telefonia
La telefonia en el punt de mira dels consumidors
ilerdent

Les companyies de telecomunicacions han acaparat el 24,0% de les denúncies dels consumidors en FACUA durant el primer semestre de 2019. El segon sector amb més reclamacions ha estat el de la banca i els serveis financers, amb el 15,0%. La sanitat s’ha situat en tercera posició com a conseqüència de les irregularitats i el tancament de les clíniques iDental.

En aquest període, els equips jurídics de FACUA han obert 4.896 expedients de reclamació en representació dels seus associats. Pel que fa a les consultes plantejades pels consumidors en les oficines de les organitzacions territorials de FACUA, a través del telèfon i en la web Facua.org, la xifra va aconseguir les 19.090.

L’associació critica l’escandalosa falta d’actuacions de les autoritats amb competència en protecció dels consumidors a nivell estatal i autonòmic davant els gravíssims fraus que es vénen produint aquests últims anys. La passivitat de les administracions obliga a judicialitzar els fraus massius, com ha ocorregut amb el dieselgate i les clàusules sol, entre altres.

Durant l’última legislatura, el paper del Ministeri de Sanitat i Consum ha tornat a ser pràcticament inèdit pel que fa a la protecció dels consumidors, denuncia FACUA. L’associació reclama que el futur Govern assumeixi com a prioritàries les polítiques de defensa dels usuaris i que s’emprenguin canvis legislatius a fi que un organisme estatal sigui dotat de competències per a aplicar multes exemplaritzants davant els fraus massius. I és que des que van començar a aprovar-se les lleis de consum en els anys 80, la potestat sancionadora ha estat exclusivament en mans de les comunitats autònomes.

Les telecos, en el primer lloc

Les ofertes enganyoses, les pujades fraudulentes de tarifes, els incompliments contractuals i els abusos que cometen les telecos quan els usuaris intenten donar-se de baixa han encastellat a aquest sector a la primera posició en les denúncies tramitades per FACUA en representació dels seus socis.

Gairebé una de cada quatre reclamacions tramitades per FACUA durant aquests sis mesos han estat contra companyies de telecomunicacions, que vénen liderant habitualment el rànquing des de fa dues dècades.

En els últims anys, les telecos només han estat desbancades en moments puntuals per l’esclat de fraus massius com el cas Volkswagen, el tancament de iDental o la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea que va afavorir el devessall d’accions dels usuaris contra la banca per la clàusula sol.

Els bancs, en segona posició

Precisament l’enorme nombre de casos que continuen obrint-se per a reclamar la devolució dels diners defraudats amb la clàusula sol continua posicionant a la banca com el segon sector amb més reclamacions en FACUA entre gener i juny de 2019, amb el 15,0%. La reclamació de les despeses de formalització d’hipoteques, altres clàusules abusives en préstecs i el cobrament de comissions de forma irregular també han protagonitzat bona part dels expedients oberts entre gener i juny pels equips jurídics de l’associació i les seves organitzacions territorials.

En tercer lloc, la sanitat privada, amb el 13,2% de les denúncies. L’origen està en les irregularitats i el tancament de les clíniques odontològiques iDental, que ha donat lloc al fet que més de 5.000 afectats s’hagin unit a FACUA. Però també són moltes les denúncies de males pràctiques i incompliments contractuals en altres empreses del sector de la sanitat privada, que se sumen a les nombroses queixes dels usuaris per la devaluació de la qualitat de la sanitat pública.

Companyies energètiques

El rànquing de sectors amb més reclamacions en FACUA continua amb les companyies d’electricitat i gas, que han estat objecte del 7,7% dels expedients oberts entre gener i juny, motivats principalment per irregularitats en les factures i enganys en la contractació.

Encara que el Govern va prohibir per fi les visites porta a porta per l’altíssim índex de fraus, els usuaris continuen sent víctimes d’ofertes enganyoses a través de grans campanyes publicitàries o de la informació facilitada pels comercials de les companyies que se situen en estands de nombroses grans superfícies. Les grans empreses del sector fan creure que les seves tarifes de mercat lliure abaratiran les factures, quan generalment són més cares que la tarifa semirregulada (PVPC).

En cinquena posició, les companyies asseguradores, amb el 6,5% de les queixes. Després d’aquest sector, els transports, fonamentalment l’aeri, amb el 6,1%.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.