ilerdent

A la Pobla de Segur (Pallars Jussà), quatre rais han tornat a solcar les aigües de la Noguera Pallaresa per rememorar l’antic transport fluvial de la fusta, un ofici que va desaparèixer fa gairebé un segle. Han navegat amb una vintena de raiers a bord, entre els quals el conseller de Cultura, Santi Vila. Fidel a la tradició, la festa se celebra el primer cap de setmana de juliol i ja ha arribat a la 39a edició. Aquest diumenge ha viscut el plat fort quan els rais han baixat els prop de sis quilòmetres que separen la presa de Llania i el Pont del Claverol animats per centenars de persones que s’han congregat als marges del riu. Ha estat el punt culminant d’un programa festiu que ha inclòs espectacles, concerts, jocs, àpats festius i un ‘mercat raier’ amb productes de proximitat. També s’ha presentat la ‘Petita història dels Raiers de la Noguera Pallaresa’, un conte escrit per Jesús Sánchez i il·lustrat per Pilarín Bayés que relata l’experiència d’una família a la Diada dels Raiers. El president de l’associació cultural dels Raiers de la Noguera Pallaresa, Eduard Bastús, ha avançat que l’any que ve prepararan una “edició especial” coincidint amb el 40è aniversari de la festa.

La baixada, però, ha estat una mica més accidentada del que és habitual. De la presa de Llania han sortit quatre rais però només tres han arribat al Pont de Claverol. El tercer ha xocat contra una roca a la zona del Bernedot, prop de l’arribada, i s’ha trencat completament. Els raiers s’han hagut de llençar a l’aigua però ningú ha pres mal. El segon rai ha pogut arribar però també ha embarrancat. La part posterior ha bolcat i els mateixos raiers l’han hagut de refer per poder continuar el descens.

Ser Patrimoni de la Humanitat, repte de futur

El president de l’associació cultural dels Raiers de la Noguera Pallaresa, Eduard Bastús, ha recordat que un dels reptes de futur és que la festa pugui ser declarada Patrimoni Immaterial de Humanitat, una fita que considera “totalment necessària”. “S’està treballant des de l’Associació Internacional de Raiers perquè algun país pugui presentar la candidatura i que ens englobi a totes les zones on ho celebrem, però de moment està en stand-by”, ha explicat.

En aquest sentit, en conseller de Cultura, Santi Vila, ha assegurat que la iniciativa té el suport del Govern. “Des del tren del Llacs a expressions com la baixada dels raiers tenen a veure amb una mateixa lògica, que és el compromís del Govern, de les institucions i de la gent amb tota una herència i una tradició que, a més, com es veurà l’any que ve amb els 40 anys, troba moltes complicitats internacionals”, assegura Vila, i afegeix que “ens trobem amb associacions del nostre entorn que han tingut aquesta mateixa sensibilitat i que ens visiten amb l’ànim de fer xarxa i de fer compatible que siguem una societat moderna però també molt arrelada a les tradicions”. El conseller de Cultura ha baixat amb el primer rai, que no ha tingut cap incidència, per “complir la paraula donada” i perquè “des del departament de Cultura estem molt compromesos amb totes les expressions de cultura popular i de recuperació de les tradicions”.

Info i Vídeo ACN
Globallleida-Àrea d'emprenedoria i empresa-

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquesta web t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Teleponent com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Teleponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Webempresa. (https://www.webempresa.com/aviso-legal.html). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.