juliol
La Paeria ciutat neta
Globallleida-Àrea d'emprenedoria i empresa-

El juliol s’ha caracteritzat per una anòmala disposició dels centres d’acció, amb el corrent en jet (vent de l’oest a capes mitjanes de la troposfera) a les nostres latituds desplaçat cap al sud de la seva ubicació a l’estiu.

Això ha provocat tot un seguit de pertorbacions atlàntiques, fredes per a l’època de l’any, que han donat precipitació molt important a bona part de l’Europa central, especialment la part occidental d’Alemanya i Bèlgica.

Aquesta configuració gairebé no ha repercutit al nostre territori, amb pertorbacions que fregaven els Pirineus o arribaven molt desgastades amb corrent del sud-oest que comportava un flux càlid però sense massa estridències.

Cal remarcar que la nit de l’11 al 12 es van produir fortes ventades associades a tempestes a diversos sectors del Pirineu, sobretot el tram superior del riu Segre, probablement causades per un esclafit.

Es va produir un pic de calor el 23 de juliol, amb màximes de 35 a 40 ºC a les comarques del nord-est (40,6 ºC a Anglès, a la Selva). L’estació de Castelló d’Empúries (Alt Empordà) va mesurar la temperatura més alta dels seus de 21 anys de dades, amb 39,9 ºC, superant els 39,5 ºC del 04/08/2018.

El dia 31 de juliol van descarregar tempestes arreu del país, deixant  fins a 70,3 mm a Espot (2.519 m, Pallars Sobirà), amb una baixada de temperatura que va provocar nevades anecdòtiques a l’alta muntanya a partir d’uns 2.500 m a última hora i lleugeres emblanquinades als cims culminants del Pirineu

Juliol càlid a Catalunya

El mes s’ha de qualificar de càlid a bona part de Catalunya, si bé a zones de l’oest del territori ha estat normal i fins i tot fred al vessant sud del Pirineu occidental (figura 1).

Aquestes anomalies són conseqüència de la persistència al llarg del mes del flux del sud-oest relacionat amb les pertorbacions que afectaven Europa, si bé la repercussió  de la massa tropical no va ser tan intensa com va ser durant el mes de juny.

La taula següent mostra els valors d’anomalia de temperatura (diferència de la temperatura mitjana mensual de juliol respecte de la mitjana climàtica mensual del mes de juliol pel període de referència 1961-1990)  que han estat igual o superiors a +2,0 °C a les estacions de la XEMA.

ilerdent

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.