taxi
Imatge de la presentació la de iniciativa

La Paeria ultima la posada en marxa d’un servei regular de taxi compartit per millorar la mobilitat a les partides de l’Horta de Lleida que queden més allunyades dels principals eixos de comunicació. Ho ha explicat aquest dijous el tinent d’alcalde i regidor de l’Hàbitat Urbà i Rural i la Sostenibilitat, Félix Larrosa, durant la convocatòria per fer balanç del Pla Operatiu de l’Horta 2015-2017, un pla que, segons Larrosa, ha posat en marxa més de 200 actuacions en infraestructures, dinamització econòmica i planificació per millorar una zona rural al voltant de l’àrea urbana de la ciutat que abasta 19.000 hectàrees i on hi ha empadronades 5.000 persones. El balanç també s’ha fet dos dies abans del 1r Congrés de l’Horta de Lleida, que està previst que dissabte reuneixi unes 150 persones a la Llotja per debatre sobre el Pla d’Usos de l’Horta, el document on es descriuen i proposen les accions a desenvolupar-hi els propers anys per protegir i potenciar l’activitat agrària. De les conclusions del Congrés n’han de sortir aportacions que quedin recollides tant al nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) com a l’ordenança específica per a l’Horta que es vol aprovar abans que acabi aquest mandat.

Larrosa ha puntualitzat que del Congrés també en sortiran qüestions que s’hauran d’abordar amb altres administracions perquè no són competència de l’Ajuntament. És el cas de les construccions en terrenys no urbanitzables considerades il·legals per la Generalitat perquè es van fer fora de planejament. El tinent d’alcalde ha assegurat que “estem per la feina de trobar una solució” perquè “aquestes construccions han estat sancionades però existeixen, són tangibles i visibles, no es poden arreglar ni reformar però hi són i fins i tot en molts casos hi viu gent, per tant, s’hi ha de fer alguna cosa”.

En relació amb l’urbanisme, Larrosa ha explicat que “estem en tràmits d’aprovar el Pla Especial de construccions en sòl no urbanitzable en paral·lel al debat sobre el Pla d’Usos perquè en funció dels paràmetres que estableixi el Pla Especial es permetrà “evolucionar” aquelles construccions que aportin competitivitat a l’Horta, ja sigui per destinar espais a l’agroturisme, a la degustació de productes de la zona o a petits obradors que permetin tancar el circuit de comercialització.

Tot plegat ha d’anar destinat a afavorir el desenvolupament econòmic de l’Horta prioritzant l’activitat agrària i garantint el relleu generacional. El tinent d’alcalde ha afegit que les noves activitats que es generin també haurien de permetre aprofitar el 3% de les hectàrees de l’Horta que ara no estan conreades. Larrosa també ha citat que s’està acabant de redactar el Pla Especial de Telecomunicacions que suposarà una “discriminació positiva” per a l’Horta de manera que veïns i explotacions puguin tenir accés a connexions de qualitat.

D’altra banda, una altra qüestió que sovint es planteja com una demanda dels veïns de l’Horta és la millora de la seguretat, especialment per combatre els robatoris. En aquest sentit, el tinent d’alcalde ha recordat que el ple municipal ja va aprovar reclamar al Govern un increment de dotacions dels Mossos d’Esquadra destinats a patrullar per aquesta zona i la reivindicació és vigent.

Pel que fa a la millora de la mobilitat, Larrosa ha explicat que l’Ajuntament està en contacte amb el sector del taxi per implantar un servei de taxi regular a les partides de l’Horta que queden més lluny dels principals eixos de comunicació seguint l’exemple d’altres experiències similars que ja es porten a terme a les terres de Lleida. Ara queda per definir els “punts límit” fins on pot arribar el servei i “quadrar-lo econòmicament” tenint en compte que s’haurà de cofinançar entre els usuaris i les administracions. D’altra banda, la Paeria també prepara una pla perquè els veïns de les partides de l’Horta per on passen línies de transport interurbà puguin aprofitar millor aquest servei de bus. Això passa, ha dit, per senyalitzar adequadament les parades i fer una campanya de comunicació dels horaris.

En matèria d’infraestructures, el tinent d’alcalde ha comentat que s’està ultimant la tercera fase per portar l’aigua potable als pocs nuclis on encara no en tenen, com un de la partida de Marimunt. Pel que fa als camins, Larrosa ha destacat que en l’any i mig del Pla Operatiu s’han revisat els 180 quilòmetres de camins asfaltats de titularitat municipal (uns cent camins) més 20 quilòmetres d’altres administracions; també s’han revisat 200 quilòmetres dels 250 quilòmetre de camins de terra corresponents a 55 camins i s’han fet tasques de manteniment en 255 quilòmetres. En aquest sentit, ha defensat l’actuació municipal i l'”esforç d’inversió” en aquestes actuacions.

En aquest sentit, l’alcalde de Lleida, Àngel Ros, també ha destacat que l’Horta ha pres “especial protagonisme” en els darrers anys en la gestió municipal i això ha comportat que la zona hagi donat un “gran salt qualitatiu”.

Eixos del Pla d’Usos

El tinent d’alcalde també ha posat de relleu que el Pla d’usos de l’Horta de Lleida “ha fet una diagnosi de la seva situació i ens mostra les seves debilitats i amenaces però també les seves fortaleses i oportunitats i és aquí on hem de posar tots els nostres esforços”. Larrosa ha explicat que amb el document s’han identificat cinc línies estratègiques. Aquests cinc eixos passen per millorar i optimitzar les infraestructures i els serveis del territori agrari de l’Horta; promoure els sistemes de producció i comercialització que afavoreixin l’increment de les rendes generades per les explotacions agràries; fomentar la implantació de serveis i modernització de les explotacions; aconseguir un espai de qualitat a l’entorn de la ciutat de Lleida integrat en el territori en harmonia amb el medi natural i els seus valors paisatgístics, i consolidar i donar conèixer el patrimoni natural i cultural.

El president de la comissió de l’Horta, Joan Queralt, ha destacat la importància del congrés de dissabte perquè mai abans s’havia fet un acte de participació ciutadana d’aquesta envergadura sobre el futur d’aquesta zona i confia que en surtin aportacions per a una ordenança que “ha de regular la convivència de l’Horta, on hi cap tot”.

Info i Foto ACN

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.