Dues unitats dels autobusos de Lleida

Els viatgers dels autobusos de Lleida augmenten un 2,08% fins al mes d’octubre d’aquest any 2016. Són dades que s’han donat a conèixer aquest dijous a la Comissió de Seguiment del Servei de Transport  Urbà de Viatgers a Lleida, que ha presidit el tinent d’alcalde i regidor de l’Hàbitat Urbà i Rural i la Sostenibilitat, Fèlix Larrosa. Durant la reunió també s’han presentat els índexs de satisfacció per part dels usuaris del servei de transport urbà a la ciutat que enguany se situa amb una nota de 7,5 de mitjana, per sobre del 2015 que va ser d’un 7,4.

Larrosa ha explicat durant la comissió que en el període que va des de l’1 de gener al 31 d’octubre del 2016 han pujat a l’autobús un total de 5.210.673 usuaris quan en el mateix període de l’any passat van ser 5.104.522. Per línies, la més utilitzada ha estat la línia L-7 Costa Magraners- Secà amb 1.403.000 usuaris, seguida de la L-6 Mercat Bordeta- Arnau de Vilanova amb 710.000 viatgers, la L2 Ronda Hospitals amb 521.000 passatgers i la L-20 Ronda amb 511.000. Larrosa ha explicat que aquestes xifres ratifiquen la confiança dels ciutadans i ciutadanes en el transport públic i en la seva utilitat per realitzar els desplaçaments habituals o esporàdics per la ciutat. “Lleida gaudeix d’una bona xarxa de transport públic, adaptada a les necessitats ciutadanes, el seu ús incideix directament en la pacificació del trànsit i en la millora del medi ambient”. “Una xarxa ja consolidada en què s’han anat incorporant petits canvis i altres que s’incorporaran durant el primer trimestres de l’any vinent, com és l’ampliació de la línia 5 per fer arribar el transport públic a la zona nova del barri de Cappont, que donarà cobertura a 1.400 unitats immobiliàries”.

El tinent d’alcalde també ha posat de relleu que la propera setmana entraran en servei els 10 nous autobusos, 8 dels quals seran híbrids. Cal destacar que 9 dels 10 autobusos urbans seran estàndard de pis baix -8 amb motorització híbrida i 1 dièsel- i un altre serà un autobús mini accessible de motorització dièsel.

A la reunió també s’ha explicat que actualment 1.500 usuaris utilitzen cada dia la wifi del transport urbà de la ciutat.

Prop del 29% del total de viatgers utilitza la T-Temps

Larrosa ha explicat que dels 5.210.673 viatgers comptabilitzats fins al 31 d’octubre del 2016, un total de 1.507.993 són usuaris de la T-Temps, el que representa un 28,94%. Cal recordar que és la targeta que permet viatjar gratuïtament i de manera il·limitada amb la xarxa de busos urbans a totes les persones empadronades a la ciutat que tinguin 65 anys.

Cal recordar que també viatgen gratuïtament als autobusos urbans els menors de 4 a 12 anys amb la T-12 i que hi ha descomptes per a famílies nombroses i monoparentals, com també per a aturats. La T-Estudiant és per a escolars de fins a 25 anys matriculats en centres de la ciutat de Lleida o empadronats a Lleida, i la T-Jove, per a nois i noies de 12 a 16 anys empadronats a Lleida, amb 4 viatges gratuïts els dies escolars.

Un altre punt de vista

Per la seva banda, el Comú de Lleida, fa una lectura sensiblement diferent del serveis d’autobusos del que disposa la ciutat de Lleida. Un dels seus regidors, Sergi Talamomente comenta que ‘amb els diners que aboquem a aquesta concessió -8,1 milions al 2016- podríem tenir un servei de gran qualitat. Ens vam reunir moltes hores amb un grup de professionals que porten molts anys en el servei i vam cercar la manera de fer-lo més efectiu i adaptat a la demanda dels usuaris. El primer que vam constatar és que per millorar el servei de bus no cal una modificació substancial sinó petits reajustaments i recuperar allò que funcionava abans de les dos grans modificacions en les línies d’autobusos (2013 i 2014)’.

Pel Comú els canvis passen per ‘retocar la freqüència de pas de manera flexible per reforçar, en hores punta, les línies que així ho requereixin. Cal garantir el compliment dels horaris, fent-los realistes perquè els usuaris recuperin la confiança a l’hora d’agafar l’autobús i per acabar amb la impuntualitat i amb l’obligació dels conductors d’anar al límit. És necessari adequar la velocitat comercial, perquè els conductors no pateixin un major grau d’estrès, que repercuteix en la qualitat de conducció i per tant, també afecta directament la seguretat dels usuaris. La millora del servei comença als barris, amb petites modificacions en 8 de les línies actuals i la posada en marxa d’una nova línia a la Mariola. Tot plegat, implica només l’ampliació d’un vehicle en servei, tot passant dels 35 actuals a 36, una ampliació que no suposa noves inversions perquè la concessionària compta amb una flota de 46 vehicles’.

Regalar bitllets a mansalva encareix el servei

Pel Comú de Lleida ‘La Paeria argumenta que han augmentat els viatgers, però la presumpta bona notícia fa figa quan posem la lupa en els números i comprovem l’increment desmesurat d’usuaris que viatgen gratuïtament: un 48%. Regalar a tort i a dret targetes de bus, especialment en anys electorals, ha permès maquillar el nombre d’usuaris globals, mentre els que paguen cada vegada són menys. Regalar bitllets no és la manera. Sense progressivitat, sense cap criteri social, es donen situacions com que un jubilat de renda molt alta pugi gratis al bus mentre una aturada de llarga durada i mare de família nombrosa potser no hi pot pujar. Com en tot servei públic, la Paeria ha de vetllar per facilitar l’accés a aquelles persones de renda més baixa. A la resta pensem que cal atreure-les oferint un servei bo i eficient. Si bé ens neguem a regalar bitllets sense cap criteri de progressivitat, sí que pensem que cal ajustar el preu del bitllet, que plantegem rebaixar en vint cèntims, situant-lo a un euro. Amb tots els canvis que proposem des de l’agrupació d’electors, que són d’aplicació immediata, a mig termini és pot recuperar el milió i mig de viatgers de pagament que s’han perdut’, conclou Talamonte.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.