bici
Imatge de les obres de millora del carril bici a la rambla d'Aragó de Lleida
L’Ajuntament de Lleida continua amb les actuacions que està duent a terme en l’actual legislatura per tal de millorar la qualitat i la seguretat de la xarxa de carril bici de la ciutat, que ja supera els 38 quilòmetres de longitud, així com per potenciar la connexió entre els diferents pols d’atracció de la forma més directa i segura possible.

Aquest divendres, la Comissió d’Hàbitat Urbà, Rural i la Sostenibilitat ha informat favorablement sobre les clàusules que han de regir el contracte d’obres del projecte de reforma amb carril bici de l’avinguda de Catalunya.

En aquest sentit, el tinent d’alcalde Fèlix Larrosa ha destacat que la Paeria treballa per completar la unió de l’eix nord-sud de Lleida amb carril bici, una “reivindicació històrica i un compromís amb la ciutadania i els usuaris de bicicleta”.

Larrosa considera una “prioritat” completar l’eix nord-sud del carril bici, connectant els trams existents. En aquest sentit, el responsable municipal ha recordat que, en l’últim any, s’han habilitat nous trams al carrer Balmes, entre Ricard Viñes i Pau Casals; a la rambla d’Aragó, on s’està fent nou el tram entre Ramon y Cajal i Canonge Brugulat; i al pont de la Universitat-avinguda Estudi General, facilitant així que els ciclistes puguin passar amb més facilitat entre ambdós marges del riu Segre.

Durant aquest estiu està previst que s’habiliti el nou carril bici de l’avinguda Catalunya, que connectarà amb els trams de rambla d’Aragó i el pont de la Universitat, donant així continuïtat a aquest eix, segons ha explicat.

Paral·lelament, la Paeria treballa en el projecte del tram Ricard Viñes-Onze de Setembre, passant per l’avinguda Doctor Fleming, que és l’últim tram pendent per completar l’eix nord-sud, entre els campus d’Agrònoms i Cappont de la UdL.

A més, també s’han fet o estan previstos arranjaments puntuals, com són rebaixos de vorera, en llocs com ara la rambla de la Mercè, els carrers Riu Ebre, Vallcalent, Estudi General amb avinguda Barcelona i avinguda del Segre amb el Pont Vell.

Altres millores per potenciar l’ús de la bicicleta són la col·locació de separadors entre el carril bici i els de trànsit de vehicles per millorar la seguretat viària i l’ampliació de la disponibilitat d’aparcaments.

Pel que fa referència als separadors, la Paeria n’ha instal·lat en diversos punts com ara a Joc de la Bola, a la rotonda d’Onze de Setembre amb Fleming i a les avingudes Estudi General i Miquel Batllori. Quant als aparcaments, s’ha prioritzat la col·locació d’aparcabicis en punts de destinació o de canvi de modes de transport, com ara en les estacions, els equipaments escolars, centres comercials, equipaments i llocs de treball.
Actualment, la capital del Segrià compta amb 838 places d’estacionament per a bicicletes distribuïdes en 298 ubicacions.

També s’han senyalitzat les passarel·les i parcs per tal de reforçar els itineraris de bicicletes i recordar a la resta d’usuaris l’ús compartit d’aquests espais i la Paeria també està treballant en una nova redacció de l’Ordenança Municipal de Circulació de Vianants i Vehicles. L’Ajuntament de Lleida ofereix, a més, una sèrie de rutes per l’Horta que permeten gaudir de la vessant més esportiva de la bicicleta.

Augment dels usuaris

En els darrers anys, globalment, hi ha hagut un increment del nombre d’usuaris que utilitzen les vies de la ciutat, segons la Paeria, gràcies a l’ampliació de la xarxa de carril bici i les millores que s’hi han anat implantant, tot i que l’increment no és homogeni, sinó que es concentra en els punts on el carril bici és més segur i ben enllaçat.

Així, en el node plaça Francesc Macià-avinguda Madrid-Pont Vell (amb carril bici a l’avinguda. de les Garrigues, Banqueta i a l’avinguda de Madrid) l’ús de la bicicleta ha augmentat un 200%, mentre que al node plaça Ricard Vinyes, l’increment ha estat notablement inferior (un 40%). La banqueta de l’avinguda de Blondel és on s’ha registrat un major nombre de ciclistes, amb una intensitat mitjana de 412 al dia (segons un estudi del 2014).

En aquest sentit, la construcció i connexió dels carril bici a Balmes, rambla d’Aragó i avinguda Catalunya, permetran completar l’eix eix nord-sud, cabdal per impulsar la utilització de la bicicleta com a mitjà de transport a la ciutat tot millorant-ne la seguretat i el confort, i la progressiva reducció del vehicle privat en els desplaçaments dins la ciutat.

Reducció d’emissions

La reducció de la presència del vehicle privat dins de la ciutat és important per millorar la qualitat de l’aire i reduir les emissions de CO2 causants del canvi climàtic, donat que els gasos que expulsen els cotxes són altament contaminants i perjudicials per la salut.

La utilització de mitjans de transport sostenibles com ara la bicicleta en detriment del cotxe poden influir molt positivament a millorar la qualitat de l’aire a l’interior del nucli urbà. Així, per exemple, un ciclista que circula per Lleida cada dia (aproximadament uns 10 qulòmteres i no agafa el cotxe per fer el mateix desplaçament) està evitant a l’any l’emissió d’uns 375 quilos de CO2, 490 grams de CO, 75 grams de NOx i 5 grams de partícules en suspensió.

En aquest sentit, el nou POUM de Lleida preveu desenvolupar una xarxa de carrils i itineraris per a bicicletes per tota la ciutat, promovent l’ús d’aquest mitjà de transport per afavorir una mobilitat sostenible i segura.

Pla de manteniment i millora de la senyalització vertical i horitzontal de Lleida

La Comissió d’Hàbitat Urbà, Rural i la Sostenibilitat de l’Ajuntament de Lleida també ha informat favorablement sobre la proposta d’aprovació del plec de clàusules administratives particulars que ha de regir el contracte de servei del Pla de manteniment i millora de la senyalització vertical i horitzontal de Lleida l’any 2018, per un import de 176.089,17 euros, IVA inclòs.

Pel que fa a senyalització horitzontal, la campanya inclou un repintat i pintat de la senyalització, inclòs el premarcatge i l’esborrat amb pintura o fressat de marques vials existents.

Quant a la senyalització vertical, es preveu la substitució de senyals i suports malmesos, la neteja periòdica de senyals, la implantació de nova senyalització, la implantació i manteniment de pòrtics, banderoles i cartells, la senyalització provisional d’obres municipals i actes públics que afectin a l’espai públic i la senyalització de parades de bus.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Teleponent t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Mediaponent, SL (Teleponent) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Mediaponent) dins de la UE.Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en direcció@teleponent.cat així com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://www.teleponent.cat/politica-de-privacitat/, així com consultar la meva política de privacitat.