L’Institut de Salt Carlos III finança dos nous projectes liderats des de Lleida en la lluita contra el coronavirus. D’una banda, una recerca sobre la relació entre l’esclerosi múltiple i la covid-19, liderada pel cap de secció de Neurologia de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova, Luis Brieva, que també és el responsable del grup de recerca de Neuroimmunologia de l’IRBLleida i professor associat de la Universitat de Lleida (UdL).
De l’altra banda, el projecte per identificar potencials fàrmacs dirigits contra una proteïna clau per a l’entrada del virus SARS-CoV2, que porta a terme el professor de la UdL i investigador del grup de Fisiopatologia metabòlica de l’IRBLleida, Manel Portero, amb el també investigador Pasqual Torres.
El projecte EMCOVID-19, liderat per Luis Brieva ha rebut 40.000 euros de finançament de l’Institut de Salut Carlos III. L’estudi, en col·laboració amb el servei d’Immunologia de l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona, i al qual s’han afegit ja més de 20 centres, analitzarà la interacció de l’esclerosi múltiple (EM) i la infecció per SARS-CoV-2 i si existeixen efectes beneficiosos o perjudicials dels diferents tractaments immunomoduladors utilitzats pels pacients amb EM, tant per a l’adquisició com el pronòstic de la infecció per SARS-CoV-2.
L’estudi, que està previst que finalitzi el juny del 2021, ja ha reclutat 180 pacients i farà un seguiment d’un total aproximat de 400 pacients de les principals unitats d’Esclerosi Múltiple de tot l’Estat. Es realitzarà un seguiment clínic i una extracció de sang a l’inici de la participació al projecte i als 3, 6 i 12 mesos per demostrar si l’activitat de l’EM canvia en aquells que han patit la covid-19 i quin tipus de tractament per l’EM es comporta millor durant la pandèmia.
Identificar potencials fàrmacs dirigits contra una proteïna clau per a l’entrada del virus SARS-CoV2
El projecte liderat per Manel Portero ha rebut 133.500 euros de finançament, que se sumen a l’aportació del Departament de Salut, que també va concedir una ajuda a la investigació. Gràcies a les dues aportacions es podrà ampliar el projecte.
El projecte liderat per l’investigador Antoni Torres, cap de grup del CIBER de Malalties Respiratòries (CIBERES) a l’Hospital Clínic de Barcelona, pretén determinar els factors de risc i pronòstic de 5.000 pacients infectats per covid-19 que ingressen en les UCI espanyoles des que es va iniciar la pandèmia a l’Estat fins que aquesta finalitzi.
Sota el nom ‘Factors de risc, pronòstic personalitzat i seguiment a un any dels malalts ingressats a les UCI infectats pel virus covid-19’, l’estudi compta amb una dotació de 1.750.000 euros i a l’IRBLleida es realitzaran els estudis epigenètics dels pacients inclosos en l’estudi.
Altrament, el responsable del Grup de Recerca Translacional Vascular i Renal de l’IRBLleida i professor associat de la UdL, José Manuel Valdivielso, i el responsable de la Unitat Pre-Award, Transferència i Innovació de l’IRBLleida i professor associat de la UdL, Serafí Cambray, participen en un projecte liderat pel Centro Nacional de Genotipado de l’Institut de Salut Carlos III (CeGen-ISCIII), del node de la Universitat de Santiago de Compostela, per buscar variants genètiques que ajudin a predir la predisposició a presentar símptomes greus en pacients infectats amb SARS-CoV-2.
En aquest estudi es reclutaran 7.000 pacients de diversos centres espanyols i es buscaran variants genètiques que ajudin a predir la predisposició a presentar símptomes greus en pacients infectats amb SARS-CoV-2, i de bona resposta al tractament rebut per ajudar en la presa de decisions clíniques i en l’elecció de tractaments.







Aquesta web t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Teleponent com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Teleponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Webempresa. (https://www.webempresa.com/aviso-legal.html). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.