Taxi Lleida
Imatge d'una parada de taxis a Lleida
ilerdent

Lleida és la quarta ciutat de l’Estat amb les tarifes més cares pel que fa al servei de taxi, segons un estudi realitzat per l’associació de consumidors Facua.

Tarragona, Sant Sebastià i Vitòria repeteixen com les ciutats espanyoles amb les tarifes de taxi més cares, segons l’estudi que FACUA-Consumidors en Acció ha realitzat en 2019 comparant els preus d’aquest servei en un total de 51 ciutats.

En l’extrem oposat se situen, una vegada més, Las Palmas de Gran Canaria i Ceuta. En la península, Cadis torna a repetir com la ciutat en la qual les tarifes vigents del taxi són més barates.

30 de les 51 ciutats analitzades per FACUA han experimentat augments en alguna de les seves tarifes. La pujada mitjana respecte a l’estudi de 2018 ha estat del 1,6%.

L’estudi compara sistemes tarifaris complexos i molt diferents entre si. Si s’analitza, per exemple, el preu del quilòmetre en horari diürn, Barcelona seria la ciutat més cara, mentre que durant la nit compartiria aquesta posició amb Pontevedra.

Las Palmas de Gran Canaria i Cadis tindrien el preu més barat pel dia, i Ceuta durant la nit. Existeixen, no obstant això, molts altres factors, com la baixada de bandera, la carrera mínima o tarifes especials en festius i caps de setmana, que afecten el preu final.

Per aquesta raó, FACUA ha basat el seu estudi en la simulació de nou recorreguts diferents en cada ciutat, a partir de les dades oficials amb les tarifes vigents en cadascuna de les ciutats incloses en l’estudi. En aquest sentit, s’ha calculat i assignat una puntuació al preu d’un recorregut d’un quilòmetre (o la carrera mínima tarifada en cada ciutat), un altre de cinc i un altre de deu quilòmetres, en horari diürn, nocturn i de cap de setmana, sempre dins de la tarifa urbana vigent en cada ciutat.

Així, l’import mitjà d’aquests nou recorreguts costaria a Tarragona un 77% més del preu que tindria a Las Palmas de Gran Canaria.

Segons aquest estudi, Tarragona és la ciutat, amb 78 punts (d’un màxim de 90), on el taxi és més car i Las Palmas de Gran Canaria, amb 2 punts, a causa de tenir els imports més baixos de les 52 ciutats, la més barata.

En aquesta classificació, a Tarragona li segueixen Sant Sebastià (70), Vitòria (64), Lleida (58), Càceres i Madrid (57), Girona (56), Soria (52), València i Gijón (51), Barcelona i Oviedo (50), Lleó i Toledo (49) i Àvila (48). Amb 47 punts: Múrcia, Alacant, Palència, Segòvia, Valladolid, Salamanca, Burgos i Zamora. Pontevedra, Sevilla, Lugo i Castelló els segueixen amb 46 punts.

En l’extrem oposat, després de Las Palmas de Gran Canaria apareixen Ceuta (11), Cadis (17), Jaén (21), Huelva (26), Almeria i Melilla (27), Cuenca (29), Tenerife (30), Zaragoza (33), Mallorca (35), Vigo (37), Ciudad Real i Còrdova (38), Logronyo i Albacete (39), la Corunya i Badajoz (40), Santander i Granada (41), Màlaga i Bilbao (42) i Orense (43).

30 ciutats pugen les seves tarifes respecte a 2018

De les 51 ciutats analitzades amb FACUA, 30 d’elles ha existit alguna pujada en els preus de les tarifes respecte a l’any passat. A més, en moltes de les ciutats la modificació ha estat generalitzada, mentre que en alguns casos concrets, com Toledo, Màlaga o Melilla, no s’ha produït en tots els aspectes.

Atesos els tres trajectes tipus que ha analitzat FACUA, carrera mínima i cinc i deu quilòmetres, s’extreu que la ciutat amb una major pujada generalitzada en els seus preus ha estat Las Palmas, on agafar el taxi costa ara un 8,1% més que en 2018. Li segueix de prop Vitòria, amb un 7,6%, i a més distància Toledo (5,5%).

La major pujada en el preu de la carrera mínima s’ha produït aquest any a Madrid en l’horari nocturn, un 6,9% més. De 2,90 euros que costava en 2018 ha passat a costar 3,10. Li segueixen Melilla (6,3% més), de 3,20 euros a 3,40 en horari diürn, la mateixa Madrid durant el dia (4,2% més), de 2,40 a 2,50 euros, i Màlaga (4,1%), de 3,65 a 3,80 euros en horari diürn.

El preu de la carrera mínima en horari diürn ha pujat també a Gijón (3,4%), Àvila, Burgos, Lleó, Palència, Salamanca, Segòvia Valladolid i Zamora (2,9% en cadascuna), Toledo (2,6%), la Corunya (2,6%), Lleida (2,4%), Barcelona (2,7%), Sevilla (2,2%), Vigo (1,4%) i Santander (1,2%).

Cal esmentar que Pamplona ha experimentat una baixada del 29,66%, però es deu a la desaparició del concepte de carrera mínima, per la qual cosa ara el trajecte mínim es computa com a baixada de bandera més preu d’un quilòmetre, inferior a la tarifa per carrera mínima que tenia la ciutat en 2018.

La pujada no sols de la carrera mínima sinó també del preu per quilòmetre influeix igualment en el que li costa a l’usuari agafar un taxi. En aquest sentit, en 2019, Las Palmas de Gran Canaria ha estat la ciutat on aquest paràmetre ha experimentat un major creixement percentual en els trajectes diürns. De 0,63 euros que costava en 2018, actualment té un preu de 0,70, un 11,1% més. Li segueixen Mallorca, amb una pujada del 5,5%, i Toledo (5%).

Durant la nit, Las Palmas ha experimentat una pujada encara més alta, un creixement del 19,1%, sent així igualment la ciutat on més s’ha incrementat el preu per quilòmetre en l’horari nocturn. En segon lloc se situa Madrid (8,3%), i en tercer, Toledo (4%).

Carrera mínima

Si es considera com a paràmetre la carrera mínima que totes les ciutats contemplen per al seu servei de taxi, Sant Sebastià, Lleida i Vitòria són les que la tenen més cara.

Pamplona, que l’any passat ocupava la tercera posició, desapareix dels primers llocs per haver eliminat aquest concepte i substituir-lo per la suma de la baixada de bandera més el preu d’un quilòmetre.

Per contra, les capitals gallegues de Lugo, Orense i Pontevedra, així com Barcelona, repeteixen com les que tenen la carrera mínima més barata, segons l’estudi.

En l’actualitat, utilitzar el taxi a Sant Sebastià, costa, com a mínim, 5,33 euros, que és el que val la carrera mínima en horari diürn en la capital de Guipúscoa, la més cara per vuitè any consecutiu. A la nit, el servei és a partir de 6,18 euros.

Mentrestant, a Lugo la carrera mínima costa 1,88 euros de dia i només 2,55 euros a la nit, igual que en 2018. En horari nocturn, no obstant això, Barcelona és la ciutat en la qual el servei és més econòmic: la carrera mínima, tant de dia com de nit, costa només 2,20 euros.

Durant el dia, el preu mitjà de la carrera o percepció mínima en les 51 ciutats analitzades és de 3,46 euros, la qual cosa representa un pujada, respecte a l’any passat, del 0,5%. A la nit, la mitjana és de 4,43 euros, un 0,2% més que en 2017. Les diferències entre la carrera mínima més baixa i la més alta arriben a ser del 183,5% durant el dia i del 181,1% a la nit.

Preu per quilòmetre

L’estudi de FACUA xifra el preu mitjà per quilòmetre (o temps d’espera equivalent) en el servei de taxi de totes les ciutats analitzades en 0,93 euros durant el dia i 1,16 durant la nit. Atès aquest paràmetre, Barcelona amb 1,17 euros, Castelló (1,12 euros) i Santa Cruz de Tenerife i Madrid ( totes dues amb 1,10 euros) són els municipis on el preu del quilòmetre és més car durant el dia. Per contra, Cadis i Las Palmas de Gran Canaria són, amb 0,70 euros, les més barates en horari diürn.

A la nit, la ciutat més barata és Ceuta (0,71 euros) i Las Palmas, amb 0,75 euros. Les que tenen un cost més alt són Pontevedra i Barcelona (1,40 euros totes dues) i Lugo (1,39 euros). Les diferències de preu, en aquest punt, varien fins a un 67,1% durant el dia, i un 97,2% a la nit.

Baixada de bandera

La baixada de bandera és el preu que costa simplement parar un taxi per a utilitzar els seus serveis.

És una quantitat que se suma al cost del recorregut segons el preu per quilòmetre. Encara que en algunes ciutats, com les canàries, Bilbao o Vitòria, per exemple, està en desús en favor d’una carrera mínima, que inclou en el preu el recorregut d’una determinada distància.

El preu mitjà de la baixada de bandera (on no existeix com a tal, s’ha ponderat en funció de la carrera o percepció mínima contemplada en les tarifes oficials), se situa en 1,88 euros durant el dia i 2,51 euros a la nit.

Així, Sant Sebastià repeteix com la ciutat que tindria la baixada de bandera més cara pel dia (4,18 euros) i Tarragona a la nit (4,70 euros). Per contra, Ceuta també repeteix com la més barata en horari diürn, 0,90 euros, i Castelló en el nocturn, 1,20 euros.

Serveis amb preus fixos

FACUA reclama un any més que les tarifes dels taxis deixin d’incloure suplements o preus fixos per als recorreguts amb origen o destinació en llocs com a estacions d’autobusos, trens, ports o aeroports, atès que no existeix una major qualitat del servei que justifiqui l’increment dels preus.

L’associació recorda que es tracta de punts d’afluència regular, per la qual cosa l’existència de suplements injustificats resulta perjudicial per als usuaris que acudeixen a aquests llocs.

Així mateix, l’associació critica l’aplicació de tarifes especials durant determinats horaris del cap de setmana, que incrementen el preu de la tarifa nocturna o amb una tarifa específica, com ocorre a Bilbao, Barcelona, Granada, Pamplona, Sant Sebastià i Sevilla. En el cas de Còrdova, hi ha un increment del 25% sobre la tarifa nocturna.

FACUA insisteix que no existeix justificació per a encarir aquest servei durant els caps de setmana, ni diferència amb el qual s’ofereix durant la setmana com perquè es justifiqui l’increment.

Viatges a l’aeroport

Moltes de les ciutats analitzades en l’estudi de preus de taxi de FACUA inclouen suplements per als trajectes amb origen en aeroports, estacions de trens i autobusos o zones portuàries.

En el cas dels aeroports, a més, algunes ciutats inclouen en les seves tarifes trajectes mínims o preus fixos. És el cas de Sevilla, que té com a import fix 22,81 euros en tarifa de dia i 25,43 en tarifa de nit. La tarifa pot arribar als 31,78 euros els dies de Setmana Santa i Fira.

Així mateix, Barcelona i Badajoz tenen un import mínim de 20 euros (aplicat a les sortides des de l’aeroport). A Màlaga, agafar un taxi des de l’aeroport costa com a mínim 15,21 euros en la tarifa de dia i 19,01 euros en tarifa de nit.

A Madrid existeix una tarifa fixa de 20 euros per als viatges amb origen o destinació a l’aeroport que no excedeixin els 9,5 quilòmetres, a partir d’aquest moment cada quilòmetre tindrà un cost addicional segons la tarifa vigent. A més, si el trajecte fora fins a l’àrea interior de la M-30, el cost és de 30 euros.

Metodologia

L’estudi de FACUA considera tarifa de dia a la qual s’aplica generalment de dilluns a divendres no festiu des de les 6.00 o 7.00 hores, segons la ciutat, fins a les 22.00 o 23.00 hores. La tarifa nit i festius abasta la resta d’hores dels dies laborables, els diumenges, festius així com determinades hores dels dissabtes o el dia complet. La recollida de dades per a l’estudi, que ha finalitzat a l’octubre, s’ha realitzat entre els mesos d’abril i setembre.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.