El director del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) recorda com un moment “trist” per a la cultura l’entrada de la Guàrdia Civil al Museu de Lleida per endur-se per ordre judicial les obres de Sixena.

“La posada en valor del patrimoni s’han de treballar d’una altra manera, no en litigis judicials i encara menys per la força”, ha precisat en una entrevista a l’ACN. En aquest sentit, defensa que el conflicte per l’art de la Franja no és una “disputa” sobre la propietat de les obres: “No en som propietaris, ho és la comunicat religiosa, només les tenim en custòdia i les posem en valor, sense excloure ningú.

El MNAC és el lloc perfecte per les pintures murals”. Amb tot, aposta per mirar endavant i continuar treballant per uns museus amb “vocació oberta i universal”.

Serra ha reiterat que no autoritzarà el trasllat de les pintures murals al Monestir de Sixena perquè seria una “irresponsabilitat”. “El consens internacional sobre la fragilitat de les pintures murals és total”, ha assegurat. En aquest sentit, recorda que es troben en un museu que és “màxima referència internacional” i a costat de la millor col·lecció de pintura mural romànica del món.

Per això, demana que en el procés pels frescos de Sixena no es confongui una “qüestió emocional perfectament vàlida” amb el tractament físic d’un bé artístic extremadament delicat“, en què qualsevol benefici que pugui tenir moure-les és “molt petit” a costat dels “enormes prejudicis” que tindria. Una opinió, afirma, “fonamentada científicament i cultural”, lluny de “cap posició identitària o política”.

En aquest sentit, el director del MNAC recorda que el museu “no és hostil” a ningú i creu que el procés de judicialització és “una mica absurd” perquè no es tracta d’un objecte. “El museu no s’abonarà a aquesta batalla política, la nostra feina és una altra, com per exemple aconseguir doblar els visitants els últims 5 anys, com hem fet”, assevera.

Tot i això, afirma que el cas de Sixena ha servit per parar atenció sobre els estatuts de propietat, en què els museus han de posar “tan ordre” com es pugui. “Amb tot, prefereixo les relacions de confiança i els acords culturals”, precisa a l’ACN.Pepe Serra també s’ha referit a les obres de rehabilitació del Monestir de Sixena, que considera que té intervencions arquitectòniques “molt desafortunades”. Així, creu que no compleix les condicions de conservació per acollir les peces del MNAC i del Museu de Lleida que hi ha ara mateix, ja que “no estan en un bon estat”. “Hi ha instal·lats aparells domèstics i amb això no es protegeix un bé de l’any 1000″, insisteix. (acn)

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.