Mentre la classe obrera s’alegra i brinda amb cava per la pujada del SMI (Salari Mínim Interprofessional) a 900 euros, ha aparegut un grup d’intel·lectuals, les elits econòmiques de Silicon Valley i nombrosos professionals de diferents àmbit, que prometen construir en menys d’una dècada una societat exemplar, basada en els drets humans i la igualtat econòmica, a través d’un “salari” incondicional pagat per l’estat a totes les persones que conformen la societat, fins i tot si no volen treballar. Aquest col·lectiu el conforma gent de totes les ideologies, tant de dretes com d’esquerres.
Crec que els ciutadans, rics i pobres, haurien de cobrar pel sols fet de ser ciutadans. Així ho reivindica la Xarxa Renda Bàsica a nivell estatal i la Xarxa Global de Renda Bàsica.
I això no només ho dic jo, sinó que hi ha nombrosos professionals de tots els sectors que pensen el mateix (entre ells polítics, economistes, celebrities, escriptors, futbolistes, famosos, emprenedors, empresaris…) que hi creuen.
Entre aquesta llarga llista hi ha personalitats de gran reputació hi ha personatges com ara Elon Musk, Bill Gates, Mark Zuckerberg, Barack Obama o fins i tot el prestigiós economista i autor de diversos llibres sobre el crac econòmic, en Santiago Niño-Becerra, que en aquest sentit, ha afirmat que la renda bàsica estarà implantada abans de 2026 a tot Europa i diu que serà així perquè és necessària per evitar conflictes o revolucions.
Crec que els governs i tots els grups parlamentaris europeus haurien de fer pinya i acordar un pacte europeu per la renda mínima si no volen posar en perill la democràcia i el sistema actual.
A Europa i el món li fa falta de forma urgent, una manera nova i diferent d’entendre l’estat del benestar, cap a una major redistribució de la riquesa.
Alguns pensadors creuen que es tracta d’una utopia i una manera d’incentivar la ganduleria. En aquest sentit el debat està servit.
Cal afegir també que segons un estudi de McKinsey Global Institute (MGI) , amb la participació d’experts del departament d’Economia d’Oxford i el Banc Mundial, va pronosticar que entre 400 i 800 milions de persones seran desplaçades dels seus llocs de treball el 2030 a causa a l’automatització, i gràcies a aquesta tendència els governs es veuran obligats a dur a terme la posada en marxa d’una renta bàsica d’entre 650 i 1.000 euros.
És important recordar que durant el transcurs de la societat els humans han estat capaços de suprimir l’esclavisme i aconseguir el sufragi universal que eren utopies, i no obstant s’han fet realitat.
Tot i que de moment cap partit polític amb representació al Congrés de Diputats defensa una renda bàsica universal ni la jornada laboral de 15 hores que va pronosticar l’economista John Maynard Keynes, el debat hi és, i segons alguna enquesta realitzada per Dalia Research per a Bankinter sobre el suport de la ciutadania a la proposta de la RBU mostrava els següents resultats: el 68% d’enquestats va estar a favor; el 24% en contra; i el 9% es va abstenir. Ja comença a ser hora que despertem… Aquesta mesura crec que serà l’avanç més important de la història contemporània de la societat de les persones.
Josep Maria Castells Benabarre
Director i fundador de EL MERCADAL
Aquesta web t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Teleponent com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Teleponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Webempresa. (https://www.webempresa.com/aviso-legal.html). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.