Jaume Moya
Jaume Moya, Portaveu d’En Comú Podem a les Terres de Lleida, l’Alt Pirineu i Aran
Torrons Alemany

El Govern de l’Estat acaba de presentar el projecte de la llei de major incidència en el dia a dia de la ciutadania: la Llei de Pressupostos Generals. Els de 2022 han de portar a la consolidació de la política progressista endegada pel primer Govern de coalició que ha tingut la democràcia espanyola i a la finalització del greuge amb Catalunya.

Bàner retroba't La Paeria

El projecte aposta per la sortida de la crisi fent tangible el compromís per la justícia social i la sostenibilitat mediambiental, i l’empremta del grup d’Unidas Podemos i En Comú Podem hi és evident. La premissa de l’esquerra feminista i verda, que des de sempre ha afirmat que perquè la recuperació sigui justa, calen uns pressupostos justos, es tradueix amb una inversió més forta que mai en habitatge i en mobilitat. Les demandes de la societat civil organitzada i l’escolta activa i compromesa des del nostre espai ho ha fet possible.

Catalunya rebrà la major inversió en deu anys. Se situa com la primera comunitat en inversió i, evidentment, la demarcació de Terres de Lleida, Alt Pirineu i Aran, no hi resta al marge. Lluny queden els anys de marginació superats amb l’expulsió de Mariano Rajoy del Govern de l’Estat, i el centralisme pressupostari, el despotisme territorial i el negacionisme climàtic han desaparegut per no tornar.

Amb el nou paradigma de sostenibilitat i respecte mediambiental, s’aborden les inversions en mobilitat fugint del tòpic d’identificar-la només amb  més despesa en quitrà, formigó i ferro. La valorització i l’eficàcia de les infraestructures  existents és clau: sense renunciar a la construcció i millora contínua, la inversió en mobilitat centra esforços en la digitalització, la tecnificació i l’aplicació de sistemes intel·ligents de transport i, alhora, en la igualtat entre les persones, la cohesió entre territoris i la despesa justa en benefici de tots i totes. D’aquesta manera, les partides per la connexió ferroviària de la demarcació lleidatana se centren en la xarxa convencional, invertint en les estacions amb el control d’accessos intel·ligents, reparacions i adquisicions de material, seguretat en la circulació, extensió de fibra òptica i nous sistemes de venda i informació. El clima de diàleg amb el Govern català i l’anunci de la implantació de la xarxa de rodalies a la nostra demarcació haurà de fer possible a curt termini la vertebració ferroviària del territori. Davant les tradicionals inversions monopolitzades per l’alta velocitat (mitjà emprat per un percentatge petit de totes les usuàries del tren) les exigències de la classe treballadora i estudiant reben ara resposta real i verificable. A més, la previsió d’una Mesa de Mobilitat Rural i el desenvolupament d’un pla d’intermodalitat, per la connexió amb municipis sense estació, suma esforços en equitat territorial i lluita contra el despoblament.

Per la seva banda, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència afavorirà la integració de la Xarxa de carreteres de l’Estat en entorns urbans. Les inversions en seguretat vial, especialment en les connexions pirinenques per la N-230 i N-260, i l’estudi per superar l’accidentalitat entre Lleida i les Garrigues contempla el nou escenari de l’alliberada autopista AP2 i la necessària connectivitat amb els nuclis adjacents.

Pel que fa a habitatge, els PGE aporten 2.500 milions per palesar el compromís polític de fer-ne un dret per a tota la ciutadania. La creació d’un veritable parc d’habitatge de lloguer social i per a la rehabilitació del nostre parc edificatori són peces clau en la reactivació econòmica i, alhora, en la capacitat de creació de llocs de treball. La limitació de preus de lloguer, el suport a joves i discapacitats, l’accessibilitat per les persones amb treball temporer i la rehabilitació destaquen en una agenda urbana clarament progressista i transformadora.

I tot plegat sense oblidar el compromís per la cultura i el patrimoni, materialitzat pel que fa a la nostra demarcació en les ajudes a la rehabilitació de conjunts històrics a Lleida, Castelló de Farfanya, Cervera, l’Espluga Calba, Os de Balaguer, Vinaixa i Maials. Actuacions que fan real l’aposta per una cultura dinamitzadora del turisme, la qualitat de vida i la generació d’oportunitats pel territori.

Jaume Moya
Portaveu d’En Comú Podem de les Terres de Lleida, l’Alt Pirineu i Aran

ilerdent

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.