El Museu de Cal Trepat de Tàrrega ha donat el tret de sortida a la sisena edició del Festival Embarra’t, que enguany proposa el progrés com a tema de reflexió. Ho fa a través d’una vintena d’obres contemporànies, que s’exposen en les diferents naus d’aquesta antiga fàbrica.

En aquesta edició de l’Embarra’t, com a novetat, la direcció del festival ha inclòs un cicle audiovisual anomenat ‘STOP Sobreexposició’, que vol fer reflexionar el públic sobre quina realitat l’envolta. El seu director i co-comissari, Jesús Vilamajó, ha explicat que han seleccionat una vintena d’artistes, nacionals i internacionals, d’entre un total de 200 i que l’objectiu del festival segueix sent “apropar la creació contemporània al públic del territori, amb el pensament com eix principal”. A part, el Petit de Cal Eril estrena aquest dissabte a la nit en el marc del festival el seu nou disc.

Vilamajó ha destacat que el certamen està “arrelat” al territori i també “dins la comunitat artística” perquè “iniciatives que combinin art contemporani en un espai com és Cal Trepat, n’hi ha poques”, ha afirmat. El director també ha explicat que el festival pretén ser un espai “per a gaudir” que no sigui “excessivament intel·lectual” i que “entri per la sensibilitat de la pell”. Entre les novetats d’aquesta edició, han presentat un cicle audiovisual que parla de la sobreexposició. “Vivim un moment en el qual ens arriben moltes imatges, que ens ceguen i no deixen reflexionar ni conèixer el seu vertader significat”, diu Vilamajó.

Una vintena d’artistes, seleccionats d’entre uns 200, són els creadors de les obres que s’exposen en les diferents naus de Cal Trepat. El conjunt d’autors procedeix de diferents punts del mapa català, com Lleida, Sabadell, Barcelona, Girona, Capellades i Molins de Rei; d’altres territoris de l’Estat espanyol, com Madrid, Bilbao, Pamplona, Vitòria-Gasteiz, Osca, Saragossa i León; i també de l’àmbit internacional, des del Regne Unit, Argentina, Portugal i França.

La Laura Bergillos, de Girona, defineix la seva obra ‘Espirando’ com el terme musical que explica l’acabament d’un moviment. El que l’artista fa és desfilar una tela per acabar embolicant el fil en una bobina. Es tracta, diu l’artista de “retrocedir per poder avançar”. Al seu torn, l’Estefanía Santiago és una creadora argentina que exposa el seu documental al festival. En ell, ha volgut explicar la seva història personal i, en concret, la del seu poble originari, Federación, que va ser relocalitzat per la construcció d’un embassament. El relat l’explica a través del seu pare i d’ella mateixa i el defineix com l’explicació d’un “desarrelament heretat”. D’altra banda, en Llorenç Ugas, de Sabadell, també ha exposat la seva obra a l’Embarra’t i, en aquest cas, explica el mateix artista, està feta amb material de l’hotel Algarrobico, d’Almería, dins el Parc Natural del Cabo de Gata. La creació d’Ugas té com a objectiu ser “un símbol de la destrucció del Mediterrani”, així com també d’un ”fals progrés” que, diu, “ens van vendre fa uns anys”.Els artistes han fet una trobada aquest dissabte al matí, on han pogut compartir experiències mentre han esmorzat xurros amb xocolata.

Premis Embarrat 2019

El certamen ha atorgat el Premi Embarrat – Museu Trepat a l’autora lleidatana Isabel Barios i el seu treball de vídeo-art “Mans invisibles”. Es tracta d’una peça audiovisual que planteja el sentit de l’avenç a través de la tècnica. S’estructura a partir d’un diàleg fictici entre tres cirurgians i el filòsof francès Jacques Ellul. D’altra banda, el Premi Embarrat – Institut d’Estudis Ilerdencs s’ha concedit a una altra creació de vídeo-art, “El parque del pasatiempo” d’Edu Fernández. A mig camí entre la ficció documental i l’assaig, l’artista bilbaí contraposa la construcció del parc de Betanzos a principis del segle XX com a símbol de progrés vers l’abandó que pateix actualment aquest emblemàtic espai del municipi gallec.

L’Embarra’t és un festival organitzat per l’ajuntament de Tàrrega i el Museu Fàbrica J. Trepat, amb la col·laboració del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Lleida, l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI), el Centre d’Art La Panera de Lleida i el Festival Panoràmic de Granollers.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.