Imatge del joc 'Koral'
ilerdent
Una expedició nocturna sota el mar podria espantar a qualsevol afeccionat al busseig, i més si li demanen que s’atreveixi a apagar la seva llanterna. Però també pot ocórrer que aquest submarinista, Carlos Coronado, que a més és desenvolupador de videojocs, descobreixi en el plàncton luminescent un dels jocs de llums més impactants de la seva vida.

Aquesta fascinació pel mar va ser la seva inspiració, però va ser la seva preocupació per l’estat de les costes i la petjada de la mà de l’home la que li va donar l’impuls necessari per a pujar-se a bord d’un vaixell en Cap de Creus i començar allí, entre esculls, el desenvolupament del seu últim videojoc. Així va néixer Koral, una carta d’amor al mar creada en un vaixell, que ja està disponible per a Nintendo Switch.

La proposta narrativa és aparentment senzilla: el repte és el de resoldre una sèrie de puzles per a retornar a la vida els esculls de coral. I, perseguint aquest objectiu, el jugador es capbussa en fins a 15 sistemes ecològics marins diferents, que van des de l’interior d’un vaixell enfonsat, una cova o un fons de corals blanquejats. Cadascun d’ells, tractat amb la manyaga d’un enamorat del mar (totes les formes van ser siluetades a mà en el vaixell, i després inserides una a una) genera una experiència que revela la inesperada bellesa del fons els oceans, però també subratlla amb cruesa el rastre dels errors comesos per l’home.

D’aquesta manera, a més de resoldre els diferents reptes que plantegen les pantalles, el jugador es troba amb diferents elements amb els quals pot interactuar per a obtenir càpsules d’informació que expliquen les conseqüències d’actes com la pesca amb dinamita o la mala gestió dels residus. En definitiva, l’obsessió de Carlos Coronado quan es va enfrontar a Koral, era generar un joc amb un fort pes educacional que aconseguís transmetre un missatge i contagiar la seva fascinació pel mar a totes les generacions.

Per això, no és d’estranyar la seva decisió de dur a terme la primera fase del desenvolupament del videojoc a bord d’un vaixell per la Costa Brava, amb un equip que li va acompanyar durant els primers dies. “Jo sabia que un joc així havia de fer-se en el mar. Moltes de les idees van sorgir perquè estàvem envoltats d’aigua, perquè vaig descobrir coses que no sabia. Molts puzles van sorgir de veure algunes coses amb els meus propis ulls, com per exemple les boies ecològiques”, afirma Coronat.

El resultat és un missatge que cala, embolicat en una experiència de joc relaxada, reduïda a la més mínima expressió: una sola mà és suficient; un sol joystick, un sol moviment. I aquesta decisió tampoc és casual, sinó fruit de la decisió conscient que un joc amb una aspiració divulgativa com aquest havia de perseguir ser el més accessible possible.

“Buscava generar puzles interessants, desafiaments diferents i enginyosos, però que fossin comprensibles per a tots els públics, que fossin fàcils de comprendre sense necessitat de text, de tal manera que el jugador pogués anar aprenent les mecàniques a poc a poc”, compte el desenvolupador, que va trobar en la Nintendo Switch una filosofia molt alineada amb aquests objectius. “Encara que ho vaig desenvolupar en un ordinador, totes les proves les vaig fer directament en una Nintendo Switch. Em permetia just el que buscava: accessibilitat, per a arribar a tothom”.

Malgrat sols tenir 27 anys, Carlos Coronado, desenvolupador independent d’origen català, no és precisament nou en això dels videojocs. Fa més de cinc anys que es feia amb nombrosos guardons amb ‘Mind: Path to Thalamus’, i tot just l’any passat presentava ‘Infernium’, un joc que recuperava l’essència del ‘survival horror’ més tradicional i que demostrava que qualsevol cosa (“fins i tot un objecte amb l’aparença d’una tovallola”, segons ell mateix afirma), podia ser capaç de generar una angoixa paralitzant.

Des de llavors, desenvolupa en solitari, se sent còmode assumint diferents rols i gaudeix d’això, gràcies a un perfil molt multidisciplinari i a saber centrar-se en uns objectius molt clars sense pretendre abastar massa. Del terror d’Infernium va passar a la calma del mar i, en el moment, ja està treballant en el seu pròxim projecte.

Koral, una carta d’amor al mar, un missatge ecologista amb una experiència visual molt satisfactòria i un repte de puzles accessible per a tot el públic, ja disponible en la eShop de Nintendo Switch per 11,99€.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.