Els animals com porcs senglars, cérvols o gossos van provocar 575 accidents de trànsit l’any 2015 a la demarcació de Lleida; 419 a Ponent i 156 a l’Alt Pirineu i Aran. Els 419 accidents a Ponent amb animals suposen el 24% del total de sinistres viaris en aquest territori, és a dir, en un de cada quatre accidents de trànsit hi va estar involucrat un animal, majoritàriament porcs senglars.

El senglar ha estat la causa d’un accident al dia de mitjana durant el 2015, un any en què s’han registrat 369 accidents amb porc senglar a la demarcació de Lleida, gairebé el doble que a l’any 2010, quan se’n van registrar 194. L’Alta Noguera és la zona amb una concentració més alta d’accidents de trànsit amb porcs senglars a causa de l’orografia, tal com ha explicat el cap de Trànsit dels Mossos a Ponent, Jordi Batista. Per carreteres, la C-12 i la C-14 són les que registren més sinistres amb animals en llibertat.

El cap de Trànsit dels Mossos a Ponent, Jordi Batista, ha explicat que l’increment d’accidents de trànsit amb senglars a les carreteres lleidatanes s’ha duplicat en cinc anys. Mentre que l’any 2010 els porcs senglars es van veure involucrats en 150 accidents de trànsit a Ponent (un 8% del total) i en 44 a l’Alt Pirineu i Aran, l’any 2015 la xifra va augmentar fins als 302 accidents de trànsit amb senglars a Ponent (un 17% del total d’accidents de trànsit) i 67 a l’Alt Pirineu i Aran. Batista, a més, ha alertat que a més dels accidents de trànsit, els senglars causen també problemes a l’agricultura, ja que danyen els conreus i són portadors de malalties a altres animals.

Batista apunta que una de les causes d’aquesta proliferació dels senglars és que es tracta d’un animal que no té predador i potser, apunta, no es cacen al mateix ritme que crien, la qual cosa fa que la cabanya sigui molt elevada. “Està clar que es multipliquen i molt” i, tot i que se’n trobaven abans més en zones elevades, cada vegada es troben més senglars a la plana, on es mobilitzen sobretot entre els mesos d’octubre i gener i preferentment de nit. Una de les solucions, apunta, podria ser ampliar les temporades de caça o facilitar batudes.

La zona de més concentració d’accidents amb senglars és la part alta de la Noguera a causa de l’orografia, explica Batista, ja que el terreny és molt extens però amb poca pagesia i molt bosc. També en punts de les carreteres C-12 i C-14, afegeix. El cap de Trànsit dels Mossos a Ponent recorda que els senglars són animals que viuen en llibertat i que “no es poden posar portes al camp”. En aquest sentit recomana als conductors prudència sobretot de nit que és quan més es mouen aquests animals, així com en les zones senyalitzades com a perilloses a causa d’animals en llibertat.

Batista també ha apuntat que hi ha altres animals que també es veuen involucrats, tot i que en menor mesura, en accidents de trànsit. Tot i que les xifres són molt inferiors a les del senglar, Batista alerta que el cabirol va causar l’any 2014 12 accidents de trànsit i el 2015 fins a 22. “Percentualment cal tenir-lo en compte perquè ha causat un 83% més d’accidents en un any i, tot i que es troba principalment per la zona d’Àger, també va baixant cap a la plana”.

El cap de Trànsit dels Mossos a Ponent recorda que una reforma de la llei passa, des del maig de 2014, la responsabilitat de l’accident de trànsit al conductor del vehicle, no al coto. Hi ha, però, excepcions com ara si en el terreny on hi ha hagut el sinistre s’ha fet una caça col·lectiva de caça major entre el moment de l’accident i fins a 12 hores abans, o si no s’ha reparat una tanca trencada o no s’ha senyalitzat la perillositat de la via amb senyals d’animals en llibertat si és una zona informada com a sensible.

Per xifres, el total d’accidents de trànsit amb animals l’any 2014 a la demarcació de Lleida va ser de 555, mentre que l’any 2015 va ascendir fins als 575. D’aquests, 364 (2014) i 369 (2015) van ser amb porcs senglars, 72 (2014) i 90 (2015) amb cabirols, cérvols o daines i 119 (2014) i 116 (2015) amb altres animals com ara ovelles, cavalls, gossos, guineus i gats. Com a excepció, un dels accidents de 2015 va ser a causa de l’atropellament d’un voltor.

Info i imatges ACN

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.