Globallleida-Àrea d'emprenedoria i empresa-
Després d’un estiu càlid sense precipitacions abundants i una tardor on les pluges tampoc han fet gaire acte de presència, l’hivern a Catalunya continua essent meteorològicament parlant molt sec, un factor que està acusant a diversos cultius de secà del país que es veuen afectats per la falta d’aigua.
Un exemple el trobem a la Segarra i l’Urgell, on el cereal que es va sembrar a la tardor no creix perquè al terreny no hi ha saó i a finals de gener, la planta té la mida de la segona setmana després de la plantació. A les Terres de l’Ebre els cultius més afectats són l’olivera i els cítrics amb un descens de producció de fins al 60%, i al Baix Llobregat es tem que l’abastament d’aigua per regar de la Baells sigui objecte de restriccions perquè el pantà es troba al 48%.
D’altra banda, la calor avançada amb temperatures superiors als 20 graus preocupa al sector fructícola de Ponent per una possible floració avançada dels arbres que després es podria veure afectada per gelades tardanes.
Tot i que el cereal que es va sembrar a la tardor a les zones de secà de l’Urgell i la Segarra va poder créixer en la seva fase inicial, la falta de precipitacions ha provocat que la vegetació hagi patit un retard accentuat que en algunes finques és de fins a dos mesos del seu cicle habitual.

Això fa que la planta només mesuri uns dos centímetres d’alçada quan a aquesta època de l’any ja hauria de superar el pam de terra. Segons Ramon Augé, responsable d’UP a la Segarra, a banda de la sequera aquesta problemàtica deriva del fet que al novembre hi va haver moltes gelades continuades, que ”van fer baixar la temperatura del sòl” de forma ràpida i això no va permetre el desenvolupament del blat i l’ordi.

Un altre factor que està jugant en contra dels productors de cereal és el fet que enguany hi ha hagut poca boira, un fenomen meteorològic que aporta humitat al terreny i per tant ”fa saó” que permet alimentar el creixement de la planta.

Augé alerta que la collita del juny ”serà molt minsa” i difícilment es podrà arribar als 4 o 5.000 quilos per hectàrea que s’aconsegueixen en un ”any bo”. És més, segons Augé, encara que plogui les properes setmanes, ja no s’aconseguirà una producció òptima, per la qual cosa, el sector confia en l’assegurança per sequera que en aquest cas els permet cobrar fins a 2.500 quilos per hectàrea.

Pendents de les properes setmanes a la Catalunya Central

Als territoris de la Catalunya Central encara és d’hora per valorar quina incidència tindrà la sequera en els conreus. Ara per ara, els camps es troben en plena hivernació i no serà fins d’aquí unes setmanes que els cultius començaran a créixer i els pagesos podran fer les primeres estimacions. Amb tot, segons han apuntat des d’Unió de Pagesos, les comarques que previsiblement podrien quedar més afectades seran l’Anoia i el Bages.

Els productors de fruita dolça de Lleida es mostren preocupats per l’avançament de la floració en préssec i nectarina

Pels productors de fruita dolça en aquests moments no existeix una especial preocupació relacionada amb la sequera ja que tot indica que la pròxima campanya de reg està garantida. Tot i això, si persisteix aquesta important sequera i en les pròximes setmanes i mesos no comença a ploure i no neva de forma suficient a les comarques pirinenques si que es podria arribar a donar algun problema per manca d’aigua amb vista a mitjans o finals de la temporada d’estiu, que podria obligar a aplicar algun tipus de restricció, segons el president d’Asaja Lleida, Pere Roqué. 

El que sí que preocupa més als fructicultors és l’avançament que podria donar-se en la floració, sobretot en aquelles varietats més primerenques de fruita de pinyol, tenint en compte les elevades temperatures que s’estan registrant a les comarques de Lleida des de l’inici d’aquest any que arriben als 16 i 17 graus de temperatura i fins i tot als 20 algun dia.

Roqué explica que els arbres fruiters necessiten hores de fred per poder hivernar, quan s’atura el flux de la saba de l’arbre i aquest descansa, però enguany aquest hivern “anormal” està fent que els arbres no hagin tingut les suficients hores de fred que necessiten a l’hivern.

El responsable d’Asaja Lleida confia que acabi arribant l’onada de fred prevista pels pròxims dies ja que “tot això tornarà a posar l’arbre al lloc que pertoca per l’època”. Però Roqué adverteix que, en cas contrari, es produirà un avançament de la floració d’entre uns 10 o 15 dies en presseguers i nectariners que en cas d’una gelada durant el mes de març podria malmetre bona part de la producció com ja va passar l’any 1991. En una temporada normal el període de floració de la fruita de pinyol no es produeix entre mitjans i finals de març.

ACN
ilerdent

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.