idental
Imatge d'un dels establiments de l'empresa Idental
Telecomunicacions, banca i sanitat han estat els sectors més denunciats pels consumidors en FACUA durant el primer semestre de 2018.

En aquest període, els equips jurídics de Facua han obert 6.204 expedients de reclamació en representació dels seus associats. Quant a les consultes plantejades pels consumidors en les oficines de les organitzacions territorials de Facua, a través del telèfon i a la web Facua.org, la xifra va aconseguir les 23.722.

Les telecomunicacions tornen al primer lloc

Les ofertes enganyoses, les pujades fraudulentes de tarifes, els incompliments contractuals i els abusos que cometen les telecos quan els usuaris intenten donar-se de baixa han tornat a encapçalar aquest sector a la primera posició en el rànquing de denúncies que ve ocupant habitualment des de fa dues dècades. El percentatge de reclamacions contra companyies de telecomunicacions en aquests sis mesos ha estat del 22,1%.

En els últims anys, les telecos solament han desbancades en moments puntuals per l’esclat de fraus massius com el cas Volkswagen o la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea que va afavorir el devessall d’accions dels usuaris contra la banca per la clàusula sol.

Precisament l’enorme nombre de casos que segueixen obrint-se per reclamar la devolució dels diners defraudats amb la clàusula solc ha posicionat a la banca com el segon sector amb més reclamacions en Facua entre gener i juny de 2018, amb el 20,2%.

La reclamació de les despeses de formalització d’hipoteques, altres clàusules abusives en préstecs i el cobrament de comissions de forma irregular també han protagonitzat bona part dels expedients oberts entre gener i juny pels equips jurídics de l’associació i les seves organitzacions territorials.

En tercer lloc, per primera vegada, la sanitat privada, amb el 18,0% de les denúncies. L’origen està en les irregularitats i el tancament de les clíniques odontológicas iDental, que ha donat lloc al fet que prop de 3.500 afectats s’hagin unit ja a Facua. Però també són moltes les denúncies de males pràctiques i incompliments contractuals en altres empreses del sector de la sanitat privada, que se sumen a les nombroses queixes dels usuaris per la devaluació de la qualitat de la sanitat pública.

A continuació, les companyies d’electricitat i gas, que han estat objecte del 6,8% de les reclamacions, motivades principalment per irregularitats en les factures i fraus en la contractació. Els enganys dels comercials que visiten als realitzen visites porta a porta continuen a l’ordre del dia, provocant el canvi de companyia o de la tarifa contractada.

Ho fan amb reclams que van des d’una tarifa suposadament més barata que en realitat encareix els rebuts fins a demanar la signatura de l’usuari per aprovar una fictícia reparació del comptador i que en realitat no és més que un nou contracte.

En cinquena posició, les companyies asseguradores, amb el 5,1% de les queixes. Després d’aquest sector, el de l’automoció, amb el 4,9%, on s’inclouen tant les denúncies contra fabricants com a concessionaris i tallers de vehicles. Després, els transports, fonamentalment l’aeri, amb el 4,7%.

Facua considera escandalosa la falta d’actuacions de les autoritats amb competència en protecció dels consumidors a nivell estatal i autonòmic davant els gravíssims fraus que es vénen produint aquests últims anys. La passivitat de les administracions obliga ajudicializar els fraus massius, com ha ocorregut amb el dieselgate i les clàusules solc, entre uns altres.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.