targarina
Presentació de la cessió, per part de la Diputació de Lleida, de nou obres de Palmira Puig a les col·leccions del Museu Morera i del Museu de Tàrrega que s'ha fet al museu lleidatà

El Museu d’Art Jaume Morera de Lleida i el Museu Comarcal de l’Urgell de Tàrrega amplien les seves col·leccions amb fotografies de l’artista targarina Palmira Puig (Tàrrega, 1912 – Barcelona, 1978). Es tracta de 9 instantànies que ha adquirit la Diputació de Lleida i que van formar part de la primera exposició monogràfica dedicada a la fotògrafa a l’estat espanyol, ‘Palmira Puig-Giró, fotògrafa’, que l’any 2019 la galeria RocioSantaCruz va presentar a Barcelona. En concret, 6 fotos han estat cedides al Museu d’Art Jaume Morera i 3, al Museu de Tàrrega.

El treball de l’artista targarina s’ha mantingut fins fa poc pràcticament inèdit, tot i està considerada una de les integrants de l’avantguarda fotogràfica al Brasil, on es va exiliar després de la Guerra Civil.

El Museu d’Art Jaume Morera de Lleida ha acollit aquest dijous la presentació de la cessió, per part de la Diputació de Lleida, de nou obres de Palmira Puig a les col·leccions del mateix Museu i del Museu Comarcal de l’Urgell-Tàrrega.

A l’acte hi ha participat el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, els alcaldes dels ajuntaments de Lleida i Tàrrega, Miquel Pueyo i Alba Pijuan, i els directors del Museu Morera i el Museu Comarcal de l’Urgell, Jesús Navarro i Jaume Espinagosa. Tots ells han reivindicat la trajectòria i el valor de les obres de l’artista en el marc de la fotografia moderna.

Descoberta de la fotògrafa amagada

L’activitat fotogràfica de Palmira Puig va en paral·lel a la del seu marit, el també fotògraf Marcel Giró (Badalona, 1913 – Mira-sol, 2011).

Ambdós es van exiliar durant tres dècades a São Paulo (Brasil), on van obrir plegats l’Estúdio Giró, un destacat gabinet de fotografia publicitària, i van formar part del Foto Cine Clube Bandeirante.

Puig fou la primera dona en formar part d’aquest cercle fotogràfc de l’anomenada Escola Paulista i de l’avantguarda fotogràfica brasilera durant els anys cinquanta.

Durant dècades, però, a Palmira Puig se la va conèixer com la musa del seu marit. No va ser fins l’any 2018 que la galerista Rocío Santa Cruz, en endinsar-se en el fons familiar de Giró de la mà de Toni Ricart, nebot de Marcel, va descobrir dos llenguatges fotogràfics, dues autories diferents, encara que enllaçades, que coexistien en els arxius del fotògraf.

Desfent el rastre d’aquesta signatura desconeguda, van arribar a la conclusió que no sols era Palmira autora d’una important obra pròpia, sinó que la pròpia autoria de Marcel adquiria llavors un nou sentit.

El relat de l’artista i la seva musa va quedar obsolet i va donar pas a una narrativa més complexa, més horitzontal, més rica. Tots dos artistes compartien càmera, rodet i escenaris, cadascun amb una mirada pròpia.

Va ser la descoberta de la fotògrafa amagada. En l’obra de Giró era freqüent la presència de Palmira com a model dels seus retrats o en el context dels seves fotografies de viatges.

Però el treball de les còpies en paper i sobretot dels fulls de contacte de l’arxiu del fotògraf va descobrir en un bon nombre de fotografies la signatura de Palmira com a autora.

A partir d’aquesta troballa s’aprofundeix en la investigació i es descobreixen també imatges en què en un pla llunyà apareix en Giró, i per tant no podien haver estat disparades per ell mateix. Així, poc a poc, s’ha recuperat bona part l’obra personal de la fotògrafa.

L’obra de Palmira Puig s’articula en l’experimentació i audàcia del tractament que atorgava a les seves imatges en blanc i negre.

El corpus més important de la seva obra es caracteritza per la poesia i l’elegància de les natures mortes, paisatges i retrats. Una gran delicadesa amara sempre les seves fotografies.

La figura humana i el seu entorn s’inscriuen en el nou figurativisme que sorgí, a finals dels anys cinquanta, a l’Escola Paulista.

L’any 2016 el Museu d’Art de São Paulo (MASP) va incloure una fotografia seva en una exposició dedicada al Foto Cine Clube Bandeirante i l’any 2018 la galeria RocioSantaCruz va presentar per primera vegada a Europa la seva obra a la fira Paris Photo.

Un any després inaugurava a Barcelona la primera mostra monogràfica dedicada a Palmira Puig a l’Estat espanyol, ‘Palmira Puig-Giró, fotògrafa’. Des de llavors, l’obra de Palmira Puig ha estat integrada en importants col·leccions internacionals i recentment, el MoMA de Nova York va incloure fotografies de Puig en l’exposició ‘Fotoclubismo: Brazilian Modernist Photography, 1946-1964’ (maig-setembre 2021). (acn)

ilerdent

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.