El pavelló 3 de Fira de Lleida ha obert aquest dimarts les portes per acollir persones temporeres arribades a la ciutat per treballar a la campanya de la fruita i que no tenen on allotjar-se. Enguany, s’han instal·lat 122 llits, en comptes d’hamaques, i s’han millorat els serveis de bugaderia i consigna. També s’hi ofereix esmorzar i sopar i hi ha dutxes i lavabos.
A l’exterior del recinte s’ubica l’oficina única que ofereix atenció sociolaboral. La previsió és que entre 20 i 30 persones passin aquesta primera nit al pavelló, entre les quals les onze que s’allotjaven a la parròquia de Sant Ignasi.
La Paeria té constància d’entre 30 i 40 temporers en situació de carrer, una situació que “no té res a veure amb la de l’any passat”, assenyalen.
La principal novetat d’aquest any és la millora en la confortabilitat d’aquest equipament, amb la substitució d’hamaques per llits, la posada en marxa del servei de consigna (amb 130 unitats) i la zona de bugaderia ( amb 4 rentadores-assecadores), segons ha explicat la regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall.
La coordinació general i els criteris fixats per a l’atenció el porta a terme la Paeria amb l’equip de treballadors socials i educadors municipals, que treballaran de forma coordinada amb els professionals que realitzaran els serveis específics dins del pavelló.
“Oferim un servei integral adreçat a vetllar perquè les persones que desitgen treballar i es troben inicialment en situació de vulnerabilitat, ho puguin fer, oferint-los un espai i entorns dignes com ho és la seva voluntat de recerca de feina vingudes de punts llunyans”, ha assenyalat Sall.
Així mateix, ha indicat que el pavelló atendrà tant a persones en situació regular i que, per tant, poden treballar, com a sensepapers que puguin arribar a la ciutat durant l’estiu.
El pavelló estarà obert de les 18 h a les 8 h. Les persones poden pernoctar i utilitzar els diferents serveis que s’ofereixen durant set nits a partir de la primera entrevistes de l’oficina d’atenció, amb una pròrroga de tres dies si fos necessària. Passat aquest període els treballadors socials en faran una nova valoració per avaluar possibles situacions de vulnerabilitat i els recursos més adients per fer-hi front.
Serveis
El dispositiu ofereix servei de dutxes en mòduls, en horari de matí i de tarda (de 8 h a 10 h i de 19h a 21h) que podran utilitzar persones que no pernoctin al pavelló.
Els àpats se serviran de 6.30h a 9h i de 20h a 22h en la zona de bar del pavelló que està en servei durant les fires. La licitació d’aquest any inclou una major varietat en el tipus d’àpats, adaptats a les diferents cultures de procedència dels temporers. L’autoservei de bugaderia es podrà fer en horari de tarda, les rentadores funcionen amb fitxes i amb un sistema de sabó monodosi.
Cens per avaluar les necessitats de la campanya agrària a Lleida
Per la seva banda, el regidor de l’Horta, David Melé, ha destacat la transversalitat del projecte d’acollida a les persones temporeres.
Així mateix, ha remarcat que Lleida “exerceix la capitalitat” en la campanya de la fruita però ha posat en valor que es treballa de forma coordinada amb els municipis fruiters de l’entorn. Melé també ha explicat que han posat en marxa, amb la col·laboració dels pagesos de l’Horta, l’elaboració d’un cens per avalar la necessitat de mà d’obra que té la ciutat durant la campanya agrària. A la vegada, també permetrà conèixer les necessitats pel que fa a l’atenció a les persones que arriben a Lleida per treballar-hi.
Punt d’atenció personalitzada
L’Oficina Única d’Atenció té com a funció principal acompanyar els temporers en la recerca de feina i facilitar informació dels serveis que inclou el projecte d’atenció social i l’acreditació necessària per fer-ne ús.
A l’Oficina Única d’Atenció es realitza la primera acollida i anàlisi de la situació social dels temporers. Els professionals de l’oficina són els qui detecten les situacions de possible vulnerabilitat d’aquestes persones.
El servei de l’Oficina Única d’Atenció ofereix atenció social i laboral i assessorament jurídic sobre drets laborals i drets humans. També es gestiona des d’aquest servei mediació comunitària intercultural. L’oficina d’atenció única està oberta de les 8.30 h a les 13.30 h i de les 18 h a les 20.30 h. Aquest any s’incorporen als professionals que atendran els temporers membres dels diferents sindicats.
El dispositiu especial d’atenció als temporers d’aquest any incorpora dos agents de suport, que ajudaran a les persones que estiguin buscant feina a apuntar-se a diferents borses i empreses.
Aquest servei es complementarà amb les tasques d’assessorament i gestió de casos que realitzarà un jurista que formarà part de l’equip que atendrà els temporers a l’Oficina d’Atenció Única. També formaran part de la campanya quatre mediadors interculturals per executar tasques de mediació i acompanyament a les persones, així com intervenció en l’àmbit comunitari.
Protocol covid-19
El pavelló 3 de Fira de Lleida compta amb un protocol covid-19 dissenyat des de la Paeria per minimitzar els possibles casos de contagi.
El protocol inclou la derivació de les persones que presentin algun símptoma als recursos sanitaris (CUAP, CAP o hospital). Com ja es va fer l’any passat, a l’entrada del pavelló hi haurà una càmera de presa de temperatura, cada dia es lliuraran mascaretes als usuaris i hi haurà equips EPI a la seva disposició.
Lloguer d’habitacions en pisos a 4 euros la nit
Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.