Josep Maria Castells
Globallleida-Àrea d'emprenedoria i empresa-

Les persones que es queden incomunicades, sense connexió a internet tenen el dret fonamental d’acollir-se a indemnitzacions per la interrupció i quan l’avaria és massiva encara és més important reclamar aquesta recompensa. El dijous dia 27 de Juliol de 2023, l’incendi que va produir-se en un quadre elèctric de la companyia Telefónica- Movistar, va deixar ahir mitja ciutat de Lleida i alguns municipis propers a la capital de província com ara Albatàrrec, Torrefarrera i Torre-serona sense fix i connexió a internet. També la majoria d’abonats d’altres empreses de telefonia que fan ús d’una infraestructura tan amplia com la que disposa la companyia de Movistar. Entre elles hi ha les operadores virtuals que també usen la mateixa xarxa com és el cas d’O2, Yoigo, Pepephone o Vodafone. Després d’aquest succés inusual s’haurà de compensar a tots els afectats del tall, que seria una gran quantitat de veïns i veïnes de Lleida.

Crec profundament que és inusual i preocupant quedar-se sense línia telefònica ni connexió a internet durant  més  de 10 hores en una societat avançada com la nostra. A conseqüència i per normativa haurà d’haver-hi una compensació econòmica per part dels abonats.

I no només us parlo de compensar les persones particulars que van quedar-se sense poder fer ús del telèfon o d’internet a casa, sinó en particular en comerços, empreses, farmàcies i institucions va causar uns danys morals, econòmics i socials irreversibles. Per exemple no es va poder pagar amb targeta a les botigues, sobretot a les de l’Eix i la Zona Alta. Va ser una “missió impossible” i només acceptaven en efectiu i les farmàcies també varen patir retards. Una situació idèntica a la que van viure els bancs, que hauran de demanar explicacions a la companyia.

En canvi, les empreses del parc de Gardeny van poder seguir amb normalitat la jornada, perquè ja que tenen xarxes d’internet especials que són externes a les de l’empresa de telefonia, segons varen comunicar a les agències de notícies que cobrien la notícia. Afortunadament tampoc va suposar problemes destacables per als hospitals i els CAP que van poder seguir amb el proveïment de telefonia i internet.

Les persones que es van quedar sense línia telefònica ni connexió a internet han de saber que:

L’article 16 del Reial decret 899/2009, de 22 de maig, pel qual s’aprova la carta de drets de l’usuari dels serveis de comunicacions electròniques que durant un període de facturació, quan un abonat pateixi interrupcions temporals del servei d’accés a Internet, l’operador o companyia de telefonia haurà de compensar l’abonat amb la devolució de l’import de la quota d’abonament i altres quotes fixes, prorratejades pel temps que hagués durat la interrupció.

A més, segons el Reial decret 899/2009, l’operador està obligat a indemnitzar automàticament l’abonat, en la factura corresponent al període immediat al considerat, quan la interrupció del servei, s’ hagi produït de manera contínua o discontínua, i sigui superior a sis hores.

Tinc l’esperança que en un futur successos com aquests no tornaran a produir-se per un avanç en les tecnologies. A través de mecanismes podem aconseguir una possible solució per evitar el caos quan hi ha talls imprevists com el de dijous.

Soc extremadament optimista i crec que la companyia es farà càrrec dels danys que s’han ocasionat en els talls en la connexió a internet o de telèfon del passat dijous.

En definitiva: que les persones d’una societat com la nostra no podem viure sense línia telefònica ni connexió a internet i que les grans companyies a part de facturar i proveir nombrosos serveis han de donar recompensa quan algun servei o producte dels que presta no funciona degudament o no té la suficient qualitat,  de la mateixa forma que es sol fer en altres sectors empresarials o comercials.

Josep Maria Castells i  Benabarre
Divulgador social, emprenedor i fundador d’ElMercadal.cat

ilerdent

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.