telefonia reclamacions
La telefonia en el punt de mira dels consumidors

L’Agència Catalana del Consum (ACC) va atendre durant el 2021 a les comarques lleidatanes un total de 1.690 reclamacions, un 11,18% més que l’any anterior. D’aquestes, prop del 61% es van resoldre a través de la mediació o de l’arbitratge. D’altra banda, va rebre 5.814 consultes, un 10% més en relació amb el 2020.

La majoria de reclamacions i consultes estaven relacionades amb subministraments bàsics com són els serveis de telecomunicacions i internet, i d’electricitat, gas i aigua. Durant l’any 2021, es van presentar a Lleida 66 denúncies de consum, un 12% menys que al 2020. Tot i això, l’ACC va dur a terme 646 actuacions inspectores, un 132% més que l’any anterior, i va posar 13 sancions a la demarcació de Lleida.

L’ACC va rebre durant el 2021 a Lleida 5.814 consultes, un 10% més que el 2020, i un total de 1.690 reclamacions, xifra que representa un increment de l’11,18% en relació amb l’any anterior, segons les dades presentades aquest dijous a Lleida pel director de l’Agència, Francesc Sutrias.

Els serveis de telecomunicacions i internet (24%) i els d’electricitat, gas i aigua (23%) van encapçalar un any més les reclamacions a la demarcació, seguides per altres serveis generals de consum (15%), dins de les quals destaquen les incidències relacionades amb compres a distància, mentre que el 13% corresponen a transports.

Les consultes rebudes van seguir una tònica similar i van estar encapçalades pels serveis d’electricitat, gas i aigua (27,7%), per davant de telecomunicacions i internet (23,8%), i d’altres serveis generals de consum (19,7%).

Orange Espagne, amb 138, va ser l’empresa objecte de més reclamacions rebudes per l’ACC a Lleida el 2021, seguida per Endesa Energia (95), Vodafone (88), Naturgy Iberia (65), Telefónica Móviles España (62), Energia XXI Comercializadora de Referencia (58), Edistribución Redes Digitales (56), Telefónica de España (35) i Vueling Airlines (29).

Prop del 61% de reclamacions resoltes per mediació o arbitratge a Lleida

Francesc Sutrias ha destacat que  el 60,88% de les reclamacions gestionades l’any passat a les comarques de Lleida per l’ACC s’han resolt per la via de la mediació (966) o de l’arbitratge (63).

En comparació amb el 2020, els casos resolts per acord de mediació han augmentat un 39,60%. Les telecomunicacions continuen sent el sector amb més casos resolts per mediació (39,5%), seguides per l’aigua, electricitat i gas (24,9%).

Els laudes arbitrats cauen un 17,1% respecte a l’any anterior, i el sector de la telefonia i internet en registra el major nombre (93,65%), ja que les principals operadores estan adherides al sistema arbitral. A molta distància, se situen els serveis de transport (3,17%), la compra de productes (1,59%) i els serveis d’electricitat, aigua i gas (1,59).

Menys denúncies i més sancions

L’any passat, l’ACC va rebre 66 denúncies de consum a Lleida, quan al 2020 van ser 75. El 35% corresponen a serveis generals de consum, seguits pels béns de consum i productes (17%) i restauració i allotjaments (15%).

D’altra banda, cal destacar l’increment de les actuacions d’inspecció dutes a terme per l’Agència Catalana del Consum durant el 2021. En concret van ser 646, un 132% més que l’any anterior. Aquestes es van traduir en 13 expedients resolts amb sanció (el 2020 van ser 7) i l’import total de les multes suma 31.441 euros.

Més de 218.000 articles retirats a Catalunya

Durant el 2021, l’ACC va retirar del mercat a Catalunya 218.256 articles que incomplien la normativa (un 6,53% menys que al 2020), i sobretot es tractava de joguines (52,8%) i productes destinats a prevenir contagis de covid-19 (40,46%). En aquest sentit, l’Agència va retirar 48.936 mascaretes higièniques i 39.376 guants de protecció individuals.

Posar en valor els productes de proximitat

El delegat del Govern a Lleida, Bernat Solé, ha proposat al director de l’ACC), Francesc Sutrias, l’aplicació enguany d’un programa per a posar en valor els productes de proximitat a través d’un etiquetatge específic, de manera que els consumidors puguin tenir accés a aquesta informació a l’hora de decidir allò que compren.

Solé ha argumentat la proposició fent esment de la “idiosincràsia del territori, que produeix molt amb qualitat” i també de la necessitat de potenciar la producció de proximitat per causa de la situació complexa que han generat les diferents crisis que han afectat el teixit productiu del país. Francesc Sutrias ha accedit a la petició i ha confirmat que la proposta tirarà endavant. (acn)

ilerdent

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.