuaris. En les seves denúncies, l’associació adverteix que les línies d’alt cost han de ser eliminades i no poden conviure amb altres numeracions convencionals.

89 empreses denunciades

FACUA ve desenvolupant la campanya #Stop902 per mobilitzar als usuaris contra aquest tipus d’abusos en els telèfons d’atenció al consumidor. Els usuaris poden sumar-se a ella a la web Facua.org/stop902.

Són ja 89 les empreses denunciades per FACUA per la vulneració de la legislació de defensa dels consumidors en les numeracions dels seus telèfons d’atenció al client i informació comercial. En els últims mesos, l’associació ha presentat denúncies per irregularitats similars contra empreses d’altres sectors com a aerolínies, energètiques, asseguradores, establiments comercials. companyies de telecomunicacions, Renfe -que ha substituït les seves 902 al juliol-, la Societat Estatal de Correus i Telègrafs i el seu filial Correu Express.

L’associació adverteix que l’article 21.2 del Reial decret 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries, indica que els telèfons d’atenció al client en els sectors on no sigui obligatòria la seva gratuïtat (telecos, electricitat i gas) no poden suposar “un cost superior al de la tarifa bàsica”, per la qual cosa si són de pagament, només resulten admissibles línies mòbils o fixos amb prefix geogràfic. El text trasllada a l’ordenament jurídic espanyol la directiva europea de drets dels consumidors (Directiva 2011/83, de 25 d’octubre de 2011).

Sentència del TJUE

Per si a les autoritats de protecció al consumidor els quedava algun dubte sobre la il·legalitat dels 901 i 902 a causa del seu sobrecost, FACUA recorda que el passat 3 de març el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va dictar una una sentència en la qual estableix que el número telefònic dels serveis postvenda no han d’excedir el preu d’una trucada telefònica estàndard.

La sentència del TJUE es va produir després que el Tribunal Regional de Stuttgart (Alemanya) plantegés una qüestió prejudicial per aclarir què vol dir la Directiva europea sobre els drets dels consumidors quan parla que les trucades a les línies d’atenció al client no poden superar el cost de la “tarifa bàsica”. Segons l’alt tribunal europeu equival, en el llenguatge corrent, al cost d’una trucada estàndard i, per tant, ha d’entendre’s en aquest el seu sentit habitual. Per tant, els costos facturats al consumidor no poden superar els habituals que se li haurien carregat per una trucada a un número de telèfon fix (geogràfic) o mòbil estàndard.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.