Tren Capdella

La Direcció General de Patrimoni ha posat en marxa el procés per declarar el Tren de Capdella, un carrilet a 2.000 metres d’altitud, Bé Cultural d’Interès Nacional.

Aliè a aquesta candidatura, el Tren, format per una locomotora dièsel i una vagoneta, segueix a l’exterior de la Central Hidràulica de Capdella on es pot visitar i forma part del projecte museístic del Museu Hidroelèctric de Capdella.

L’equipament, propietat de la Fundación Endesa (qui ho va cedir a l’Ajuntament per al projecte de museïtzació l’any 2010), va funcionar entre 1951 i 1990 per transportar els materials que calien en les obres d’interconnexió de llacs de la conca superior de la Vall de Capdella.

Ara, el fet de ser considerat per esdevenir Bé Cultural d’Interès Nacional, posa de nou de relleu la importància i el vincle de la història de les centrals hidràuliques en l’esdevenir social i econòmic de la Vall Fosca, tant en el passat com en el present.

Però la història del Tren de Capdella es remunta, en realitat, a l’any 1911. Llavors no existien els motors dièsel, i consistia en unes plataformes tirades per mules que transcorrien per una via d’uns 60 centímetres d’amplitud (tipus Decauville) que anava des de la cambra d’aigua del Cap de la Serra, punt final del funicular, fins a l’Estany Gento.

Un recorregut de gairebé 5 quilòmetres que transcorria per sobre del canal que duia l’aigua, a més d’un metre i mig sota terra per evitar la congelació a l’hivern.

Va ser l’any 1951 quan es va substituir per una vagoneta amb una locomotora dièsel per transportar les persones que mantenien les instal·lacions, amb la que va funcionar fins a l’any 1990, moment en què es va posar en servei el telefèric de Sallente-Estany Gento.

I per què se li deia La Rubia? Doncs perquè originàriament, la vagoneta era de color groc, fet que feia que als tècnics i visitants els recordés als taxis de fusta que hi havia a la ciutat de Barcelona, i per similitud van començar a dir-li “La Rubia”, un nom que s’ha quedat.

Actualment està exposat al recinte exterior del Museu Hidroelèctric de Capdella, dins de la central hidràulica, i es pot visitar. Forma part del conjunt dedicat als sistemes de transport, dins el qual també està exposat el funicular que pujava fins a la cambra d’aigua i les vagonetes que arrossegava.

Al Museu Hidroelèctric de Capdella s’expliquen tots els sistemes de transport que es van utilitzar per portar material, maquinària i persones fins a la Vall Fosca i els estanys.

Al recinte exterior del museu i a tocar de la central hidroelèctrica, hi ha un espai dedicat als transports, on a més de la Rubia, s’exposa el funicular i les vagonetes que circulaven pel carrilet d’Estany Gento.

En aquest context, i conscient del valor del patrimoni en la història del territori i sempre amb la voluntat de compartir-ho, l’any 2010 la Fundación Endesa va signar amb l’Ajuntament de Capdella un conveni mitjançant el qual feia cessió d’aquesta peça, juntament amb d’altres, perquè fossin incorporades al projecte de museïtzació.

Endesa i la seva Fundación, a través del seu Fons Històric, vetllen per la preservació i difusió del patrimoni tecnològic de la Companyia i de la seva historia.

ilerdent

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.