Albert Torrents
Albert Torrents. Membre de la Junta de la CONFAVC.-
Or líqued
Lloguer de vehicles i furgonetesw RENTALG

Hi haurà un dia en que el sol sortirà per tothom. Aquest dia, el dia desprès, que ja s’està construint, té uns paràmetres que no coneixem, del tot. Comencem a intuir, però, entre sorolls de baralles polítiques fora de test, algunes variables que no ens agraden gens. El primer de tot, i per la part que em toca, és l’aparent absència de la societat civil organitzada en el procés de pressa de decisions en el sector públic, cosa que no és nova, i la segona : el debat etern del públic i privat en el camp sanitari.

Printlleida

No són dues qüestions menors, i ambdues tenen les seves conseqüències en el context sociopolític que ens espera. Fem una primera aproximació.

La primera qüestió posa en evidència que si bé certament les administracions han fet tot allò que han pogut, en un cert ambient de “campi qui pugui” (tot s’ha de dir) i que han comptat amb el suport incondicional, i heroïc en casos, de la societat civil, es segueix tenint, amb aquesta segona, una certa actitud de “despotisme il·lustrat” (ja sabeu allò de tot per el poble però sense el poble). De forma especíica en els processos de gestió. Alguns segueixen arrelats al segle passat i entenen això de la participació ciutadana com un procés comunicatiu i en el pitjor dels casos informatiu. Aquest és un mal endèmic que heretem i que minva no només la qualitat democràtica de les nostres institucions sinó també la seva pròpia eficàcia en les accions, eficiència en els objectius i efectivitat en els resultats. Ni ens hi hem cansat de dir-ho, ni ho farem.

La segona qüestió, ara per ara, ens preocupa una mica més i no tant per els barruers intents de buscar culpables a la crisi generada pel maleït virus sinó perquè toca de ple els nostre sistema de Salut. Aquí comencen a aparèixer posicionaments ideològics, alguns de pur “farol”, que no ens agraden gens. Hem llegit, i escoltat, a persones en les que la ciutadania ha escollit per representar-los, dir que Catalunya té un sistema de salut mixt públic-privat. Hem llegit i escoltat, que Catalunya pagarà no se quants milers d’euros per compensar hospitals privats per la despesa arran del coronavirus… i el pitjor dels casos: hem escoltat solucions al “problema sanitari català” de dues frases.

I si abans d’obrir el meló, del que seran purament discursos amb un transparent biaix ideològic, ens asseiem un minut a pensar-hi? Tenim la percepció que la població del nostre país no coneix, ni de lluny, el funcionament (opacitat intencionada?) del nostre sistema de salut. No és estrany, probablement: molts professionals del sector tampoc en tenen una percepció global.

Catalunya disposa d’un Sistema sanitari públic que inclou això que alguns anomenen malament serveis privats concertats. Vol dir això que el sistema de salut és mixt? Vol dir això que quan m’operen a la Quiron m’han operat per “la privada”? Vol dir que si treballo a la Dexeus en una especialitat “concertada” treballo en la sanitat privada? No, i rotundament, no.

El sector públic, el “públic cent per cent” que demanen alguns és incapaç de cobrir totes les demandes sanitàries del nostre país essencialment en l’atenció especialitzada i la hospitalària. Com hem arribat fins aquí suposaria resumir un relat de mes de més de cinquanta anys i en la solució de la qual han treballat honradament persones tant poc sospitoses de neoliberals com el propi Ernest Lluch. La realitat és que aquí i a tota Europa necessitem el sector privat per fer front a la demanda i necessitats de la ciutadania. Com funciona doncs el nostre sistema? Quina resposta podem donar i com ho fem, com societat, per atendre aquestes necessitats que la llei obliga a cobrir?

El sistema públic de salut inclou, en el seu àmbit d’actuació serveis públics i serveis privats que en el moment que passen a ser inclosos en el sistema, actuen al cent per cent com servei públic amb totes les característiques, condicions i organització d’un servei públic i per suposat tots els actes mèdics que s’hi realitzen son públics. El que els converteix en públic és estar dintre els sistema, sense distinció. Posem un exemple a to em els dies que corren. Miro la meva nevera i veig que em començarà a faltar llet d’aquí a uns dies i vaig al super a comprar-ne. Puc anar a qualsevol supermercat però el preu que pagaré serà diferent si utilitzo la meva targeta sanitària per comprar-ho. En utilitzar la meva targeta sanitària pagaré un preu públic, a crèdit, per aquest servei. Aquest preu públic, el pagament del meu crèdit, i la distribució dels supermercats inclosos en el sistema son competència (obligació) del Departament de Salut.

El sistema com el rei del conte està despullat

Fins aquí una breu explicació, molt opinable, d’aquestes dues qüestions. On rau doncs el problema? En les interpretacions dels fets? En la opacitat de la fixació de preus públics i centres privats? En la influència dels diferents lobbies sanitaris? En que el Sistema s’ha convertit en una xarxa indesxifrable i laberíntica? En que les necessitats dels diferents territoris que composen el país són fixades segons un mapa de salut que coneixem sempre a posteriori?

El sistema com el rei del conte està despullat i, en el nostre cas, coix. Despullat perquè està més centrat en el tractament que en la prevenció, despullat perquè l’atenció primària, després de mil plans i projectes, segueix essent al mateix temps la heroïna de la pel·lícula i la germana pobre (una atenció primària nafrada per retallades que haurà d’afrontar els efectes que encara ha de rebre de la pandèmia) Despullat perquè cada municipi vol tenir, amb tota la raó, el millor hospital (i el millor trofeu polític) mentre no ens preocupem per la mobilitat i viabilitat als recursos ja existents… La llista és llarga, quasi tan com les llistes d’espera i les seves desigualtats territorials.

Nosaltres, com a societat civil, també tenim les nostres mancances: quants Honorables Consellers i Conselleres (en el meu cas, tres) ens han dit, cadascú amb el seu estil i amb la empatia o altivesa que li dona el seu caràcter, en fer esment al malestar per algun servei: “mira, aquí teniu la llista de reclamacions, en aquest centre en concret: cap ni una”. Hem d’aprendre a exercir el nostre rol de propietaris i propietàries del sistema i com a propietaris del sistema reclamem, exigim, formar part dels processos de gestió del sistema. Del primer ambulatori a les sales de juntes dels hospitals passant per la moqueta dels despatxos del Departament. Amb veu, amb igualtat de condicions informatives per ambdues parts. Sense vot, no venim a manar res, venim a vestir el sistema, que, com diuen a Joc de Trons, s’acosta l’hivern.

Albert Torrents. Membre de la Junta de la CONFAVC.-

 

Supermercat Consum Alamcelles
ilerdent
Lleida ciutat 30 - La paeria
Venda online de productes de proximitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.