Les comarques de la plana de Lleida tanquen el 2017 amb la xifra rècord de mig miler d’accidents de trànsit amb porcs senglars implicats. Aquest tipus de xocs s’han triplicat des del 2010 i representen gairebé un de cada quatre del total de sinistres, segons dades dels Mossos d’Esquadra.

En concret, fins el 28 de desembre se n’havien registrat 492, cinc més que al 2016, quan ja s’havien disparat respecte l’any anterior. Les dades demostren, per tant, que la sinistralitat provocada per la gran proliferació de senglars que hi ha hagut en l’última dècada es manté o creix. A Ponent l’augment respecte el 2016 és petit però “és impossible preveure si s’ha arribat al límit o hi pot haver un altre gran salt important d’un any a un altre”, afirma el sotscap de l’àrea regional de Trànsit dels Mossos a Ponent, Josep Lluís Ribot.

A més, també preocupa l’increment d’accidents amb cabirols, una espècie que fa uns anys pràcticament no existia a les comarques de plana. Fa dos anys es va detectar la presència d’aquests ungulats en una vintena de sinistres i aquest 2017 ja han arribat als cinquanta. Pel que fa a les carreteres del Pirineu, aquest any els accidents amb senglars han augmentat un 34% respecte el 2016, ja que s’ha passat de 111 a 169. La xifra d’enguany gairebé quadruplica la del 2010, quan se’n van registrar 44.

El 22% dels accidents registrats a les comarques de Ponent aquest any han estat provocats per senglars. Entre octubre i febrer és quan es concentren més sinistres i aquest 2017 la xifra més alta s’ha registrat al novembre, amb 85 a la plana i 25 al Pirineu.

Segons els Mossos, això s’explica perquè a la tardor i l’hivern és quan els animals es mouen més per buscar menjar i justament ho fan quan hi ha menys hores de llum i, per tant, pitjor visibilitat per als conductors. A més, en alguns casos envaeixen la carretera buscant la potassa que s’ha llençat per prevenir les gelades, segons ha explicat el cap de l’àrea regional de Trànsit del Pirineu Occidental, Albert Cela.

La majoria de casos acaben amb danys materials als vehicles però aquest any ja hi ha hagut dos accidents a les carreteres de la plana de Lleida amb ferits greus. Josep Lluís Ribot recorda que en altres punts de Catalunya fins i tot ja n’hi ha hagut de mortals i per tant, fa una crida als conductors perquè extremin les precaucions a les carreteres on hi ha senyalitzada la presència d’aquests animals, sobretot quan és fosc, que és quan es concentren la majoria dels sinistres. Els Mossos recomanen reduir la velocitat i, si es detecta l’animal, frenar sense fer maniobres brusques que poden acabar amb una sortida de via o el xoc amb un altre vehicle.

Pel que fa a la localització dels accidents continua sent molt dispersa. A Ponent són especialment perilloses: la C-12 entre la mateixa ciutat de Lleida, Balaguer i Àger (Noguera); la C-14 de Tàrrega a Artesa de Segre (Noguera) i cap a l’Alt Urgell; la C-26 entre Balaguer i Artesa de Segre. Darrerament, però, també s’han disparat a la N-240 entre Almacelles, Lleida i les Borges Blanques i fins i tot n’hi ha hagut a l’autovia A2. Només a l’Horta de Lleida, els Agents Rurals han abatut aquest 2017 una seixantena de senglars.

Albert Cela ha concretat que al Pirineu la majoria de xocs s’acumulen a les vies més transitades -la C-14, l’N-260 i l’N-230- i a les hores nocturnes amb més mobilitat de vehicles, entre les vuit del vespre i dos quarts d’una de la matinada.

A la plana de Lleida l’accidentalitat provocada pels senglars és especialment preocupant ja que representa el 77% dels sinistres amb animals, que en total han estat 639 comptant també cabirols i animals domèstics. En el cas del Pirineu, els accidents amb animals el 2016 han estat 292. Els senglars estan implicats en gairebé la meitat d’aquests xocs però destaquen els 123 provocats per cabirols, isards, cérvols i fins i tot teixons i voltors. El total d’accidents de trànsit amb animals a la demarcació al 2017 és de 931, mig centenar més que l’any passat, i d’aquests, el 70% són amb senglars.

Els Mossos reconeixen que prevenir els accidents amb senglars és molt difícil, per tant, gairebé l’única via que s’albira per poder capgirar les estadístiques és reduir els exemplars d’aquesta espècie, ja sigui a través de la caça o de l’esterilització.

Cal recordar que des del maig de 2014 la llei estableix que la responsabilitat de l’accident de trànsit amb un senglar és del conductor del vehicle i no del vedat. Hi ha, però, excepcions com ara si en el terreny on hi ha hagut el sinistre s’ha fet una caça col·lectiva de caça major entre el moment de l’accident i fins a 12 hores abans, o si no s’ha reparat una tanca trencada o no s’ha senyalitzat la perillositat de la via amb senyals d’animals en llibertat si és una zona informada com a sensible.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.