Loteria
Dues venedores de loteria a l'administració número 1 de Mollerussa despatxant dècims de la Grossa de Nadal
FACUA-Consumidors en Acció aconsella als premiats en el sorteig de la Loteria de Nadal d’aquest dissabte 22 de desembre que denunciïn qualsevol tipus d’oferta que rebin per a vendre els seus dècims amb el reclam que s’estalviaran el pagament dels impostos corresponents, o bé amb el del lliurament de quantitats superiors per part dels possibles compradors.

L’associació recomana als usuaris agraciats que puguin rebre proposicions de compra pels bitllets que posin aquestes pràctiques en coneixement de la Policia Nacional o la Guàrdia Civil, ja que suposen un frau a la Hisenda Pública espanyola, a més d’un parany que pot provocar la pèrdua de més de la meitat de l’import guanyat.

FACUA recorda que la compra de dècims de loteria premiats és una pràctica fraudulenta per a blanquejar diner negre i, per tant, un delicte. A més, suposa una infracció tributària per a l’agraciat. En cas d’inspecció, serà molt complicat acreditar l’origen dels fons, podent acarrerar una acta que ocasionarà una important sanció.

La multa a la qual haurà de fer front l’usuari que comercialitzi amb el seu bitllet premiat pot superar en més de la meitat l’import guanyat, mentre que el defraudador que compri el dècim en qüestió sí que podrà acreditar el caràcter lícit dels diners mitjançant el bitllet.

Termini per al cobrament de premis: tres mesos

FACUA també alerta d’altres irregularitats que poden donar-se davant el principal sorteig de la Loteria Nacional quant a participació i a demanda de dècims. Entre elles, la de donar només quinze o trenta dies per a cobrar les participacions, la que els responsables assenyalin ara que el número imprès era erroni, o bé que han venut més de les que corresponien a un dècim.

Quant a la primera indicada, l’associació recorda que les participacions de la Loteria de Nadal no poden fixar per al cobrament dels dècims premiats un termini inferior als tres mesos establerts en la normativa. Així ho contempla la Instrucció General de Loteries, que, en el seu article 22, indica que “el dret al cobrament de premis caduca als tres mesos, comptats des de l’endemà al del sorteig al fet que corresponguin”.

FACUA avisa que la venda de participacions de loteria venudes per associacions, empreses o penyes està subjecta a aquesta normativa, per la qual cosa, sigui com sigui el termini indicat en elles, els emissors de les participacions no poden negar-se a abonar els premis al·legant que s’indicava que el termini era inferior al que en realitat marca la legislació.

Per a un altre dels possibles fraus, el d’una venda excessiva de participacions, l’associació assenyala que els particulars o empreses que de forma fraudulenta hagin dispensat més de les corresponents a un únic dècim, estan obligats per llei a pagar la totalitat del possible premi a cadascun dels participants.

Participacions malament impreses

Altra de les possibles irregularitats és la que, després del sorteig de la Loteria de Nadal, els responsables indiquin que el número imprès era erroni. FACUA adverteix que, en cas que l’entitat que hagi venut les participacions cometés un error en treure-les en paper, els consumidors poden exigir-los que assumeixin el pagament dels premis, tret que amb suficient antelació al sorteig s’hagin dut a terme mesures suficients per a aclarir la fallada.

L’associació assenyala que es tracta d’un conflicte que pot ser denunciat perquè els tribunals de justícia aclareixin si cal abonar o no els premis de participacions amb errors.

FACUA aconsella als agraciats que, en el cas dels dècims compartits, facin fotocòpies del número amb la signatura de tots els usuaris i el seu percentatge de participació. D’aquesta forma, si resultés premiat, recorda l’associació, no hi hauria dubte amb la participació de cadascun dels compradors.

Els ciberdelincuentes també actuen per Nadal

FACUA avisa que el sorteig de Nadal no es deslliura dels denominats ciberdelincuents. Els usuaris poden rebre missatges en els seus correus electrònics que, en la majoria dels casos, els indiquen que suposadament han estat guanyadors i per a cobrar el premi han d’abonar una taxa.

L’associació recomana no parar compte a aquest tipus de correus, que l’única cosa que busquen és estafar a la víctima perquè li faciliti les seves dades personals, inclosos els bancaris o informació de les seves targetes de dèbit o crèdit. FACUA aconsella que, en cas d’haver estat víctima d’aquest frau, es denunciïn els fets davant la Policia Nacional o la Guàrdia Civil.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.